Skip to main content

پوکی استخوان گاهی اوقات “بیماری خاموش” نامیده می شود زیرا اغلب علائمی ندارد. در بسیاری از موارد، پوکی استخوان سال ها در حال پیشرفت بوده است، اما فرد تنها زمانی متوجه بیماری خود می شود که استخوان شکسته شود.

با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده اولیه پوکی استخوان وجود دارد. آگاهی از این نشانه های ظریف می تواند به تشخیص زودهنگام و درمان مناسب برای جلوگیری از از دست دادن یا شکستگی بیشتر استخوان کمک کند.

این مقاله در مورد علائم هشدار دهنده اولیه پوکی استخوان، مراحل پوکی استخوان، تشخیص و اینکه آیا می توانید آن را معکوس کنید آموزش می دهد.


عوامل خطر در مقابل علائم هشدار دهنده پوکی استخوان


عوامل خطر، ویژگی‌ها، شرایط یا رویدادهایی هستند که نشان می‌دهند فردی بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان است. علائم هشدار دهنده فوری تر هستند. آنها پیشنهاد می کنند که ممکن است فردی به پوکی استخوان مبتلا باشد که نیاز به تشخیص و درمان فوری دارد.

عوامل خطر پوکی استخوان عبارتند از:

  • سن بیش از پنجاه سال
  • جنسیت زنانه
  • یائسه شدن
  • جثه کوچک (بدنی) و وزن کم
  • سابقه خانوادگی پوکی استخوان
  • کمبود ویتامین D و کلسیم
  • ورزش نکردن یا کم تحرکی
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل بیش از حد
  • کاهش وزن قابل توجه
  • مصرف بیش از حد سدیم، کافئین و/یا پروتئین
  • نخوردن به اندازه کافی میوه و سبزیجات


علائم تغییرات اولیه پوکی استخوان


بسیاری از علائم هشدار دهنده اولیه پوکی استخوان وجود دارد. اگر دچار شکستگی استخوان، تراکم استخوان کم، خمیدگی ستون فقرات فوقانی یا کمردرد ناگهانی هستید، در مورد پیشگیری و درمان با پزشک خود صحبت کنید.

تراکم استخوان پایین
تشخیص تراکم استخوان پایین به معنای ابتلا به پوکی استخوان نیست، اما یک علامت هشدار دهنده اولیه است.

تراکم استخوان پایین ناشی از از دست دادن استخوان استئوپنی نامیده می شود. این گاهی اوقات به عنوان پیش ساز پوکی استخوان شدیدتر در نظر گرفته می شود، اما همه افراد مبتلا به استئوپنی به پوکی استخوان مبتلا نمی شوند.

اگر مبتلا به استئوپنی هستید، مهم است که از سایر علائم پوکی استخوان آگاه باشید و از تغییرات توصیه شده در شیوه زندگی یا داروهای توصیه شده برای جلوگیری از تحلیل استخوان بیشتر استفاده کنید.


شکستگی استخوان (مخصوصاً از ضربه خفیف)
شکستن استخوان یکی از بارزترین علائم هشدار دهنده اولیه است که ممکن است پوکی استخوان داشته باشید. حدود ۵۰ درصد از زنان و ۲۵ درصد از مردان در طول زندگی خود به دلیل پوکی استخوانی که دارند استخوان آن ها می‌شکند.

شایع ترین محل شکستگی های استخوان ناشی از پوکی استخوان، لگن، ستون فقرات و مچ دست است، اما شکستگی می تواند در هر استخوانی رخ دهد.

علاوه بر این، شکستگی استخوان ناشی از ضربه خفیف – مانند فعالیت های روزمره زندگی، از جمله یک ضربه کوچک، سرفه یا خم شدن برای برداشتن چیزی – می تواند نشان دهنده پوکی استخوان باشد.

از دست دادن قد
یکی از اولین شکایاتی که افراد مبتلا به پوکی استخوان تشخیص داده نشده ممکن است داشته باشند این است که در حال از دست دادن قد هستند. معمولاً با افزایش سن کمی کوتاه‌تر می‌شوید، اما از دست دادن بیش از ۱.۵ اینچ قد می‌تواند علامت هشدار دهنده پوکی استخوان باشد.

افراد مبتلا به پوکی استخوان به دلیل شکنندگی مهره‌های ستون فقرات (استخوان‌های پشتی) و شکستگی‌های فشاری (که در آن مهره‌ها به یکدیگر فشار می‌آورند و به هم می‌ریزند) قد خود را از دست می‌دهند.

قسمت بالایی پشت منحنی
قوز بالای کمر، که گاهی اوقات قوز پشتی یا کیفوز پشتی نیز نامیده می‌شود، ممکن است یکی دیگر از علائم هشدار دهنده پوکی استخوان باشد. شکستگی‌های فشاری ممکن است باعث فروپاشی مهره‌های فوقانی پشت و در نتیجه این حالت خمیده شوند.

اگرچه کیفوز پشتی در بین افراد مبتلا به پوکی استخوان رایج است، اما می تواند نشانه ای از سایر شرایط پزشکی نیز باشد.

کمر درد ناگهانی
کمردرد ناگهانی و شدید یکی از علائم هشدار دهنده اولیه پوکی استخوان است. به احتمال زیاد کمردرد را در قسمت میانی یا پایین کمر، جایی که شکستگی های فشاری معمولاً رخ می دهد، تجربه خواهید کرد. یا علت خفیف و شما عوامل خطر پوکی استخوان را دارید.

شکستن استخوان در دوران بارداری
از دست دادن مقداری تراکم استخوان در دوران بارداری و شیردهی طبیعی است. با این حال، شکستگی واقعی استخوان غیرمعمول است و می تواند نشان دهنده نوع نادری از پوکی استخوان به نام استئوپروز مرتبط با بارداری و شیردهی (PLO) باشد.

اکثر افراد مبتلا به PLO قبل از بارداری نمی دانند که به پوکی استخوان مبتلا هستند. شایع ترین محل PLO یک شکستگی فشاری ستون فقرات است که ممکن است مانند کمردرد احساس شود.

مشکلات گوارشی
داشتن مشکلات گوارشی می تواند علامت هشدار دهنده پوکی استخوان باشد. این علائم عبارتند از:

  • کاهش اشتها
    احساس سیری سریع
    یبوست
    نفخ
    درد شکم

مسائل دندانپزشکی
مشکلات دندانی می تواند نشانه پوکی استخوان باشد. مانند سایر استخوان های بدن، استخوان فک می تواند تراکم استخوان را از دست بدهد و در نتیجه مشکلات دندانی مانند:

عقب رفتن لثه
لق شدن دندان ها
پوسیدن سریع دندان ها

را به وجود آورد.


اگر مشکلات دندانی جدید و عوامل خطر پوکی استخوان دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اسکن تراکم استخوان صحبت کنید.

داروهای خاص
برخی از داروها باعث تحلیل استخوان می شوند. اگر از اینها استفاده می کنید، به خصوص در دوزهای بالاتر یا برای دوره های طولانی، ممکن است بخواهید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد خطرات پوکی استخوان صحبت کنید.

برخی از داروهایی که باعث کاهش تراکم استخوان می شوند عبارتند از:

  • آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم
  • برخی از داروهای ضد تشنج
  • مهارکننده های آروماتاز
  • داروهای شیمی درمانی
  • سیکلوسپورین A و FK506
  • هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)
  • هپارین
  • لیتیوم
  • مدروکسی پروژسترون استات
  • متوترکسات
  • مهارکننده های پمپ پروتون (PPI)
  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
  • استروئیدها (گلوکوکورتیکوئیدها)
  • تیازولیدین دیون ها
  • هورمون تیروئید بیش از حد


مرحله بندی پوکی استخوان


بدن شما به آرامی تراکم استخوان را از دست می دهد، اغلب در طی سالیان متمادی. با پیشرفت از تراکم متوسط استخوان به پوکی استخوان، مراحل مختلفی از پوکی استخوان وجود دارد

مرحله ۱: در حدود ۳۰ سالگی، طبیعی است که بدن شما از اضافه کردن تراکم استخوان خودداری کند. امتیاز T شما در محدوده نرمال، بین +۱ تا -۱ است.
مرحله ۲: از آنجایی که به طور طبیعی با افزایش سن تراکم استخوان را از دست می دهید، ممکن است استئوپنی برای شما تشخیص داده شود. امتیاز T شما در محدوده -۱ تا -۲.۵ قرار می گیرد.
مرحله ۳: اگر به کاهش تراکم استخوان ادامه دهید، وارد محدوده قابل تشخیص پوکی استخوان خواهید شد. در طول این مرحله، اغلب علائم ظاهری نخواهید داشت، اما ممکن است برخی از علائم هشدار دهنده پوکی استخوان را نشان دهید. امتیاز T شما در این مرحله ۲.۵- یا کمتر است.
مرحله ۴: اگر پوکی استخوان شما پیشرفت کند، به خصوص اگر تشخیص داده نشده یا درمان نشده باقی بمانید، ممکن است به پوکی استخوان شدید مبتلا شوید. شما در معرض خطر بالای شکستگی استخوان ناشی از فعالیت های خفیف یا کم تاثیر هستید که اغلب باعث درد مزمن و محدودیت حرکت می شود. امتیاز T شما به طور قابل توجهی کمتر از -۲.۵ است و احتمالاً چندین شکستگی داشته اید.


آیا می توانید از پوکی استخوان پیشگیری کنید ؟


پوکی استخوان یک بیماری پیشرونده است که با افزایش شدت آن خطرناک تر می شود. متأسفانه، شما نمی توانید از دست دادن استخوان ناشی از پوکی استخوان را معکوس کنید.

با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از تحلیل بیشتر استخوان انجام دهید. دانستن علائم هشدار دهنده اولیه پوکی استخوان می تواند به شما در تشخیص زودهنگام و درمان سریع کمک کند.


خلاصه پوکی استخوان یک بیماری “بی صدا” است که طی سالیان متمادی پیشرفت می کند. شما ممکن است ندانید که به آن مبتلا هستید تا زمانی که استخوان هایتان بشکند و پزشکتان به این بیماری مشکوک شود . به همین دلیل است که درک علائم هشدار دهنده اولیه پوکی استخوان ضروری است.

علائم هشدار دهنده اولیه پوکی استخوان شامل تراکم استخوان کم، شکستگی استخوان، از دست دادن قد، انحنای بالای کمر، کمردرد ناگهانی، مشکلات گوارشی، مشکلات دندانی و شکستگی در دوران بارداری است. اگر این علائم هشدار دهنده را تجربه کردید، با پزشک خود در مورد آزمایش تراکم استخوان صحبت کنید.