Skip to main content

آرتریت روماتوئید ، یک بیماری مفصلی است که با ورم ، آماس و درد خود را نشان می دهد برای تشخیص بهتر این بیماری باید با علایم آن کاملا آشنا شوید ، بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Rheumatology International، این وضعیت سه برابر بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. و یکی از پیچیده ترین چیزها در مورد درمان آرتریت روماتوئید این است که این بیماری خودایمنی در همه افراد مبتلا به آن یکسان پیشرفت نمی کند. برخی از بدن افراد قادر خواهند بود علائم خود را به طور کامل مدیریت کنند، در حالی که برخی دیگر شاهد بدتر شدن بیماری خود با تشدید و پیشرفت بیماری خواهند بود.

علی رغم تمام تحقیقاتی که انجام شده است، چه کسی ممکن است به آرتریت روماتوئید شدید مبتلا شود ، هنوز تا حدودی یک معمای پزشکی باقی مانده است. جان جی کوش، پروفسور طب داخلی و روماتولوژی در دالاس، می‌گوید: «نمی‌دانم وقتی کسی را در دو یا سه ویزیت اول ببینم چقدر روماتیسم آن پیشرفت کرده است .

درمان های موثر برای روماتیسم در دسترس هستند
اما خبر خوب این است که در سال ۲۰۲۱، درمان های آرتریت روماتوئید بهتر از همیشه است. وینیسیوس دومینگوس، دکتر روماتولوژیست در فلوریدا،می گوید: “درمان های فوق العاده ای برای روماتوئید وجود دارد، و اکثر بیماران به شرط مصرف داروهای خود، زندگی کاملا طبیعی خواهند داشت.”

۴ روش تشخیص شدت بیماری آرتریت روماتوئید از روی علائم :

  1. تعداد مفاصل متورم و دردناکی که دارید نشانگر شدت بیماری است
    دکتر کوش می گوید: هر چه مفاصل دردناک و متورم بیشتر باشد، بیماری ممکن است شدیدتر شده باشد. درد و تورم مفاصل از علائم و نشانه های مشخصه آرتریت روماتوئید است. روماتولوژیست ها این روش را بسیار مهم برای اندازه گیری شدت بیماری می دانند.

پزشک باید مفاصل دست‌ها، پاها، شانه‌ها، لگن، آرنج و سایر نقاط را بررسی کند تا ببیند چه تعداد از آنها دچار مشکل شده اند . دکتر کوش می گوید، علائم متقارن، مانند داشتن مفاصل متورم یکسان در هر دو طرف بدن، نیز از علائم بارز آرتریت روماتوئید هستند.

دکتر کوش اضافه می کند که سفتی و سختی در مفاصل هنگام صبح و تورم مفاصل که از علائم مشخصه ارتریت روماتوئید هستند باید در اسرع وقت درمان شوند . اینها نشانه‌های آرتریت روماتوئید فعال هستند و هنگامی که به این شکل ظاهر می‌شود، به پزشکان این فرصت را می‌دهد که در درمان اولیه تهاجمی باشند یا در صورت بدتر شدن علائم، به گروه دیگری از داروها روی آورند.»

  1. سبک زندگی شما بیشتر بی تحرک است و کمتر حرکت می کنید
    فعالیت بدنی منظم برای همه افراد به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی ضروری است. تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم قلبی عروقی و تمرین با وزنه می تواند عملکرد روزانه را بدون تشدید فعالیت بیماری آرتریت روماتوئید به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد. مزایای سلامتی متعددی در ارتباط با فعالیت بدنی منظم وجود دارد – مانند افزایش قدرت عضلانی و سلامت استخوان و مفاصل بهتر – که همگی به کاهش درد شما کمک می کنند تا احساس بهتری داشته باشید. اما برای بازگرداندن بدن از درد و خستگی شدید که مشخصه آرتریت روماتوئید است، استراحت نیز لازم است. اما نمی‌توانید اجازه دهید «آسان گرفتن» به یک روش زندگی تبدیل شود. سبک زندگی کم تحرک ممکن است در نهایت منجر به افزایش درد، خستگی و ضعف و کاهش کیفیت زندگی شما شود.

ورزش منظم همچنین یک مزیت دیگر برای افزایش کیفیت زندگی دارد: به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. بهبود عملکرد سیستم گردش خون برای بیماران روماتیسمی ضروری است زیرا مشکلات قلبی در افراد مبتلا به انواع آرتریت در مقایسه با جمعیت عمومی شایع تر است. دکتر کوش می گوید: “این بیماری قلبی است که شما را می کشد، نه روماتیسم“. اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید، برای کنترل عوامل خطر مانند کلسترول بالا، چاقی و دیابت، بسیار مهم است که با پزشک عمومی یا متخصص قلب خود صحبت کنید.

  1. پزشک شما نمی تواند به طور کامل علائم جدید بیماری را از طریق پزشکی از راه دور بفهمد.
    در دوران همه‌گیری کوید افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید همیشه نمی‌توانند برای ویزیت فیزیکی به مطب پزشک بروند. اما یک قرار پزشکی از راه دور، یا انلاین، که بدون شک بهتر از عدم مراجعه به متخصصان است، ممکن است به اندازه ویزیت حضوری تشخیص ندهد که بیماری چقدر در حال پیشرفت است.

دکتر کوش می‌گوید که روماتولوژیست‌ها باید حتماً در جلسه مشاورهمتوجه شوند که مفاصل چقدر متورم هستند – نشانه‌های التهاب فعال – اما ممکن است شدت این علائم را روی صفحه رایانه نبینند. « ارتباط بین پزشکان و بیماران باید حتی بهتر شود. او می‌گوید مطمئن شوید که احساس مفاصل خود را هنگام بیدار شدن از خواب، میزان سفتی در صبح و مدت زمان آن را به صورت کاملا دقیق به پزشک خود گزارش دهید «اینها نشانه‌های اصلی بدتر شدن روماتیسم هستند.

  1. انجام تصویر برداری ها شدت بیماری را مشخص می کنند
    اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی همگی آزمایشاتی هستند که می توانند به ردیابی و تشخیص شدت آسیب مفاصل و غضروف کمک کنند. فرسایش استخوان و تخریب غضروف می تواند به سرعت در طی دو سال اول که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید اتفاق بیفتد و آسیب ممکن است در طول زمان ادامه یابد.