Skip to main content

آیا آرتریت روماتوئید ( روماتیسم مفصلی ) می تواند کشنده باشد و طول عمر شما را کوتاه وکم کند؟

آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) یک بیماری خود ایمنی است که باعث درد و ورم در مفاصل مختلف بدن می گردد و همچنین می تواند اندام های داخلی را تحت تأثیر خود قرار دهد.

باید در ابتدا یک خبر امیدوار کننده به شما بدهیم ، زندگی طولانی با روماتیسم امکان پذیر است ولی با این وجود متاسفانه محققان ارتباطی بین آرتریت روماتوئید و طول عمر کوتاهتر یافته اند. تخمین زده می شود که این بیماری می تواند به طور بالقوه به صورت متوسط ده تا پانزده سال شانس زنده ماندن را کم کند

برخی پزشکان روماتولوژیست اعتقاد دارند هیچ درمان قطعی برای روماتوئید وجود ندارد ، اگرچه بهبودی می تواند رخ دهد. حتی وقتی علایم روماتیسم بهبود می یابد ، این علامت های بیماری می توانند بازگردند و شما را در معرض عوارض دوباره و جدید قرار دهند.

طبق نظریه بنیاد آرتریت امریکا، بیش از پنجاه درصد مرگ های زودرس در افراد مبتلا به روماتیسم به دلیل بیماری های قلبی عروقی اتفاق می افتد

اگرچه آرتریت روماتوئید می تواند طول عمر بیمار را مقداری کوتاه کند ، اما به این معنی نیست که. این شرایط به طور متفاوتی بر افراد تأثیر می گذارد و پیشرفت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود ،

چه چیزی بر امید به زندگی بیماران روماتیسمی تأثیر می گذارد؟


اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید ، باید درک کنید که چگونه این شرایط می تواند امید به زندگی را کاهش دهد.

به عنوان یک بیماری پیشرونده ، غیر معمول نیست که علائم ارتریت روماتوئید در طول سالها بدتر شود. این خود بیماری نیست که امید به زندگی را کوتاه می کند. بلکه این اثرات بیماری است.

چهار اثر عمده شامل این موارد است:

  • سیستم ایمنی


به عنوان یک بیماری خود ایمنی ، آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند ، و شما را مستعد ابتلا به عفونت می کند

  • التهاب و ورم مزمن


التهاب مزمن می تواند به بافت ها ، سلول ها و اندام های سالم آسیب برساند که در صورت عدم کنترل می توانند زندگی را تهدید کنند.

  • مدت زمان بیماری


اگر در سنین جوانی به آرتریت روماتوئید مبتلا شوید ، بیشتر از فردی که بعداً در میان سالی مبتلا به این یماری تشخیص داده شده است ، با این بیماری زندگی خواهید کرد.

هرچه مدت بیشتری به این بیماری مبتلا باشید ، احتمال بروز عوارضی که می توانند طول عمر شما را کوتاه کنند بیشتر است.

سایر عوامل خطر کاهنده طول عمر بیماران روماتیسمی

سایر عواملی که می توانند شانس زنده ماندن را تحت تأثیر قرار دهند شامل سلامت کلی شما است ، مانند موارد مزمن دیگر ، ژنتیک و شیوه زندگی فعلی.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • جنسیت


طبق پژوهش های بنیاد آرتروز امریکا، زنان بیشتر از مردان مبتلا به آرتریت روماتوئید می شوند همچنین این بیماری در زنان نیز شدیدتر است.

  • روماتیسم مثبت


برای تشخیص این نوع از ارتریت ، پزشک آزمایش خون انجام می دهد و دو مارکر پروتئین را بررسی می کند: فاکتور روماتوئید (RF) و ضد CCP ، هر دو آنتی بادی خودکار.

اگر آزمایش خون وجود این پروتئین ها را نشان دهد ، شما دچار آرتریت روماتوئید مثبت است. اگر علائم آرتریت روماتوئید را بدون وجود این پروتئین ها دارید ، ممکن است پزشک آرتریت روماتوئید سرنوشتی را تشخیص دهد.

به طور معمول ، افراد مبتلا به روماتیسم مثبت علائم تهاجمی بیشتری دارند

  • سیگار کشیدن


سیگار کشیدن یک عامل خطر جدی برای ابتلا به روماتوئید و تأثیر آن بر شدت بیماری است.

با قطع سیگار ، تحقیقات نشان داده است که می توانید خطر ابتلا به RA شدیدتر را کاهش دهید.

عوارض روماتیسم


عوارض آرتریت روماتوئید – برخی از آنها به طور بالقوه کشنده هستند – شامل موارد زیر است:

  1. بیماری قلبی
    ارتباط دقیق بین RA و بیماری قلبی مشخص نیست.

آنچه محققان می دانند این است که التهاب کنترل نشده به تدریج دیواره عروق را شکل می دهد. سپس پلاک در رگ های خونی جمع می شود. این امر باعث تنگی عروق یا تصلب شرایین ، تحریک فشار خون بالا و محدود کردن جریان خون در قلب و سایر اندام ها می شود.

فشار خون بالا می تواند منجر به سکته یا حمله قلبی شود. هر دو تهدید کننده زندگی هستند. تکه های پلاک نیز می توانند شکسته شده و باعث لخته شدن خون شوند.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز ۶۰ درصد بیشتر دچار فیبریلاسیون دهلیزی می شوند. این یک ضربان قلب نامنظم است که منجر به محدود شدن جریان خون می شود و خطر لخته شدن خون ، حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.

  1. مشکلات ریه
    التهاب فقط بر روی مفاصل تأثیر نمی گذارد ، بلکه می تواند بر ریه ها نیز تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به بیماری ریه و زخم ریه شود.

این شرایط می تواند باعث موارد زیر شود:

تنگی نفس
سرفه مزمن خشک
ضعف
تجمع مایعات در بین ریه ها


بیماری پیشرونده ریه می تواند تنفس را دشوار کند و افراد مبتلا به آن میزان مرگ و میر بالایی دارند. برخی از افراد مبتلا به RA ممکن است برای بهبود عملکرد ریه و تنفس به پیوند ریه نیاز داشته باشند.

  1. عفونت ها
    سیستم ایمنی ضعیف به دلیل رماتیسم خطر ابتلا به عفونت هایی مانند آنفولانزا و ذات الریه را افزایش می دهد. همچنین ، داروهای خاصی که برای درمان روماتوئید استفاده می شوند ممکن است خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند.

با آرتریت روماتوئید ، سیستم ایمنی بدن به مفاصل شما حمله می کند. این داروها می توانند به سرکوب سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند ، اما ضعف سیستم ایمنی همچنین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

  1. سرطان
    سیستم ایمنی ضعیف ، شما را در معرض خطر لنفوم قرار می دهد. این نوعی سرطان است که از گلبول های سفید خون شروع می شود.

لنفوسیت ها ، گلبول های سفید خون هستند که مسئول پاسخ های ایمنی بدن هستند. لنفوم از این سلول ها شروع می شود.

طبق تحقیقات انجمن سرطان آمریکا (ACS) ، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری هستند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به لنفوم غیر هوچکین هستند.

  1. کم خونی
    التهاب مزمن همچنین می تواند باعث کم خونی ، یعنی کاهش گلبول های قرمز خون شود.

کم خونی بر میزان خوب عبور اکسیژن از بدن تأثیر می گذارد. سطح پایین گلبول های قرمز قلب شما را مجبور به کار بیشتر می کند و سطح اکسیژن پایین را جبران می کند.

در صورت عدم درمان ، کم خونی می تواند باعث مشکلات قلبی و نارسایی قلبی شود.

چگونه خطر ابتلا به عوارض روماتیسم را کاهش دهیم و خطر کشنده بودن آن را از بین ببریم؟


با وجود خطر ، چندین استراتژی می توانند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند و خطر عوارض جدی را کاهش دهند:

ورزش

فعالیت بدنی نه تنها باعث بهبود تحرک مفصل می شود بلکه می تواند التهاب و درد را کاهش دهد. حداقل ۳۰ دقیقه ورزش را در بیشتر روزهای هفته دنبال کنید. ورزش های ملایمی را انتخاب کنید مانند پیاده روی ، شنا یا دوچرخه سواری


لاغر کنید

اضافه وزن یا چاقی ، می تواند فشار بیشتری به مفاصل وارد کند ، درد و التهاب را افزایش می دهد. با توجه به سن و قد ، در مورد وزن سالم با پزشک خود صحبت کنید. برای کاهش وزن اضافی قدم بردارید.


رژیم غذایی سالم داشته باشید

برای کاهش درد و تقویت سیستم ایمنی بدن ، بیشتر از غذاهای ضد التهاب مانند میوه های تازه ، سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده کنید.


سیگار کشیدن را ترک کن

سیگار کشیدن می تواند منجر به التهاب ریه شود و فشار خون شما را بالا ببرد و شما را در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد. برای ترک ، درمان جایگزینی نیکوتین را انتخاب کنید یا از پزشک خود در مورد داروهای تجویز شده برای جلوگیری از ولع مصرف بپرسید.
برنامه درمانی خود را دنبال کنید و طبق دستورالعمل دارو مصرف کنید. با پزشک خود پیگیری کنید تا پیشرفت شما را کنترل کند. اگر علائم بهبود نیافت ، ممکن است لازم باشد پزشک درمان شما را تنظیم کند.

همه این موارد در کنار سبک زندگی درست و مراجعه درست و منظم زیر نظر پزشک متخصص می تواند طول عمر بیماران روماتیسمی را افزایش دهد