Skip to main content

روش هایی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به آرتروز در دستان خود یا آرتریت های دیگر دردست انجام دهید

قصد داریم به علل آرتروز و آرتریت و بهترین روش های پیشگیری از آرتروز دردستان بپردازیم

علل آرتروز در دست ها


بیماری آرتروز در مفاصل دست ها می تواند باعث درد، سفتی، تورم و حساسیت در مفصل های کوچک دست و انگشتان شود.

شرایط آرتریت التهابی مانند روماتیسم ، آرتریت پسوریاتیک، نقرس و اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث التهاب می شود. علائم التهاب شامل قرمزی، گرمی، تورم و درد است.

تغییر شکل دست در آرتریت و آرتروز


تحقیقات نشان می دهد که نود درصد از افراد مبتلا به آرتریت و آرتروز درگیری مفاصل دست دارند که می تواند برای فعالیت های روزمره زندگی آن ها خلل ایجاد کند.

آرتریت و آرتروز تمایل دارد مفاصل متاکار پوفالانژیال (MCP)، اینترفالانژیال پروگزیمال (PIP) و انگشت شست (IP) را تحت تاثیر قرار دهد.

ابتدا قصد داریم مفصل هایی که می توانند در دستان شما دچار آرتروز و آرتریت شوند را معرفی کنیم :

مفصل MCP، یا بند انگشت، قسمتی است که مفاصل انگشت ها را به مفاصل دست متصل می کند در MCP، انگشتها خم می گردند و کشیده میشوند و شما را قادر می سازد تا وسایل را بگیرید و آن ها را دستانتان نگه دارید.
مفصل PIP اولین مفصل انگشت است و بین دو استخوان دیگر انگشت قرار گرفته است که می تواند خم گردد و گسترش یابد.
مفصل IP انگشت شست دارای ۲ استخوان هست ، بنابر این فقط شامل یک مفصل هست که نزدیک به نوک انگشت قرار دارد.


متاسفانه با بیماری های آرتریتی به خصوص آرتروز می توانید در یک یا چند مفصل انگشت که اشاره شد درگیری در مفاصل دست را تجربه کنید.

آرتریت معمولا مچ دست را نیز درگیر می کند. به طور معمول درگیری متقارن دارد ، بنابراین همان مفصل در هر دو طرف بدن تحت تأثیر قرار می گیرد.

آرترز یک بیماری مفصلی دژنراتیو است که در آن غضروف بین مفاصل ساییده می شود ، استخوان ها به دلیل کاهش کوسن ، با هم مالش می یابند. این مالش منجر به التهاب ، سفتی و درد می شود.

هر مفصل می تواند تحت تأثیر آرتروز باشد ، از جمله مفاصل دستان شما

به گفته بنیاد آرتریت امریکا ، حدود نیمی از زنان و یک چهارم مردان تا سن ۸۵ سالگی آرتروز را در دستان خود تجربه خواهند کرد.

استئوآرتریت در دست ها مچ دست، مفاصل DIP (در نوک انگشتان)، مفاصل PIP و مفصل پایه (مفصل CMC، اتصال شست و مچ دست) را درگیر می کند.

روش ها ی پیشگیری از آرتریت و آرتروز در دست ها


برخی از عوامل خطر برای آرتریت قابل اصلاح نیستند – مانند افزایش سن و سابقه خانوادگی. اما دیگر عوامل خطر قابل کنترل هستند

شما می توانید خطر ابتلا به بیماری های آرتریتی را با مدیریت آن کاهش دهید. شما همچنین می خواهید اقدامات پیشگیرانه ای برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آرتریت و آرتروز موجود در دستان شما انجام دهید.

برنامه درمان آرتریت خود را به روز نگه دارید

برنامه درمان آرتریت شما بسیار مهم است و باید مداوم چک شده و به روز گردد ، به خصوص اگر به روماتیسم و نوع دیگری از آرتریت التهابی نیز مبتلا باشید . یکی از اهداف اصلی برنامه درمانی آرتریت روماتوئید حفظ عملکرد مفاصل، از جمله مفاصل دست است.

مطمئن شوید که داروهای تجویز شده توسط پزشکتان را مصرف می‌کنید و از تمام دستورالعمل‌هایی که به شما داده شده است پیروی می‌کنید. بسیاری از این داروها ، التهاب را کاهش می دهند و از آسیب در سراسر بدن از جمله دست، مچ دست و انگشتان جلوگیری می کنند.

با پزشک متخصص خود به صورت مرتب درتماس باشید

اطمینان حاصل کنید که قرار ملاقات های خود را حفظ کرده اید و به طور منظم به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. در مورد هرگونه تغییر در علائم دست و عملکرد مفصل با پزشک خود صحبت کنید.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را از هرگونه تورم، سفتی یا درد در دستان خود و در صورت بروز مشکلات عملکردی مانند چرخاندن دستگیره های در، باز کردن شیشه ها یا گرفتن اشیا مطلع کنید.

سیگار کشیدن را کنار بگذارید

سیگار کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و آرتروز را افزایش دهد و این بیماری را برای افرادی که قبلاً مبتلا به آرتروز هستند ، علایم آن را بدتر می کند پس بهتر است هر چه سریع تر به فکر ترک کردن آن بیفتید

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

بنیاد آرتریت امریکا خوردن ” مواد غذایی پر از میوه ، سبزی، ماهی های سرشار از امگا سه ، آجیلها و لوبیا” را برای پیشگیری از ورم، آماس و کاهش علائم مفصلی دست به بیماران آرتروز دست پیشنهاد می کند.

همچنین مصرف رژیم مدیترانه ای توصیه می شود که یک نوع رژیم غذایی مقابله با التهاب است که می تواند به کم کردن ورم و آماس در ارتباط با آرتروز دست کمک کند.

اجتناب از آسیب دیدن مفاصل دست


فشار دادن به مفاصل دست می تواند باعث ساییدگی و پارگی شود که در نهایت منجر به آرتروز می شود. آسیب می تواند به غضروف مفاصل آسیب برساند و مفاصل آسیب دیده بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت هستند. ممکن است تا سالها بعد علائمی نداشته باشید.

راه های جلوگیری از آسیب دست عبارتند از:

تمرینات دست:

ورزش دادن دست ها می تواند مفصل ها ، رباطها و تاندونها را نرم تر و با انعطاف پذیری بیشتر فعال نگه دارد و مایع بین مفصلی سینویال را در سراسر مفصل های انگشت های دست پخش کند .


مراقبت از دست در هنگام انجام ورزش:

آسیب‌دیدگی دست و مچ در ورزش‌های مثل پینگ پنگ ، بسکت بال، تنیس و هندبال بسیار رواج دارد . استفاده از تجهیزات مراقبتی می تواند در مقابل این آسیبدیدگی های احتمالی در ورزش از شما محفاظت کند


شغل و حرفه خود را ایمن کنید :

اگر حرفه و شغل شما برای مفاصل دست شما پرخطر است و به هل دادن، کشیدن و بلند کردن وسال مختلف احتیاج دارد، باید اقدامات محفاظتی را برای پیشگیری از هرگونه آسیبدیگی به مفاصل انجام دهید.

مطمئن شوید که از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کرده همچنین از ابزارها به درستی استفاده می‌کنید

از بلند کردن وسایل سنگین و هر گونه جسمی که به دست ها و انگشتان شما فشار وارد می کند خودداری کنید.

به کارفرمای خود بگویید نمی توانید اجسام سنگین بلند کنید ، بلند کردن اجسام سنگین برای افرادی که به صورت ارثی استعداد آرتروز دارند باعث بدتر شدن علایم در مفاصل انگشت های دست خواهد شد


تمرین ارگونومی خوب:

انجام فعالیت های مرتبط با رایانه مثل تایپ کردن مداوم می توانند به مفاصل دست و انگشتان شما فشار وارد کنند. با استفاده از کیبرد و موس ارگونو میک می توانید مقداری از فشار وارد شده به مفاصل دست را کم کنید
آتل‌بندی و بریس‌بندی:

هنگام انجام فعالیت‌های مداوم دست یا اگر درد و التهاب در مفاصل دست، انگشت یا مچ دست دارید، از آتل‌ها و بریس‌ها برای کاهش آسیب احتمالی به مفاصل دست استفاده کنید.

استفاده از دستکش آرتروز و آرتریت دست

یکی از بهترین روش های برای پیشگیری از آرتروز دست استفاده از دستکش های فشار درمانی آرتریت است این دستکش ها با جنس پارچه اسپندکس و ایجاد فشار و تحت فشار قرار دادن مفاصل دست باعث افزایش انعطاف پذیری و کاهش التهاب در دست ها می شود

این دستکش های معمولا سر انگشت های دست آن باز است و به راحتی می توانید فعالیت های خود مثل استفاده از گوشی را انجام دهید

همچنین پارچه اسپندکس و کتون آن باعث افزایش گردن خون و گرم نگه داشتن دست ها می شود و درد را در مفاصل انگشت های دست کاهش می دهد و از بین خواهد برد