Skip to main content

آرتریت روماتوئید (RA) به دلیل ایجاد خستگی شدید و ناتوان کننده معروف است . خستگی ناشی از روماتیسم چیزی فراتر از خستگی معمول است. این نوع خستگی باعث می شود فرد احساس تخلیه انرژی و بی انرژی بودن کند و بر بدن و ذهن او تأثیر منفی بگذارد.

این خیلی مهم است که بدانید چگونه باید به مصاف مبارزه با خستگی ناشی از روماتیسم بروید و بر آن غلبه کنید

آرتریت روماتوئید نوعی آرتریت التهابی است که بسیاری از مفاصل بدن، به ویژه دست ها و پاها را درگیر می کند. روماتیسم همچنین یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و به بافت های سالم بدن حمله می کند.

در روماتوئید ، این حملات عمدتاً روی (پوشش مفاصل) هدف قرار می گیرند. اما علائم ناشی از روماتیسم در مفاصل متوقف نمی شود و رماتیسم می تواند بر اندام ها دیگر تأثیر بگذارد و علائم سیستمیک (کل بدن) ایجاد کند. خستگی یکی از آن علائم ثانویه است.

خستگی ناشی از روماتیسم چیست؟


برخی از علائم ناشی از روماتیسم شایع تر از سایرین هستند، یکی از مهمترین و شایع ترین آن ها خستگی است .

بر اساس یک گزارش در سال ۲۰۲۰ در مجله پزشکی RMD Open، خستگی در روماتویید حدود سه چهارم افراد مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد

این گزارش همچنین نشان می دهد که خستگی بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد و با درد، بیماری های همراه (شرایط همزمان) مرتبط است.

خستگی ناشی از روماتوئید چگونه احساس می شود


بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۶ در مجله پزشکی BMC اختلالات اسکلتی عضلانی، خستگی روماتیسم می تواند “چند بعدی، طاقت فرسا، و غیرقابل پیش بینی با اجزای فیزیکی، شناختی و عاطفی باشد.”

خستگی روماتیسم می تواند مانند خستگی کل بدن باشد. برخی از افراد مبتلا به این عارضه ممکن است آن را به عنوان خستگی عمیق یا کاهش سرعت بدن توصیف کنند که گویی در حال بهبودی از یک بیماری مانند آنفولانزا هستید.

ارتباط التهاب روماتیسم و خستگی


سطوح بالای التهاب ممکن است دلیل خستگی ناشی از آرتریت روماتوئید باشد. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۸، التهاب مزمن درجه پایین ممکن است باعث عدم تعادل در دسترس بودن و مصرف انرژی سلولی شود. این عدم تعادل در نهایت باعث می‌شود زمانی که علائم این آرتریت فعال هستند، انرژیتان تخلیه و فرسوده شوید.

التهاب آرتریت روماتوئید نیز درد را افزایش می دهد و باعث می شود فرد احساس فرسودگی بیشتری کند. وقتی مفاصل درد می‌کنند ، این درد خوابیدن را سخت‌تر می‌کند و خواب باکیفیت را از شما می گیرد . وقتی استراحت شما بدون طراوت باشد، خستگی بیشتری را تجربه می کنید. این یک چرخه نادرست است.

شدت خستگی مرتبط با روماتیسم روز به روز متفاوت است، که می تواند روی فعالیت روزمره شما تاثیر منفی بگذارد . ممکن است امروز با انرژی فراوان احساس خوبی داشته باشید، اما نمی‌دانید فردا هم همینطور خواهد بود یا بدتر.

در روزهایی که خسته هستید، ممکن است انرژی کافی برای فعالیت های ساده روزمره مانند لباس پوشیدن یا انجام کارهای خانه نداشته باشید. همچنین ممکن است برای مراقبت از فرزندان یا نوه های خود دچار مشکل شوید.

اثرات خستگی رماتیسم می تواند منجر به مشکلاتی در روابط شما شود. ممکن است مجبور شوید برنامه‌های کاری خود را لغو کنید یا از فعالیت‌های مورد علاقه خود دست بکشید، و خانواده و دوستان ممکن است دلیل یا تأثیرات روماتیسم روی شما را متوجه نشوند. خستگی آرتریت روماتوئید ممکن است بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد یا زمان شما را با همسرتان محدود کند.

همچنین خستگی ممکن است کارآمد بودن در کارتان را چالش برانگیز کند. ممکن است نیاز داشته باشید که بیشتر استراحت کنید، وقت کاری را از دست بدهید یا به کمک همکارانی نیاز داشته باشید که ممکن است این مسئولیت اضافی را نخواهند.

اما چالش اصلی مبارزه با خستگی مرتبط با روماتیسم هست قصد داریم شش روش اصولی برای مقابله و مبارزه با خستگی ناشی از روماتیسم را برای شما شرح دهیم


۶ راه برای افزایش سطح انرژی برای روماتیسم


با گذشت زمان، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یاد می گیرند که انرژی خود را بهتر حفظ کنند و با چالش های این بیماری مقابله کنند. آنها همچنین روش های عملی برای مدیریت خستگی را یاد می گیرند، از جمله:

  1. ورزش منظم
    آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که زمانی که احساس خستگی می کنید ورزش کنید، ورزش می تواند خستگی ناشی از روماتیسم شما را بهبود بخشد. همچنین ماهیچه ها و مفاصل را تقویت می کند، استخوان ها را قوی نگه می دارد و عملکرد مفاصل را بهبود می بخشد.

اگر برای تحرک مشکل دارید، با چند دقیقه پیاده روی سریع شروع کنید و به تدریج تا ۳۰ دقیقه در روز ادامه دهید. دیگر گزینه های ورزشی خوب برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید شنا، یوگا و تای چی است. اگر خیلی خسته هستید که نمی توانید کاری انجام دهید، سعی کنید تا حد امکان حرکات کششی و حرکتی انجام دهید.

  1. رژیم غذایی
    بدن شما از غذاهایی که می خورید انرژی می گیرد. غذاهایی که به شما کمک می کنند احساس سلامتی و شادابی داشته باشید عبارتند از میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، لبنیات کم چرب و چربی های سالم. غذاهایی مانند آجیل و ماهی های آب سرد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که ضد التهاب هستند.

شما می خواهید مقدار زیادی آب بنوشید تا حرکت خود را حفظ کند. خستگی گاهی نشانه کم آبی بدن است. سعی کنید حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید – اگر فعال هستید یا وقتی هوا گرم است، بیشتر.

  1. استراحت کنید !
    زمانی که احساس خستگی بیشتری می کنید استراحت کنید اشکالی ندارد. استراحت های منظم در طول روز را در نظر بگیرید. استراحت می تواند یک حمام گرم ۱۰ دقیقه ای، یک چرت کوتاه یا حتی چند دقیقه سکوت در تاریکی باشد. استراحت های کوتاه می تواند انرژی لازم را به شما بدهد.
  2. قدم زدن
    زندگی با آرتریت روماتویید به اندازه کافی سخت است، بنابراین به خودتان فشار نیاورید تا با دیگرانی که محدودیت های شما را ندارند همگام شوید. انرژی خود را با شکست دادن وظایف یا کار با سرعت خود حفظ کنید. و اگر در انجام کارهای خانه، مراقبت از کودک، یا انجام امور به کمک نیاز دارید، به خانواده و دوستان خود اطلاع دهید.
  1. بخوابید
    به اندازه و به حد کافی خوابیدن کمک می کند تا استراحت لازم را داشته باشید، بنابراین خستگی کمتری را تجربه می کنید. هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. اتاق خواب خود را تاریک و ساکت نگه دارید.

نزدیک به زمان خواب مصرف کافئین را کاهش دهید و از الکل و نیکوتین اجتناب کنید – همه اینها می توانند خواب را مختل کنند. هنگام خواب، دستگاه هایی مانند تلفن هوشمند یا تبلت خود را خاموش کنید.

  1. سایر شرایط بهداشتی
    اگر همه چیز را امتحان کرده اید و هنوز خستگی شدید را تجربه کرده اید، با پزشک روماتولوژی خود صحبت کنید. کم خونی می تواند ناشی از التهاب طولانی مدت یا عوارض جانبی داروهای ناشی از روماتیسم باشد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند آزمایش خون را درخواست کند و در صورت مثبت بودن درمان را آغاز کند

اگر عوامل دیگری (مانند درد، افسردگی و عوارض جانبی دارو) باعث خستگی شما می‌شوند، باید آن‌ها را با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید. تحت کنترل گرفتن این موارد می تواند خواب شما را بهبود بخشد و میزان خستگی شما را کاهش دهد.