Skip to main content

پوکی استخوان بیماری است که می تواند افراد را با بالا رفتن سن چه مرد و چه زن درگیر کند چون این بیماری می تواند حتی به صورت خاموش بدون هیچ نشانه ای در بدن بیمار پیشرفت کند خیلی از افراد که سنشان بالای چهل سال می رود و در خطر پوکی استخوان قرار می گیرند سوالی برایشان پیش می آید که ایا پوکی استخوان درد دارد ؟ که متوجه این بیماری بشوند و روند درمان را آغاز کنند

پوکی استخوان بیماری خاموش است تا به شما ضربه بزند


پوکی استخوان به خودی خود علایم و نشانه ای در بدن شما ندارد و نمی‌تواند شما را از وجود آن آگاه کند، اما آسیبی که ایجاد می‌کند می‌تواند به شما ضربه بزند .

پوکی استخوان بی سر و صدا ایجاد می شود. یعنی در ابتدا هیچ دردی ندارد

در واقع، بسیاری از افراد تا زمانی که به قوز کلاسیک دواگر – به نام کیفوز ستون فقرات – یا شکستگی ناشی از پوکی استخوان دچار نشوند، درد ناشی از پوکی استخوان خود را احساس نمی کنند. بر اساس برخی برآوردها، سالانه ۱.۵ میلیون شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ایالات متحده رخ می دهد.

جان کِلی، استادیار جراحی ارتوپدی در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا می گوید: پوکی استخوان یک قاتل خاموش است. “شما زود آن را احساس نخواهید کرد، اما بعداً هزینه آن را پرداخت خواهید کرد. و تقریباً کاملاً قابل اجتناب است.”

دکتر کِلی ، پوکی استخوان را یک بیماری مربوط به دوران جوانی می داند زیرا بزرگترین فرصت شما برای پیشگیری در سال های قبل از ۳۰ سالگی است، زمانی که رژیم غذایی و عادات ورزشی شما می تواند به ساخت استخوان های قوی کمک کند. اما حتی پس از بالارفتن سن از سی سال ، هنوز هم کارهای زیادی می توانید برای محافظت از استخوان های خود و جلوگیری از پوکی استخوان و درد انجام دهید.

منابع درد ناشی از پوکی استخوان

با از دست دادن توده استخوانی، خطر شکستگی در استخوان های شما افزایش می یابد. شکستگی های پوکی استخوان ممکن است حتی با یک ضربه کوچک مانند سقوط از ارتفاع کم مثل افتادن از دو تا پله رخ دهد. اغلب اینها وقایعی هستند که اگر استخوان های شما سالم باشند هیچ مشکلی برای شما پیش نمی آید

اما زمانی که پوکی استخوان دارید، می‌توانند آسیب جدی به شما وارد کنند و حتی احتمال مرگ زودرس شما را افزایش دهند

شایع ترین منابع درد عبارتند از:

شکستگی های میکروترابکولار. دکتر کِلی توضیح می دهد که اینها تَرَک های بسیار کمی در استخوان هستند. برخی افراد استدلال می‌کنند که درد ممکن است قبل از شروع این شکستگی‌ها رخ دهد، اما برخی دیگر معتقدند که درد نتیجه شکستگی‌ها و روشی است که بدن شما برای تغییر ساختار خود جبران می‌کند.

این شکستگی‌های کوچک پوکی استخوان می‌تواند منجر به کوتاه شدن قد شود که با بالا رفتن سن افراد یک پرچم قرمز برای پوکی استخوان است. “این معمولاً بدون علامت است.” کِلی میگه “گاهی اوقات افراد کمی کمردرد احساس می کنند.”
شکستگی های فشاری. شکستگی های بزرگتر ستون فقرات می تواند باعث فشرده شدن دیسک هایی شود که بالشتکی بین مهره ها ایجاد می کنند. حدود نیمی از ۱.۵ میلیون شکستگی ناشی از پوکی استخوان در سال، شکستگی های فشاری مهره ها هستند. این فشرده سازی باعث درد و مشکلات حرکتی می شود.

همچنین می‌تواند منجر به قوز کمر، قوس دائمی کمر شود که نه تنها منجر به درد مزمن می‌شود، بلکه در پوشیدن لباس‌ها و انجام کارهای روزانه‌تان نیز با مشکل مواجه می‌شوید. با بروز این تغییرات ممکن است در رباط ها و ماهیچه هایی که ستون فقرات را حمایت می کنند، درد ایجاد شود.

درد دنده. برای برخی از افراد مبتلا به پوکی استخوان، شکستگی مهره ناشی از پوکی استخوان می تواند عصب را به دنده فشار دهد که باعث درد می شود. شکستگی دنده ممکن است یکی دیگر از دلایل درد باشد.
شکستگی بر اثر فشار بر استخوان ها. این شکستگی‌ها در طول انجام وظایف و فعالیت‌های عادی روزانه، گاهی اوقات با افتادن یا آسیب‌های دیگری که معمولاً باعث شکستگی نمی‌شوند، رخ می‌دهند. یکی از دردسرسازترین این شکستگی ها شکستگی لگن است. کِلی می‌گوید: «حدود ۲۰ درصد از افرادی که دچار شکستگی لگن هستند، ظرف یک سال می‌میرند. فقط نیمی از کسانی که دچار پوکی استخوان در لگن شده اند و لگنشان شکسته است به سطح تحرک قبلی خود باز می‌گردند.
دردهای مربوط به درمان نادر است، اما ممکن است افزایش درد را به عنوان یک عارضه جانبی داروهای پوکی استخوان تجربه کنید. در صورت احساس درد جدید یا غیرعادی، همیشه به پزشک خود اطلاع دهید.