Skip to main content

یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد ، شما همان چیزی هستید که می خورید. اما آنچه می نوشید و میوه ای که می خورید ، می تواند تأثیر زیادی بر بدن و سلامت شما داشته باشد.

اگر هم دچار بیماری های خود ایمنی نظیر روماتیسم شده باشید این دقت در انتخاب میوه و نوشیدنی ها باید دوچندان شود و به صورت ویژه یک برنامه خاص برای نوشیدنی ها و میوه هایی که در طول روز و هفته باید بخورید و بنوشید ، بهترا ست طراحی کنید در این قضیه قصد داریم به شما کمک کنیم و با معرفی بهترین نوشیدنی ها و میوه ها که در کاهش التهاب موثر است قصد داریم تا شما را در پیشگیری و کنترل روماتوئید یاری برسانیم

اما قبل از اینکه به سراغ انتخاب بهترین نوشیدنی ها و بهترین میوه ها برویم به این نکته توجه کنید که از مصرف و نوشیدن مایعات سرد جدا خود داری کنید و حتی مایعات را در درمای متعادل مصرف کنید که به بدن شما اسیب وارد نکند.

بهترین نوشیدنی ها برای بیماران روماتیسمی


سونیا آنجلونه، متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، می گوید: هر روز را قبل از خوردن هر غذایی با یک لیوان آب شروع کنید، زیرا اکثر مردم وقتی از خواب پا می شوند تشنه هستند .

توصیه این متخصص تغذیه هشت لیوان در روز است. به طور کلی از نوشابه خودداری کنید زیرا می تواند سرشار از قند، آسپارتام و اسید فسفریک باشد. دومی می تواند بر توانایی بدن شما برای جذب کلسیم تأثیر منفی بگذارد.

شاید نوشیدن فراوان اب در طول روز کمی برای شما ازار دهنده باشد که هی مرتب اب بخورید ، اما راه های دیگری برای سالم ماندن و هیدراته ماندن وجود دارد. این توصیه ها می تواند به شما در درک مزایا و معایب نوشیدنی های محبوب کمک کند.

خب می خواهیم چند نوشیدنی که هم به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک می کند و همچنین تاثیر مثبت در روند درمان بیماران روماتیسم خواهد داشت را برای شما ذکر کنیم

چای
چای یکی از نوشیدنی‌هایی است که در مورد فواید آن برای بیماران مبتلا به آرتریت تحقیقات علمی فراوانی شدهن است.

چای های سبز، سیاه و سفید همگی سرشار از پلی فنول هستند – ترکیباتی از گیاهان که اثرات ضد التهابی قوی دارند. بالاترین سطح پلی فنول را در چای سبز و سفید خواهید یافت.

به طور کلی چای سبز به عنوان مفیدترین چای شناخته می شود زیرا ماده فعال آن پلی فنول معروف به اپی گالوکاتچین ۳-گالات (EGCG) است. نشان داده شده است که EGCG از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی ۱۰۰ برابر قوی تر از ویتامین C و E است. مطالعات نشان داده اند که به حفظ غضروف و استخوان نیز کمک می کند، اگرچه هیچ آزمایش کنترل شده گسترده ای در مورد آن در افراد مبتلا به آرتریت روماتوید وجود ندارد.

نکات: چای های سبز، سفید و سیاه معمولا حاوی کافئین هستند، بنابراین ممکن است همچنان بخواهید مصرف خود را متعادل نگه دارید و قبل از خواب آن ها را استفاده نکنید. می توانید لیمو یا شیرین کننده های دیگر مانند عسل را برای طعم دادن به چای خود اضافه کنید، اما برای پایین نگه داشتن کالری و سطح قند، زیاد به آن مواد قندی اضافه نکنید.

قهوه
تحقیقات نشان می دهد که قهوه دارای پلی فنول های آنتی اکسیدانی نیز می باشد. این بدان معناست که قهوه می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک کند که باعث آسیب سلولی می شوند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که قهوه ممکن است یک اثر محافظتی در برابر نقرس نیز داشته باشد. ارتباط بین قهوه و افزایش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) و پوکی استخوان قابل بحث است. برخی از مطالعات می گویند قهوه این خطر را افزایش می دهد، در حالی که برخی دیگر از تحقیقات منکر این خطر شده اند

نکات: به طور کلی، بهترین قانون کلی این است که قهوه را در حد اعتدال بنوشید – بیش از یک یا دو فنجان قهوه در روز استفاده نکنید . مراقب مصرف کافئین خود باشید و حواستان به قهوه و نوشیدنی‌های اسپرسو باشد که مملو از خامه فرم گرفته و شربت‌هایی هستند که باعث افزایش سرسام‌آور کالری و سطح قند می‌شوند.

شیر
برخی ادعا می‌کنند که بدون لبنیات راهی برای درمان روماتیسم نیست اما هنوز در مورد ارتباط بین مصرف لبنیات و کاهش التهاب تحقیقات علمی به نتیج قطعی نرسیده اند .

درست همانند قهوه، برخی مطالعات نشان می‌دهند که لبنیات می‌تواند التهاب‌زا باشد، در حالی که مطالعات دیگر نشان می‌دهند که به کاهش التهاب کمک می‌کند. در بیشتر موارد، فواید پرهیز از لبنیات کاملاً فردی است و تحقیقات کافی مبنی بر اینکه افراد مبتلا به آرتریت باید شیر را کنار بگذارند، وجود ندارد.

نکات: نوشیدن شیر، که منبع خوبی از کلسیم، ویتامین D و پروتئین است، ممکن است به پیشگیری از نقرس و مبارزه با پیشرفت آرتروز (OA) کمک کند. برای جلوگیری از مصرف کالری اضافی و چربی اشباع، شیر کم چرب را انتخاب کنید.

آبمیوه ها
آب پرتقال، آب گوجه فرنگی، آب آناناس وآب هویج همگی سرشار از آنتی اکسیدانها و ویتامین C هستند که می تواند رادیکال های آزاد را که منجر به التهاب می شوند، خنثی کند. نشان داده شده است که آب گیلاس ترش از عود کردن نقرس محافظت می کند و علائم روماتیسم را کاهش می دهد.

نکات: هنگام نوشیدن آبمیوه عاقلانه رفتار کنید: خوشمزه است، اما قند و کالری بالایی نیز دارد. اگر از طرفداران آب گریپ فروت هستید با پزشک خود مشورت کنید زیرا می تواند اثر بسیاری از داروها را غیرفعال یا تغییر دهد.

اسموتی ها
بسیاری از متخصصان رژیم غذایی، اسموتی ها را به آب میوه ترجیح می دهند، زیرا بدن انسان نیاز به استفاده از میوه یا سبزی کامل دارند که به شما فیبر اضافی می دهد، که به پاکسازی عروق و مبارزه با یبوست کمک می کند. میوه ها و سبزیجات رنگارنگ نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. افزودن انواع توت ها یا سبزیجات برگدار مانند اسفناج یا کلم سفید می تواند مقادیر زیادی ویتامین و مواد مغذی به شما بدهد و در بهبودی و کنترل روماتوید و التهاب مفاصل به شما کمک کند .

نکات: اسموتی های حاوی ماست سرشار از باکتری های خوب (پروبیوتیک ها) و همچنین ویتامین ها هستند. همچنین، افزودن یک نوشیدنی تخمیر شده مانند کفیر می تواند محتوای پروبیوتیک را افزایش دهد که می تواند التهاب را در بدن شما کاهش دهد. مطمئن شوید که ماست یا کفیر کم یا بدون قند را انتخاب می کنید.

الکل
شراب قرمز دارای ترکیبی به نام رسوراترول است که اثرات ضد التهابی ثابتی دارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف شراب با کاهش خطر بیماری های ارتریتی مرتبط است و نوشیدن متوسط ان ​​نیز با کاهش خطر روماتیسم مرتبط است. اما بسیاری از کارشناسان قدرت این مطالعات را زیر سوال می برند و استدلال می کنند که این اثرات مثبت الکل روی روماتیسم اشتباه است و صحت ندارد . تحقیقات دیگر نشان می دهد که الکل اثرات مضری بر آرتریت دارد.

نکات: به طور کلی، کارشناسان موافقند که اگر تا الان نوشیدنی های حاوی الک مصرف نکرده اید ، الکل فواید کافی برای سلامتی ندارد. بث مک‌دونالد، متخصص تغذیه در دپارتمان اینتگرا، می‌گوید اگر از یک نوشیدنی گهگاهی برای بزرگسالان لذت می‌برید، آن را در حد متعادل بنوشید.

در کل استفاده از الکل مضر بوده و بهتر است بیماری ارتریتی از مصرف آن جدا پرهیز کنند

چه میوه ای برای روماتیسم خوبه ؟

توت ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و بنیاد آرتریت امریکا خاطرنشان می کند که زغال اخته، شاه توت، توت فرنگی، تمشک همه قدرت مبارزه با آرتریت روماتوئید را فراهم می کنند. بدون توجه به اینکه آنها را منجمد کنید ،یا به صورت تازه میل می کنید فواید سلامتی بینظیری برای روماتیسم شما خواهند داشت ، بنابراین مطمئن شوید که انواع توت ها را در طول هفته میل کنید.

سیب همچنین سرشار از آنتی اکسیدان و منبع خوبی از فیبر است. فردی که از روماتیسم رنج می برد بهتر است حتما به صورت روزانه از میوه سیب استفاده کند

انار که به عنوان میوه های توت طبقه بندی می شود، سرشار از تانن است که می تواند با التهاب حاصل از روماتیسم مبارزه کند.

انبه: حاوی ویتامین C، پلی فنول ها و کاروتنوئیدها است که می تواند به کاهش التهاب و محافظت در برابر تخریب استخوان حاصل از آرتریت روماتوئید کمک کند.

گیلاس: بسیاری از فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی آن از فلاونوئید آنتوسیانین موجود در گیلاس قرمز است.

هندوانه : یکی دیگر از میوه های ضد التهابی است. مطالعات نشان می دهد که CRP را کاهش می دهد. این ماده سرشار از کاروتنوئید بتا کریپتوکسانتین است که می تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

انگور: منبع عالی از آنتی اکسیدان های مفید و سایر پلی فنول ها. انگور قرمز و سیاه تازه همچنین حاوی رسوراترول است که یک ضد التهاب قوی است.

در حالی که این میوه ها ممکن است مزایای بالقوه ای برای روماتیسم شما داشته باشند، درمان های دیگر پیشنهاد شده توسط متخصصان همچنان باید به جای آن استفاده شود.

علاوه بر این، قبل از ایجاد هر گونه تغییر بزرگ در رژیم غذایی، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از میوه ها ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشند.