Skip to main content

یک مطالعه جدید آنچه را که بسیاری از ما مدت‌ها از دوستان و عزیزانمان شنیده‌ایم تأیید می‌کند: اینکه آب و هوا می‌تواند مستقیماً بر علائم ناشی از آرتروز و روماتیسم از رایج‌ترین شکل های آرتریت، تأثیر بگذارد.

اما تحقیقات موجود در مورد این موضوع متناقض بوده است، به طوری که برخی از مطالعات هیچ ارتباطی بین این دو پیدا نکردند و برخی دیگر ارتباط واضحی پیدا کردند.

مرور سیستماتیک و متاآنالیز جدید، که در Annals of Medicine منتشر شده است، به دنبال بررسی شواهد موجود برای رسیدن به نوعی نتیجه است. محققان دریافتند که ۱۳ مطالعه از ۱۴ مطالعه حاوی شواهد قوی است که “عوامل آب و هوا به طور کلی، از جمله هر نوع شرایط هواشناسی، با” درد مفصلی آرتروز و روماتویید مرتبط است و می تواند علایم بیماری های آرتریتی را تشدید کند.

دکتر Yuelong Cao، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: از منظر عوامل خارجی آب و هوا، دمای پایین، رطوبت بالا و فشار بالا می‌تواند باعث درد مفاصل شود.

فشار بارومتریک یا وزن هوا، اغلب زمانی که یک طوفان یا جبهه سرد در منطقه می‌وزد، به سرعت کاهش می‌یابد. به گفته پروفوسر جان شومان که افراد مسن را درمان می کند، این تغییر در فشرده سازی می تواند مفاصل را تحریک کند و باعث شود بافت ملتهب در بیماران آرتریت کمی بیشتر متورم شود.

شومان گفت: «به همین دلیل است که بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت می گویند که می توانند تغییر آب و هوا را «در استخوان های خود» احساس کنند.

ارتباط بین فشار هوا و درد مفاصل در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ تأیید شد که ارتباط بین درد و رطوبت نسبی، فشار هوا و سرعت باد را نشان داد، اگرچه ارتباط معنی‌داری بین دما و درد پیدا نکرد. با این حال، مطالعه نشان داد که میانگین روزانه رطوبت و دما به طور قابل توجهی بر درد مفاصل تأثیر می گذارد

در حالی که عوامل آب و هوای خارجی به وضوح می توانند تأثیر بگذارند، کائو گفت که مکانیسم خاص تأثیر آب و هوا بر آرتریت پیچیده است، زیرا شامل خود آب و هوا، عوامل شرایط و عوامل تنظیم کننده بیولوژیکی داخلی است.

وی گفت: از دیگر مطالعات ما، صرف نظر از شرایط هواشناسی خارجی، افراد حساس به آب و هوا مبتلا به آرتروز علائم و آسیب ساختاری شدیدتری دارند که نشان می‌دهد عوامل تنظیم‌کننده بیولوژیکی بدن انسان در آن نقش دارند.


چگونه با تغییرات فصلی مفاصل آرتریتی خود را سازگار کنیم


اگر شما فردی هستید که متوجه شده اید که آب و هوا روی مفاصل شما تأثیر می گذارد، کارهایی وجود دارد که می توانید برای سازگاری انجام دهید.

شومان گفت: «بیشتر مناطق تغییرات مکرر در آب و هوا و فشار دارند، بنابراین به احتمال زیاد راهی برای جلوگیری از این عوارض جانبی وجود ندارد. با این حال، اگر بتوانید مفاصل آرتریتی خود را گرم نگه دارید، ممکن است کمک کند. ورزش سبک، کشش یا دوش آب گرم می تواند مفاصل و ماهیچه های شما را گرم نگه دارد که ممکن است احساس سفتی را کاهش دهد.

کائو در عین حال گفت که ایده خوبی است که لباس و فعالیت های خود را در فضای باز تنظیم کنید تا تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض عوامل نامطلوب آب و هوایی خودداری کنید.

تحقیقات بنیاد آرتریت امریکا ثابت کرده است که آب و هوای گرم تر و خشک تر ممکن است بهترین گزینه برای بیماران آرتروز و روماتیسم باشد.

کائو گفت: «ممکن است راهی برای تغییر آب و هوا وجود نداشته باشد. اما ما راه‌هایی برای کشف مکانیسم‌های بیولوژیکی داریم که چگونگی تأثیر آن را برای توسعه داروها یا مداخلات مؤثر در این زمینه تنظیم می‌کند.»