Skip to main content

برای درمان یا پیشگیری از بیماری خود ایمنی پسوریازیس رعایت و اتخاذ یک سبک غذایی ویژه بسیار مهم است .

در مجموع شما باید بدانید چه چیزی و یا چه غذایی باید بخورید تا پسوریازیس خود را بتوانید کنترل یا حتی درمان کنید و همچنین از خوردن جه چیزهایی باید پرهیز کنید

اصول رژیم غذایی برای پسوریازیس


پسوریازیس به طرق مختلف در پوست بدن ظاهر می‌شود، از پلاک‌های سفید پوسته‌ای که روی پوست ایجاد می‌شود تا تغییرات غیرطبیعی در ناخن‌ها تا نوعی آرتریت که همراه با پسوریازیس پوست یا ناخن را درگیر خود می کند .

این یک بیماری مزمن است، بنابراین اغلب اوقات نمی توان برای همیشه از شر آن خلاص شد. و گاهی اوقات به ظاهر تصادفی می آید و می رود. این می‌تواند آن را به یک وضعیت بسیار ناامیدکننده برای درمان تبدیل کند،

اصول رژیم غذایی برای پسوریازیس برای همه یکسان نیست. گفته می شود، پسوریازیس با برخی از محرک های شناخته شده مرتبط است.

و در حالی که هیچ‌کس نمی‌خواهد بشنود که غذای مورد علاقه‌اش ممکن است باعث شعله‌ور شدن آن شود، این نیز مفید است که احساس کنید می‌توانید از طریق چیزی که در بشقاب خود می‌چینید، کنترلی بر وضعیت خود اعمال کنید.

در اینجا برخی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید و همچنین غذاهایی که باید در رژیم غذایی پسوریازیسی خود بگنجانید ،آورده شده است.

غذاهایی که بیماران پسوریازیسی باید از آنها اجتناب کنند ::


الکل
ابتدا با خبر بد شروع می‌کنیم: اگرچه تحقیقات در مورد اینکه آیا مصرف الکل پسوریازیس را تشدید می‌کند یا خیر، قطعی نیست، اما الکل ممکن است سیستم ایمنی شما را مختل کند و در نتیجه باعث تشدید این بیماری گردد – به خصوص اگر سن شما بالاست

پس به نفع شماست اگر نوشیدنی های الکی استفاده می کنید از همین الان مصرف آن ها را برای همیشه از رژیم غذایی خود حذف کنید تا بیماری پوستی شما را تشدید نکنند

گلوتن
ارتباط بین آبجو و تشدید پسوریازیس گلوتن است. آبجو غیر سبک معمولاً با استفاده از جو تخمیر شده یا سایر نشاسته ها که حاوی گلوتن هستند تهیه می شود. همانطور که قبلاً می دانید، بیماری سلیاک – مانند پسوریازیس – نیز یک پاسخ خود ایمنی است.

بنابراین منطقی است که افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است حساسیت به گلوتن نیز داشته باشند و می توانند از حذف گندم، چاودار، جو، مالت و سایر غذاهای حاوی گلوتن از رژیم غذایی خود باعث بهبودی پسوریازیس خود شوند .

تحقیقات نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن واقعا می تواند به جلوگیری از ابتلا به پسوریازیس شما کمک کند.

تنباکو
از کشیدن سیگار و قلیان اجتناب کنید ، مواد دخانی باعث آسیب به سیستم ایمنی شما شده همچنین بثورات پوستی در پسوریازیس را تشدید می کنند و باعث وخامت حال شما خواهند شد

با کنار گذاشتن تنباکو و سایر مواد دخانی پوست شفاف تر را تجربه خواهید کرد و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما ارتقا خواهد یافت.

قند
قند و شکر یکی از پودر های سفید رنگ در دنیا هستند که با نام قاتل انسان از آن ها یاد می کنند بر اساس تحقیقات منتشر شده در یک مجله پزشکی امریکا پنجاه درصد از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی ، زمانی که غذاهای ناخواسته مانند آب نبات، شیرینی‌ها، شکلات، شیرینی‌ها و همچنین سیب‌زمینی‌های سرخ کرده و چیپس سیب‌زمینی را حذف کردند، پاسخ مثبت پوست را گزارش کردند.

غذاهای فراوری شده
از نظر فنی، این “محصولات آرد سفید” هستند که در اینجا مقصر هستند. اما از آنجایی که اکثر غذاهای فرآوری شده (مانند کلوچه ها، کراکرها و غذاهای فست فودی ) شامل آرد سفید و اغلب محرک های دیگر مانند شکر و البته گلوتن هستند، اغلب به نفع شماست که آنها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. به علاوه، ارتباطی بین چاقی و پسوریازیس وجود دارد،

بنابراین اگر حذف غذاهای فرآوری شده (که اغلب کالری با کیفیت پایینی دارند) منجر به کاهش شاخص توده بدنی شود، برای سلامتی و پسوریازیس شما یک معامله برد-برد خواهد بود .

غذاهایی که برای درمان پسوریازیس باید بخورید

ما چند غذای خاص را در زیر شناسایی کرده‌ایم ، اما به طور کلی، بهترین گزینه پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی است

(که بسیار شبیه به یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی جهان – رژیم مدیترانه‌ای) است.

میوه ها و سبزیجات
آنتی اکسیدان ها ضد التهاب هستند، زیرا از سلول های شما در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کنند و ماده اکسیداتیو در بدن را که باعث التهاب می شود، کاهش می دهند. میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند، کربوهیدرات های پیچیده با محتوای فیبر بالا (مفید برای میکروبیوم روده!) و حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی مفید برای جلوگیری از التهاب و پسوریازیس هستند. موارد زیر را امتحان کنید:

توت ها و انگور حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام آنتوسیانین هستند که التهاب را کاهش می دهند. انگور همچنین حاوی ترکیبی به نام رسوراترول است که می تواند التهاب را کاهش دهد.


سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکلی ، سرشار از سولفورافان، آنتی اکسیدانی است که التهاب را کاهش می دهد.
گیلاس ترش که دارای خواص ضد اکسیدانی و ضد التهابی است (و همچنین ممکن است فشار خون سیستولیک و کلسترول LDL را کاهش دهد).

یک معامله کاملا برد – برد برای پسوریازیسیا !

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای با رنگ آفتاب است که طعم و رنگ ویژه ای به غذا ها می دهد . طعمی تند و خاکی دارد که اکثر مردم آن را دوست دارند یا از آن متنفرند – و پلی فنلی به نام کورکومین که خواص ضد التهابی قوی دارد. زردچوبه را به تخم مرغ صبحگاهی خود اضافه کنید، آن را با هوموس مخلوط کنید همچنین می توانید در چای خود مقداری زردچوبه بریزید و میل کنید

آن را به صورت اسموتی درآورید یا روی سبزیجات برشته بپاشید (فلفل سیاه را برای افزایش جذب اضافه کنید). و اگر واقعاً نمی توانید طعم آن را تحمل کنید، همیشه می توانید یک مکمل کورکومین مصرف کنید.

ماهی های چرب و روغن های مفید برای قلب

ماهی هایی مانند سالمون، قزل آلا ، ماهی تن، ماهی کاد و ساردین سرشار از چربی های مفید برای شما به نام امگا ۳ هستند. امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کنترل پسوریازیس کمک کند. دو وعده ماهی در هفته برای فواید ضد التهابی و همچنین بسیاری از فواید دیگر برای سلامت قلب را هدف قرار دهید. به همین ترتیب، می‌توانید از روغن‌های مفید برای قلب، از جمله روغن زیتون و روغن نارگیل، فواید مشابهی کسب کنید.

اکنون در مورد گزینه های خود احساس بهتری دارید؟ مطمئناً، اگر می‌خواهید پسوریازیس خود را کنترل کنید، باید از چند چیز دوری کنید. اما چیزهای خوشمزه زیادی نیز وجود دارد که می توانید بخورید – بنابراین این را به عنوان یک چالش برای خوردن غذاهای خوشمزه و سالم که به شما احساس خوبی می دهند و از پسوریازیس دور می کنند، در نظر بگیرید.