Skip to main content

استئوآرتریت یا آرتروز در مفاصل زانو شایع ترین شکل آرتریت در انگلستان است. این یک بیماری مزمن و ناتوان کننده است که بیش از ۹ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

با این حال، باورهای غلط در مورد آرتروز زانو رو به افزایش است – شاید مهم‌ترین آن، این افسانه است که فقط افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی که اینطور نیست:

اگرچه افراد مسن بیشتر احتمال دارد به آرتروز زانو مبتلا شوند (در واقع این بیماری در بزرگسالان در اواسط ۴۰ سالگی و بالاتر شایع است)، حدود ۱۵۰۰۰ کودک و جوان نیز به این بیماری مبتلا می شوند

دکتر دیوید پورتر، پزشک بیمارستان کینگ ادوارد ، متخصص در تمام جنبه های ارتوبیولوژیک استدر این مقاله، دکتر پورتر توضیح می دهد که آرتروز چیست، چگونه می تواند بر جوانان و همچنین افراد مسن تأثیر بگذارد و همچنین به علایم آرتروز زانو در جوانان خواهیم پرداخت

آرتروز زانو چیست؟


آرتروز یک بیماری دژنراتیو است که زمانی ایجاد می شود که غضروف مفاصل اللخصوص زانو ها به مرور زمان از بین برود. غضروف یک ماده اسفنجی است که در انتهای استخوان‌ها وجود دارد تا به محافظت از آنها و جلوگیری از ساییده شدن آنها به یکدیگر کمک کند.

هنگامی که غضروف های زانو فرسوده می شوند و استخوان ها به یکدیگر ساییده می شوند و باعث اصطکاک می شوند، منجر به درد، سفتی و از دست دادن حرکت می شود.

استئوآرتریت می تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما بیشتر دست ها، زانوها، باسن و ستون فقرات را درگیر می کند. به تدریج رخ می دهد و در نهایت با گذشت زمان بدتر می شود.

استئوآرتریت که به عنوان نوعی بیماری «ساییدگی و پارگی» شناخته می‌شود، می‌تواند روی استخوان‌ها و رباط‌ها و تاندون‌هایی که مفصل را در جای خود نگه می‌دارند، تأثیر بگذارد. این باعث التهاب و زوال کل مفصل زانو می شود.

استئوآرتریت با آرتریت روماتوئید که یک بیماری خودایمنی ناشی از التهاب مزمن است که منجر به تورم و سفتی دردناک در مفصل می شود متفاوت است.

آرتروز زانو چگونه بر جوانان تأثیر می گذارد؟


اگرچه استئوآرتریت در افراد مسن شایع تر است، اما بسیاری از جوانان در سنین نوجوانی، ۲۰ و ۳۰ سالگی همچنان می توانند از این بیماری رنج ببرند. علائم به طور کلی یکسان هستند، مهم نیست چند سال دارید، اما می تواند بر جوانان تأثیر متفاوتی بگذارد.

استئوآرتریت با شروع زودرس می تواند بر توانایی یک فرد جوان برای انجام کار خود یا انجام ورزش مورد علاقه خود تأثیر بگذارد. افراد مسن هنوز هم به همان شیوه تحت تأثیر قرار می گیرند، اما ممکن است آنها بازنشسته باشند و کمتر به ورزش شدید یا ورزش های سطح حرفه ای علاقه داشته باشند.

آرتروز و ورزش

به ویژه در افراد جوان، مانند نوجوانان، آرتروز می تواند بر سلامت روانی نیز تأثیر بگذارد. این زمانی است که فشاری وجود دارد که «تناسب» و مانند دیگران باشید.

اگر استئوآرتریت به این معنی باشد که نوجوانان نمی توانند ورزش های مشابهی انجام دهند یا زندگی اجتماعی مشابهی با دیگران داشته باشند، ممکن است احساس کنند کنار گذاشته شده و از نظر اجتماعی منزوی شده اند.

استئوآرتریت در جوانان نیز می تواند بر آموزش تأثیر بگذارد. اگر برای شرکت در قرار ملاقات، انجام جراحی یا مقابله با درد به زمان خارج از مدرسه نیاز است، در آن صورت ممکن است در مورد قبولی و نمرات امتحانات در مضیقه قرار گیرند. تنها راه رفتن به مدرسه یا نشستن برای مدت طولانی نیز می تواند چالش برانگیز باشد.

اگر نمرات مدرسه‌شان تحت تأثیر قرار گرفته باشد، یا اگر از دستیابی به آنچه می‌خواهند جلوگیری کند، می‌توانند در رقابت برای مکان‌های دانشگاهی، شغل‌ها و حرفه‌ها عقب بمانند.

در این مدت، زندگی اجتماعی، دوستی ها و روابط ممکن است تیره و تار شود یا به سختی به دست آید.

آرتروز زانو در جوانان چه علایمی دارد ؟


آرتروز می تواند برخی از علائم زیر را در مفاصل زانو برای جوانان ایجاد کند:

درد هنگام حرکت مفصل زانوی اسیب دیده
حساسیت هنگام اعمال فشار به ناحیه زانو
کاهش حرکت و انعطاف پذیری
سفتی و خشکی زانو ها پس از استراحت طولانی، مانند بیدار شدن پس از خواب شبانه
تورم خارجی که نشان دهنده التهاب داخل مفصل است
احساس “رنده” در داخل مفصل هنگام حرکت دادن آن
صدای زدن یا کلیک هنگام حرکت
تشکیل توده های سخت روی مفصل، که نشان دهنده ایجاد خارهای استخوانی (رشد استخوانی) است.

اگر چند علایم فوق را دارید حتما باید کنترل و درمان ارتروز را هر چه سریعتر اغاز کنید و بایک پزشک ارتوپد در تماس باشید