Skip to main content

آرتریت روماتوئید ( روماتیسم ) یک بیماری خود ایمنی است که مفاصل را در سراسر بدن هدف قرار می دهد. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی شما سلول‌های بدن شما را به‌گونه‌ای که گویی یک مهاجم خارجی هستند، از بین می‌برد.

روماتوئید می تواند باعث درد آرنج و همچنین تورم، سفتی و محدودیت حرکتی در آرنج شما شود.

این مقاله به آرتریت روماتوئید آرنج می پردازد – علائم آن چیست، چگونه تشخیص داده می شود و درمان های این بیماری چگونه است.

علائم آرتریت روماتوئید در آرنج چیست


یکی از اولین علائم آرتریت روماتوئید در آرنج، دردی است که هر دو بازو را همزمان درگیر می کند. سایر آسیب ها یا شرایط آرنج، مانند آرتروز، معمولاً فقط یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهند.

روماتیسم باعث التهاب در مفاصل می شود که همچنین می تواند منجر به گرمی، قرمزی و تورم شود.

ندول‌ها یا توده‌های زیر پوست، اغلب همراه با آرتریت روماتوئید در مفاصلی که اغلب تحت فشار هستند ایجاد می‌شوند. در حالی که گره‌های روماتوئید معمولاً انگشتان دست را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانند در نوک آرنج‌ها نیز ایجاد شوند.

این ندول ها سفت هستند و معمولاً در لمس کردن آن ها دردناک نیستند.

رماتیسم اغلب در اول صبح باعث سفتی می شود. ممکن است متوجه مشکل در خم کردن یا صاف کردن آرنج یا چرخش ساعد خود شوید. این مورد اغلب در طول روز بهبود می یابد.

مفاصل توسط رباط هایی که استخوان را به استخوان دیگر متصل می کنند و یک کپسول مفصلی که کل مفصل را احاطه کرده است، پشتیبانی می شوند. آرتریت روماتویید به این ساختارها حمله می کند، که می تواند منجر به بی ثباتی آرنج شود – “قفل شدن” در حین حرکت، درد همراه با فعالیت، و دشواری در کارهایی که بازوهای شما را درگیر می کند

تشخیص آرتریت روماتوئید در آرنج


آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمیک است. اگرچه اغلب به مفاصل شما حمله می کند، اما بر کل بدن شما تأثیر می گذارد. تشخیص روماتیسم بر اساس چندین چیز است: بررسی علائم، آزمایش خون، و تصویربرداری از مفاصل آرنج.

بررسی پزشکی علائم و نشانه ها
در اوایل، ارتریت روماتوئید بیشتر با علائم و نشانه‌های خاصی شروع می‌شود که می‌تواند پزشک روماتولوژیست شما را به مشکوک شدن به این عارضه سوق دهد – به‌ویژه اگر آنها را برای شش هفته یا بیشتر داشته باشید. این موارد عبارتند از:

  • سفتی در سراسر بدن به خصوص اول صبح
  • علائمی که همزمان هر دو طرف بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهند
  • التهاب در چهار یا چند مفصل، از جمله انگشتان و دستان شما
  • مفاصل متورم (بی ارتباط با آسیب یا فعالیت دیگر)

آزمایش خون
برای کمک به تشخیص آرتریت روماتوئید در آرنج آزمایش خون انجام می شود. آزمایش خون عمومی می تواند سطوح بالایی از التهاب را در بدن شما نشان دهد. سایر آزمایشات خون عبارتند از:

  • فاکتور روماتوئید
  • پروتئین واکنشی C
  • آنتی بادی ضد هسته ای (ANA)
  • پپتید سیترولین دار حلقوی (CCP)
  • سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR)


تصویربرداری
انواع تکنیک های تصویربرداری برای ارزیابی روماتیسم در آرنج شما استفاده می شود. اشعه ایکس تصویری از استخوان ها و تورم شما در ناحیه آسیب دیده ارائه می دهد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای بررسی ساختارهای نگهدارنده در آرنج شما، مانند رباط ها و تاندون ها استفاده می شود.

اولتراسوند از امواج صوتی برای تولید تصاویری از بافت های نرم اطراف مفاصل آرنج و التهاب استفاده می کند. اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) نیز می تواند برای ارزیابی میزان آسیب استخوانی رخ داده استفاده شود.


درمان روماتیسم در آرنج


درد آرنج ناشی از این آرتریت را می توان با داروها و درمان های خانگی درمان کرد.

داروها
آرتریت روماتوئید با داروهایی درمان می شود که سیستم ایمنی بیش فعال شما را هدف قرار می دهد تا التهاب را در بدن کاهش دهد.

این داروها که داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) نامیده می شوند، زمانی مؤثر هستند که بلافاصله پس از تشخیص شما شروع شوند.

علائم روماتیسم تمایل به نوسان دارند. هنگامی که علائم شما بدتر می شود، اغلب به عنوان “شعله ور شدن بیماری” شناخته می شود. داروهای ضد التهابی می توانند به درمان درد آرنج شما در هنگام شعله ور شدن روماتیسم کمک کنند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) بدون نسخه در دسترس هستند. NSAIDهای رایج عبارتند از Aleve (ناپروکسن) و Advil (ایبوپروفن). اگر اینها موثر نباشند، ممکن است روماتولوژیست شما استروئیدهای خوراکی مانند پردنیزون را تجویز کند.

درمانهای خانگی
درمان های خانگی برای مدیریت درد و التهاب آرنج ناشی از آرتریت روماتوئید عبارتند از:

آن را گرم کنید:

چند بار در روز پد گرم مرطوب را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی آرنج خود قرار دهید. این کار جریان خون را افزایش می دهد و به کاهش سفتی و درد کمک می کند. برای مبارزه با سفتی صبحگاهی، دوش آب گرم بگیرید.


آن را در حال حرکت نگه دارید:

سفتی آرنج در آرتریت روماتویید رایج است و اگر مفاصل خود را در حرکت نگه ندارید، می تواند بدتر شود. آرنج خود را به آرامی خم و راست کنید و ساعد خود را تا جایی که می توانید بچرخانید.


استراحت:

از فعالیت هایی که درد آرنج شما را تشدید می کند خودداری کنید. اگر مجبور به استفاده از آرنج خود هستید، به آن در فواصل زمانی کوتاه استراحت دهید

عمل جراحی
در موارد شدید روماتیسم در آرنج، ممکن است نیاز به جراحی باشد. سینووکتومی روشی است که شامل برداشتن بافت های آسیب دیده در مفصل می شود. با این حال، علائم اغلب در عرض پنج سال از این عمل جراحی معمولا بازمیگردد

تعویض مفصل آرنج یا آرتروپلاستی کامل آرنج یکی دیگر از گزینه های جراحی برای روماتوئید شدید است. ساختارهای آسیب دیده مفصل در طول این روش برداشته شده و با یک مفصل مصنوعی جایگزین می شوند

فیزیوتراپی معمولاً پس از آرتروپلاستی کامل آرنج مورد نیاز است تا به شما کمک کند تا حرکت و قدرت را بازیابید و در عین حال از مفصل در حال بهبودی محافظت کنید. بهبودی کامل حدود سه ماه طول می کشد.