Skip to main content

بیماری های آرتریتی از جمله آرتروز و روماتیسم می تواند مفاصل مختلف بدن از جمله مفاصل پا را تحت تاثیر قرار دهد.انتخاب کفش مناسب برای بیماران روماتیسم و آرتروز امری ضروری و حیاتی است تا از تشدید درد در پاها جلوگیری کند یا حداقل درد و التهاب را در مفاصل انگشت های پا و مچ پا تشدید نکنند

آرتروز پا می تواند تأثیر زیادی بر توانایی فرد در انجام کارهای روزمره داشته باشد زیرا پاهای ما پشتیبانی، جذب ضربه، تعادل و سایر عملکردهایی را که برای حرکت مهم هستند، فراهم می کند.

پوشیدن کفش مناسب می تواند به کاهش علائم آرتریت پا کمک کند. . با این حال، کفش نامناسب می تواند درد آرتریت را بدتر کرده و پیشرفت بیماری را تسریع کند.

چگونه کفش بر آرتروز و روماتیسم تاثیر می گذارد


تحقیقات نشان داده است که ارتزهای پا (مانند بریس های پا) و کفش های تخصصی ممکن است برای افراد مبتلا به آرتریت با تغییر فعالیت ماهیچه ها و الگوهای راه رفتن برای کاهش میزان فشار وارد شده به مفاصل پا مفید باشد.

در یکی از تحقیقات انجام شده در کانادا در مورد اثربخشی کفش به عنوان مداخله ای برای آرتریت مچ پا بود، به این نتیجه رسید که مداخلات کفش با کاهش درد پا، اختلال، و ناتوانی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، و بهبود درد پا و عملکرد در پا همراه است.

کفش‌های موجود در این مطالعات شامل کفش‌های بدون قفسه، کفش‌های درمانی، و کفش‌های درمانی همراه با ارتز پا بودند.

با این حال، محققان اشاره کردند که شواهد بیشتری از استفاده از مداخلات با کفش برای آرتریت روماتوئید نسبت به استئوآرتریت و نقرس حمایت می‌کند، و هیچ مطالعه‌ای در مورد مداخلات کفش برای سایر اشکال آرتریت وجود ندارد.

اطمینان از تناسب مناسب کفش نسبت به پا


برای اطمینان از تناسب مناسب، باید طول، عرض و پشت کفشی را که قصد تهیه آن را دارید بررسی کنید.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که حدود ۶۳ تا ۷۲ درصد از مردم کفش هایی می پوشند که بر اساس طول و عرض مناسب نیستند.

وقتی کفشی نامتناسب نسبت به ابعاد پای خود می پوشید می توانید به مشکلات ذیل دچار شوید

  • کبودی روی انگشتان پا
  • آسیب به ناخن پا
  • تاول
  • پینه ها
  • تحریک پوست


هنگامی که به خرید کفش می روید یک ردپای کاغذی از پای خود در بیاورید ( یک قالب کاغذی درست کنید ) و آن را در کفشی که به آن نگاه می کنید قرار دهید تا ببینید که چگونه با اندازه و شکل پاهای شما مقایسه می شود.

مورد دیگری که باید بررسی شود، پشت پا است، که قسمت بالایی یک کفش است که روی ناحیه بین توپ و مچ پا قرار می گیرد. اندازه و شکل این قسمت از پا می تواند متفاوت باشد، به خصوص در هنگام شعله ور شدن بیماری ، که در طی آن ممکن است ورم پا رخ دهد. بنابراین مهم است که کفش هایی با پایه قابل تنظیم پیدا کنید. به عنوان مثال، کفش‌های کتانی و کفش‌های درمانی برای آرتریت، پایه‌های قابل تنظیم با توری یا بند Velcro را ارائه می‌دهند.

دنبال چه کفشی برای ارتروز و روماتیسم بگردیم ؟

برای انتخاب بهترین کفش برای ارتروز و روماتیسم باید به موارد فوق توجه کنید :
هنگام انتخاب کفشی که وضعیت بیماری شما را تشدید نمی کند و در واقع علائم شما را بهبود می بخشد، باید شکل، کفی و نحوه ساپورت پا را در نظر بگیرید.

هنگام انتخاب کفش حتما به بونیون، انگشت چکشی یا هر مفصل تغییر شکل داده شده در پا توجه کنید.

اگر هر یک از این مشکلات را دارید، به کفش هایی نیاز خواهید داشت که دارای جعبه پنجه جادار باشند. از خرید کفش های پهن یا حتی خیلی گشاد نترسید، اما هرگز برای عرض بیشتر، سایز را بالا نبرید.

این نقطه انعطاف شما را از بین می برد، نقطه ای در کف کفش که قرار است در جایی که مفاصل انگشتان پا خم می شود، خم شود. اگر کفش شما در نقطه دیگری خم شود، مشکلات بیشتری خواهید داشت.

کفش هایی با کف لاستیکی یا راکر بچسبانید. کفه های لاستیکی به عنوان ضربه گیر عمل می کنند، در حالی که کف های راکر برای توزیع مجدد فشار کف پا عالی هستند. همچنین به دنبال کفش هایی با کفی قابل جابجایی باشید.

آنها به شما این امکان را می دهند که کفی های سفارشی خود را تعویض کنید تا وزن را به طور مساوی توزیع کنید و فشار را از نقاط درد کم کنید.

تحقیقات نشان داده است که کفی های نازک و سفارشی تسکین درد شدید پا را برای افراد مبتلا به روماتیسم ارائه می کند.

کفش های پایداری چیست؟


کفش های پایداری دارای زیره و پاشنه متراکم هستند. آنها می توانند حرکت پا را کنترل کنند و از غلتیدن به سمت داخل جلوگیری کنند. کفش های پایدار برای برخی، اما نه همه افراد مبتلا به آرتروز، گزینه خوبی است. این کفش‌ها وزن را از روی ساق پا می‌گیرند، که می‌تواند به افرادی که مبتلا به آرتروز لگن، زانو، پا یا مچ پا هستند کمک کند.

با این حال، ممکن است برای کسانی که مشکلی با پروناسیون ندارند (مچ پا در هر مرحله بیش از حد به سمت داخل و پایین می‌چرخد) مفید باشد.

از خریدن چه کفشی باید خود داری کنید ؟


اگر درد دارید، کفش پاشنه بلند به طور کلی گزینه خوبی نیست. حتی راحت ترین کفش های پاشنه بلند نیز می توانند مشکل ساز باشند. تحقیقات نشان داده است که کفش های پاشنه بلند به تحلیل رفتن مفاصل و افزایش خطر ابتلا به آرتروز کمک می کنند.

اگر مجبور به پوشیدن کفش های پاشنه دار هستید، کفش های پاشنه بلند (۱ تا ۱.۵ اینچ) را انتخاب کنید و در صورت امکان کفی کفش لاستیکی را انتخاب کنید.

نوع دیگری از کفش‌هایی که باید از آن اجتناب کنید، کفش‌هایی هستند که دارای جعبه پنجه تنگ هستند. با این کفش‌ها، پاهای شما در موقعیتی غیرطبیعی قرار می‌گیرند که باعث درد می‌شود و ممکن است به بونیون، انگشت چکشی و سایر مشکلات پا منجر شود.