Skip to main content

پسوریازیس به‌خاطر علائم پوستی شناخته می‌شود که معمولاً در دوره‌هایی به نام شعله‌ور شدن ظاهر می‌شوند، که می‌تواند توسط عوامل مختلفی از استرس و عفونت گرفته تا داروها و آسیب‌های پوستی ایجاد شود.

اگرچه ممکن است به اندازه یک بریدگی به پوست شما آسیبی بدیهی به نظر نرسد، اما قرار دادن سوزن در پوست هنگام خالکوبی ( تتو ) مطمئناً می تواند در مورد آنچه ممکن است باعث علائم پسوریازیس شود، واجد شرایط باشد. علاوه بر این، بافت زخمی که پس از انجام تتو ایجاد می‌شود، می‌تواند به محل شعله‌ور شدن پوست تبدیل شود – حتی سال‌ها پس از تتو.


چرا خالکوبی ممکن است باعث پسوریازیس شود؟


یکی از رایج‌ترین، اما کمتر شناخته‌شده‌ترین محرک‌های پسوریازیس، آسیب به پوست است. این شامل بریدگی، خراش، سوختگی، آفتاب سوختگی، نیش حشرات و زخم ها است. حتی تحریک ناشی از یک کمربند سفت یا یک بند شانه ممکن است باعث شعله ور شدن بیماری پسوریازیس شود.

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۳ در مجله انجمن پزشکی کانادا، حدود ۲۵٪ از افراد مبتلا به پسوریازیس در نتیجه ضربه پوستی، شعله ور شدن پوست را تجربه می کنند.

این اثر معمولاً به عنوان پدیده Koebner شناخته می شود. به عنوان ظهور ضایعات پوستی در امتداد محل تروما تعریف می شود.

علیرغم اطلاع از پدیده Koebner برای بیش از یک قرن، دانشمندان در مورد علت وقوع آن مطمئن نیستند.

پاسخ ایمنی به آسیب پوستی


یک نظریه نشان می دهد که این پدیده زمانی رخ می دهد که لایه های بیرونی و میانی پوست (به ترتیب به عنوان اپیدرم و درم شناخته می شوند) به طور همزمان آسیب ببینند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سیستم ایمنی سلول های دفاعی (مانند سلول های T و سیتوکین ها) را برای کمک به ترمیم به محل آسیب می فرستد. با انجام این کار، پاسخ التهابی حاصل ممکن است به طور ناخواسته باعث فعالیت بیماری در آن بافت ها شود.

به طور خاص با پسوریازیس، پاسخ ایمنی ناشی از آسیب پوست ممکن است نه تنها آنتی بادی هایی را که به ارگانیسم های خارجی حمله می کنند، بلکه اتوآنتی بادی هایی را که به سلول های طبیعی حمله می کنند، فعال کند.

این فرضیه تا حدی با شعله‌ور شدن پسوریازیس در افرادی که تحت پرتودرمانی قرار گرفته‌اند و کبودی‌های عمیق دارند اثبات می‌شود. اگر چه اپیدرم ممکن است بدون آسیب باقی بماند، درم زیرین به اندازه کافی آسیب دیده است که پاسخ خود ایمنی را تحریک کند.

بر اساس آنچه در مورد پسوریازیس و پدیده Koebner شناخته شده است، منطقی است که خالکوبی می تواند یک حمله خود ایمنی را تحریک کند. سوزن های خالکوبی وقتی جوهر به پوست شما تزریق می شود، هم درم و هم اپیدرم را سوراخ می کنند، که می تواند پاسخی مشابه هر آسیب پوستی دیگر ایجاد کند.


جالب توجه است، طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ در Clinical Dermatology، دوره بین آسیب پوستی و ارائه پسوریازیس می تواند از سه روز تا دو سال متغیر باشد.

حتی مواردی وجود دارد که خالکوبی‌هایی که چندین دهه زودتر تکمیل شده‌اند، به طور ناگهانی محل اولیه شعله‌ور شدن پسوریازیس خواهند بود.

در یک روز، تتو ممکن است کاملا طبیعی به نظر برسد، و روز بعد، بافت ها ممکن است شروع به متورم شدن و پوسته پوسته شدن کنند و به سمت بیرون به پوست مجاور پخش شوند.

آنچه این موضوع نشان می دهد این است که ترومای پوست احتمالاً تنها محرک پسوریازیس یا حتی یک عامل اصلی نیست. در عوض، عوامل دیگر ممکن است شروع علائم را تحریک کنند، در حالی که بافت سوزن خورده ممکن است به سادگی به عنوان یک هدف مناسب عمل کند.

این ممکن است به این دلیل باشد که سلول های پوستی به نام کراتینوسیت ها در بافت سوزن خورده حاصل از تتو رفتار متفاوتی دارند.

کراتینوسیت ها در بافت اسکار به جای گذراندن چرخه زندگی طبیعی ۴۰ تا ۵۶ روزه که در آن سلول های قدیمی با سلول های جدید جایگزین می شوند، باقی می مانند و تکثیر می شوند و باعث ضخیم شدن بافت ها می شوند که به عنوان هیپرپلازی اپیدرمی شناخته می شود.

جمعیت غنی از گیرنده های کراتینوسیت ممکن است به عنوان هدف آشکار در صورت ایجاد بیماری پسوریازیس عمل کنند. این تسریع رشد این سلول است که منجر به تشکیل پلاک های پسوریازیس می شود.


از آنجایی که خطر عود پسوریازیس ممکن است نگران کننده باشد، مهم است که توجه داشته باشید که خالکوبی همیشه باعث ایجاد مشکل در افراد مبتلا به این بیماری نمی شود. از نظر آماری، یک در چهار احتمال پاسخ کوبنر به دنبال یک ضربه پوستی، از جمله خالکوبی وجود دارد.

با این اوصاف، اگر تا به حال پس از بریدگی، سوختگی یا آفتاب سوختگی آرتریت پسوریازیس شما شعله ور شده یا به دلیل هوای سرد و خشک دچار پسوریازیس شده اید، ممکن است خطر به طور قابل توجهی بیشتر باشد.

علاوه بر این، رنگ های خالکوبی (به ویژه رنگ های زرد و قرمز) ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی شوند که باعث تحریک پاسخ خود ایمنی می شود. اگر مستعد ابتلا به آلرژی پوستی هستید، قبل از انجام آزمایش پچ تست کنید تا ببینید پوست شما چگونه به جوهر واکنش نشان می دهد.

اگر بعد از انجام تتو بثورات پوستی شما شعله ور شد، به متخصص پوست مراجعه کنید. بسته به شدت علائم، ممکن است برای شما یک استروئید موضعی یا سایر درمان‌ها برای تسکین درد و التهاب تجویز شود.

در امریکا وقتی فردی برای تتو کردن به سالنی میرود از او سوال پرسیده می شود که چه مشکلات پوستی دارد یا آیا دچار پسوریازیس است یا خیر و اگر جواب مثبت باشد سعی می کنند فرد را از انجام خالکوبی منصرف کنند.