Skip to main content

روغن ماهی برای آرتریت و درد مفاصل یک درمان خانگی محبوب است و چندین مطالعه نشان می دهد که ممکن است مفید باشد. این احتمالاً به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳ است که ممکنه برخی از منابع التهاب را مسدود کند.

اسیدهای چرب امگا ۳ نیز به همین دلیل از سلامت قلب و عروق، سلامت مغز و سلامت چشم حمایت می کنند. آنها همچنین ممکن است به کاهش علائم پسوریازیس و لوپوس کمک کنند.

این مقاله به بررسی فواید مصرف روغن ماهی برای آرتریت و درد مفاصل می پردازد. همچنین انواع مختلف مکمل های روغن ماهی، دوز مناسب و عوارض جانبی احتمالی را توضیح می دهد.

روغن ماهی چیست؟


روغن ماهی یک مکمل غذایی است که از روغن ماهی های چرب مانند آنچوی، شاه ماهی، ماهی خال خالی و تن یا جگر ماهی های دیگر مانند ماهی کاد به دست می آید. روغن ماهی علاوه بر غنی بودن از اسیدهای چرب امگا ۳، سرشار از ویتامین های A و D نیز می باشد.

اسیدهای چرب امگا ۳


اسیدهای چرب امگا ۳ ترکیباتی هستند که در ماهی های روغنی، از جمله ساردین و سالمون یافت می شوند و با التهاب مرتبط با درد مفاصل مبارزه می کنند. آنها همچنین در دانه کتان و مکمل های غذایی یافت می شوند.

اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از:

  • ایکوزاتترانوئیک اسید (EPA)
  • دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)
  • اسید آلفا لینولنیک (ALA)


EPA و DHA دو اسید چرب هستند که ممکن است برای افراد مبتلا به آرتریت مفید باشند. می‌توانید اسیدهای چرب امگا ۳ را از غذا، ژل‌های نرم، قرص‌ها، مایعات یا کپسول‌ها دریافت کنید.

روغن کریل در مقابل روغن ماهی


روغن ماهی و روغن کریل دو نوع مختلف مکمل غنی از امگا ۳ هستند. در حالی که روغن ماهی از ماهی به دست می آید، روغن کریل از سخت پوستان ریز شبیه به میگو به نام کریل قطب جنوب به دست می آید.

بین کریل و روغن ماهی تفاوت هایی وجود دارد:

روغن کریل به دلیل وجود آنتی اکسیدان آستاگزانتین رنگ مایل به قرمز دارد.
رنگ روغن ماهی طلایی است.


روغن ماهی و آرتریت


برخی از انواع آرتریت باعث التهاب در بدن می‌شود که می‌تواند با اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی کاهش یابد.

بدن به طور طبیعی اسیدهای چرب امگا ۳ تولید نمی کند، بنابراین این ماده مغذی باید از طریق رژیم غذایی و/یا مکمل ها به دست آید. اسیدهای چرب اصلی که به کاهش التهاب کمک می کنند EPA و DHA هستند که با خوردن ماهی های چرب مانند سالمون، آنچوی و تن به دست می آیند.

امگا سه و روماتیسم مفصلی


آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی التهابی است که مفاصل مچ دست، زانو و دست ها را تحت تاثیر قرار می دهد

آزمایشات بالینی نشان داد که اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مفیدی در کنترل بیماری ارتریت روماتوئید دارند. تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات طولانی مدت امگا ۳ بر افراد مبتلا به روماتیسم نیاز است

امگا سه و آرتروز


استئوآرتریت (OA) شایع ترین نوع آرتریت است. استئوآرتریت زمانی که بافت‌های مفاصل مثل غضروف ها در طول زمان شروع به تجزیه شدن می‌کنند، پدیدار می شود

برخی از مطالعات نشان می دهد که EPA و DHA موجود در روغن ماهی التهاب را کاهش می دهد و روانکاری مفاصل را افزایش می دهد، اما مطالعات بیشتری و آزمایشات بالینی انسانی باید انجام شود تا مشخص شود آیا روغن ماهی برای افراد مبتلا به آرتروز مفید است یا خیر.

مطالعات همچنین نشان داده اند که روغن ماهی می تواند درد را در بیماران مسنی که آرتروز دارند و همچنین چاق هستند تسکین دهد

نقرس و امگا سه


نقرس نوع التهابی آرتریت است که یک یا چند مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد. شایع ترین علائم در مفصل شست پا، درد، تورم، قرمزی و گرما است. این وضعیت به دلیل رسوب بیش از حد اسید اوریک در مفصل رخ می دهد.

در یک مطالعه، بیماران مبتلا به نقرس که امگا ۳ مصرف کردند و مصرف غذاهای خاصی (شربت ذرت با فروکتوز بالا، گوشت ، الکل و غذاهای دریایی) را تنظیم کردند که سطح اسید اوریک را بالا می برد ، کمتر در معرض خطر عود عود نقرس بودند.

هنگامی که امگا ۳ به تنهایی مصرف می شد، کاهشی حاصل نشد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا روغن ماهی به طور خاص به افراد مبتلا به نقرس کمک می کند، باید انجام شود.

چه دوزی از امگا سه استفاده کنیم ؟


خوردن ماهی نیز راه خوبی برای گنجاندن روغن ماهی در رژیم غذایی است. مکملی که حدود ۱۰۰۰ میلی گرم روغن ماهی را فراهم می کند، برابر با ۳ اونس ماهی چرب است. برخی از انواع ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از:

  • آنچوی
  • شاه ماهی
  • ماهی خال خالی
  • کاد سیاه
  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • ماهی تن آبی باله
  • ماهی سفید
  • کوبیا


به طور کلی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً مصرف مواد مغذی را از طریق منابع غذایی، در صورت امکان، به جای مکمل ها توصیه می کنند. با این حال، بیشتر تحقیقات در مورد اثرات روغن ماهی بر روی مفاصل بر روی مکمل‌ها متمرکز شده‌اند و دریافته‌اند که ممکن است آرتروز و درد مفاصل را بهبود بخشند.

در حالی که تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تاثیر خوردن ماهی بر مفاصل وجود ندارد، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که بین مصرف ماهی و درد آرتروز ارتباط وجود دارد. محققان دریافتند که هر چه شرکت کنندگان در مطالعه ماهی بیشتر بخورند، علائم آرتریت آنها بهتر است.

با این حال، این مطالعه فقط ارتباط بین این دو را نشان داد و به این معنی نیست که خوردن ماهی باعث کاهش علائم آرتریت می شود.


از طریق غذاها و مکمل ها می توانید از مزایای روغن ماهی بهره مند شوید.

میزان مصرف روزانه مرجع (RDI) اسیدهای چرب امگا ۳ برای مردان ۱۶۰۰ میلی گرم و برای زنان ۱۱۰۰ میلی گرم است. RDI برای EPA و DHA 200 میلی گرم تا ۵۰۰ میلی گرم است.

در صورت مصرف مکمل، برچسب پشت آن را بخوانید تا مشخص شود که محصول حاوی چه مقدار EPA و DHA است. مؤسسه ملی سلامت امریکا اطلاعاتی در مورد چند گرم در هر وعده EPA و DHA در انواع ماهی ارائه می دهد.


چگونه بهترین مکمل روغن ماهی را انتخاب کنیم ؟


به دنبال مکمل هایی باشید که دارای مهر خلوص سازمان جهانی برای امگا ۳ های EPA و DHA (GOED) هستند. گزینه ها را با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید

خطرات و عوارض جانبی
مکمل‌های روغن ماهی معمولاً وقتی طبق دستورالعمل استفاده می‌شوند بی‌خطر هستند و در صورت وجود فقط عوارض جانبی خفیفی ایجاد می‌کنند

خطرات، عوارض جانبی و علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • سردرد
  • بوی بد دهان
  • طعم ناخوشایند
  • سوزش سردل
  • خونریزی بینی
  • بیخوابی

برخی از مطالعات سطوح بالاتر امگا ۳ را با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط می‌دانند، اما تحقیقات دیگر خلاف این را نشان می‌دهد. پس از مکمل های امگا سه و روغن ماهی طبق دوز استاندارد استفاده کنید نه بیشتر