Skip to main content


پوکی استخوان در لغت به معنای “استخوان متخلخل” است. این بیماری با تشکیل استخوان بسیار کم، از دست دادن بیش از حد استخوان یا ترکیبی از هر دو مشخص می شود.

افراد مبتلا به پوکی استخوان بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار دارند. این بیماری بیشتر در افراد مسن به ویژه زنان مسن دیده می شود.

پوکی استخوان در کودکان، نوجوانان و جوانان نادر است ولی پوکی استخوان می تواند در هر سنی رخ دهد حتی کودکان و جوانان

حال سوال اینجاست که چه عاملی باعث ابتلای جوانان به پوکی استخوان می شود ؟ علت چیست ؟

زمانی که فرد مبتلا به پوکی استخوان می شود ، معمولاً به دلیل یک اختلال پزشکی زمینه ای یا داروهای مورد استفاده برای درمان سایر بیمری ها ایجاد می شود. به این حالت پوکی استخوان ثانویه می گویند.

با این حال، گاهی اوقات هیچ دلیل قابل شناسایی برای پوکی استخوان در جوانان وجود ندارد. این به عنوان پوکی استخوان ایدیوپاتیک شناخته می شود.

مهم نیست که چه چیزی باعث آن می شود، پوکی استخوان جوانان یا نوجوانان می تواند یک مشکل مهم باشد زیرا در طول سال های اولیه استخوان سازی محکم شدن استخوان ها رخ می دهد.

از زمان تولد تا بزرگسالی، کودکان به طور پیوسته توده استخوانی را جمع می کنند که معمولاً در اواخر دهه ۲۰ به اوج خود می رسد. هر چه اوج توده استخوانی آنها بیشتر باشد، خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر کمتر می شود.

پس از رسیدن افراد به اواسط سی سالگی، توده استخوانی معمولاً شروع به کاهش می کند – در ابتدا بسیار آهسته اما در دهه پنجاه و شصت زندگی این اختلال افزایش می یابد.

هم وراثت و هم انتخاب سبک زندگی – به ویژه میزان کلسیم در رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی – بر رشد اوج توده استخوانی و سرعت از دست رفتن استخوان در مراحل بعدی زندگی تأثیر می گذارد.

پوکی استخوان ثانویه


پوکی استخوان ثانویه، که می تواند جوانان را هم درگیر کند، ناشی از یک اختلال یا درمان اولیه دیگر است.

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (همچنین به عنوان آرتریت روماتوئید نوجوانان شناخته می شود) تصویر خوبی از علل احتمالی پوکی استخوان ثانویه ارائه می دهد.

در برخی موارد، روند بیماری خود می تواند باعث پوکی استخوان شود. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان داده اند که جوانان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک دارای توده استخوانی کمتر از حد انتظار هستند، به خصوص در نزدیکی مفاصل تحت تاثیر آرتریت.

در موارد دیگر، داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال اولیه ممکن است توده استخوان را کاهش دهد. به عنوان مثال، داروهایی مانند پردنیزون که برای درمان موارد شدید آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان استفاده می شود، بر توده استخوان تأثیر منفی می گذارد. در نهایت، برخی از رفتارهای مرتبط با اختلال اولیه ممکن است منجر به از دست دادن استخوان یا کاهش تشکیل استخوان شود.

به عنوان مثال، جوان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک ممکن است از فعالیت بدنی که برای ساخت و حفظ توده استخوانی ضروری است اجتناب کند، زیرا ممکن است وضعیت او را تشدید کند یا باعث درد شود.

پوکی استخوان نو جوانان ایدیوپاتیک


پوکی استخوان نوجوانان ایدیوپاتیک (IJO) یک بیماری اولیه بدون علت شناخته شده است. این بیماری پس از رد سایر علل پوکی استخوان در نوجوانان ، از جمله بیماری‌های اولیه یا درمان‌های پزشکی که باعث تحلیل استخوان می‌شوند، توسط پزشک تشخیص داده می‌شود.

این شکل نادر از پوکی استخوان به طور معمول درست قبل از شروع بلوغ در کودکانی که قبلاً سالم بودند رخ می دهد. میانگین سن شروع ۷ سال با دامنه ۱ تا ۱۳ سال است. خبر خوب این است که اکثر کودکان بهبود کامل استخوانی را تجربه می کنند.

نحوه تشخیص

ویژگی های بالینی اولین علامت IJO معمولاً درد در ناحیه کمر، لگن و پا است که اغلب با مشکل در راه رفتن همراه است. درد زانو و مچ پا و شکستگی اندام تحتانی نیز ممکن است رخ دهد.

ناهنجاری های فیزیکی شامل انحنای غیرطبیعی ستون فقرات فوقانی (کیفوز)، کاهش قد، فرورفتگی قفسه سینه یا لنگ زدن هنگام راه رفتن می باشد. این ناهنجاری‌های فیزیکی گاهی اوقات پس از اتمام دوره IJO قابل برگشت هستند.

نوجوانان مبتلا به پوکی استخوان ایدیوپاتیک وقتی اشعه ایکس به آن ها انداخته می شود اغلب تراکم استخوان پایین، شکستگی استخوان های تحمل کننده وزن، و شکستگی یا بدشکلی در مهره ها را نشان می دهد.

با این حال، اشعه ایکس معمولی ممکن است تا زمانی که توده استخوانی قابل توجهی از بین نرود، قادر به تشخیص پوکی استخوان نباشد.

روش های جدیدتر مانند جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DXA)، جذب فوتون دوگانه (DPA) و توموگرافی کامپیوتری کمی (اسکن های CAT) امکان تشخیص زودتر و دقیق تر توده استخوانی پایین را فراهم می کند. این آزمایشات غیرتهاجمی و بدون درد کمی شبیه اشعه ایکس هستند.

نحوه درمان

در برخی موارد، ممکن است نیازی به درمان نباشد زیرا این بیماری اغلب خود به خود از بین می رود. با این حال، تشخیص زودهنگام پوکی استخوان نوجوانان مهم است، به طوری که می توان اقداماتی را برای محافظت از ستون فقرات و سایر استخوان های جوان مبتلا در برابر شکستگی تا زمان بهبودی انجام داد.

این مراحل ممکن است شامل فیزیوتراپی، استفاده از عصا، اجتناب از فعالیت های ناایمن تحمل وزن و سایر مراقبت های حمایتی باشد. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین D نیز مهم است. در موارد شدید و طولانی مدت پوکی استخوان نوجوانان، برخی از داروها به نام بیس فسفونات ها، که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان پوکی استخوان در بزرگسالان تایید شده است، به طور تجربی به این افراد جوان داده شده است

طبیعی درمانی پوکی استخوان در جوانان

کپسول پودر شاخ گوزن نژآد ELK ( کانادایی ) دارای انواع فاکتور های رشد آی جی اف ها به صورت کاملا طبیعی است این فاکتور های رشد باعث بازسازی و پر شدن تراکم استخوانی در افراد مبتلا به پوکی استخوان در هر سنی می شود

فاکتور های رشد همچنین باعث فعال سازی سلول های بنیادی در بدن می گردد که باعث بازسازی بافت های تخریب شده بدن توسط خود بدن می گردد

همچنین پودر شاخ گوزن کانادایی از کولاژن و هیالورونیک اسید و کلسیم نیز تشکیل شده است که در کنار فاکتور های رشد آی جی اف آن را به یکی از قوی ترین و موثر ترین مکمل های درمان و پیشگیری از پوکی استخوان در دنیا تبدیل کرده است

کپسول پودر شاخ گوزن کانادایی ELK در کشور کانادا ، ایالت آلبرتا توسط شرکت داروسازی ROYAL ELK تولید و پردازش می شود