Skip to main content

۶ غذایی که در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید باید از آنها اجتناب کنید


برخی غذاها می توانند التهاب آرتریت روماتوئید که منجر به درد مفاصل می شود را بدتر کنند. به عنوان بخشی از روند درمان، این غذاها را از منوی تغذیه ای خود باید حذف کنید.

قصد داریم غذاهایی که می تواند برای روماتیسم مضر باشد را به شما معرفی کنیم

اگر از علائم روماتیسم مانند درد و التهاب مفاصل رنج می برید، هوشمندانه است که به یک رژیم غذایی مغذی پایبند باشید و از غذاهایی که ممکن است علائم روماتوئید شما را بدتر کنند اجتناب کنید.

از کجا باید شروع کرد؟ ماریان تی هانان پروفسور پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: «شما می خواهید التهاب را کاهش دهید [با اجتناب از غذاهای التهاب آور]، و می خواهید از غذاهایی که می توانند منجر به اضافه وزن شوند اجتناب کنید.

اضافه وزن به مفاصل شما فشار وارد می کند و باعث درد و آسیب بیشتر به خصوص در زانوها، لگن و مچ پا می شود. چربی اضافی همچنین با قدرت عضلانی شما تداخل ایجاد می‌کند و می‌ تواند به عضله ضعیف نفوذ کند و به آن آسیب بیشتری برساند .

معرفی غذاهای مضر برای آرتریت روماتوئید


دکتر وینیسیوس دومینگوس، روماتولوژیست مستقر در فلوریدا می‌گوید: «هیچ رژیم غذایی اثبات‌شده‌ای وجود ندارد که به خوبی درمان دارویی فعلی باشد. هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که آرتریت شما را بهبود بخشد.»

اما آنچه می خورید – یا نمی خورید – می تواند تفاوت ایجاد کند. در اینجا برخی از مواد غذایی وجود دارد که باید در مورد آنها فکر کنید، زیرا آنها کالری اضافی دارند و التهاب را تحریک می کنند که علائم روماتیسم شما را بدتر می کند.

  1. گوشت قرمز
    بسیاری از تکه های گوشت قرمز حاوی سطوح بالایی از چربی اشباع شده است که می تواند التهاب را تشدید کند و همچنین باعث اضافه و زن شود . گوشت قرمز همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ است که در صورت مصرف بیش از حد باعث التهاب می شود. برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید گزارش کرده اند که علائم آنها با حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی خود بهبود یافته است.

از سوی دیگر، تکه های بدون چربی گوشت قرمز ممکن است پروتئین و مواد مغذی مهمی را برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بدون ایجاد التهاب اضافی فراهم کند. دکتر Domingues می گوید: «ماهی یک منبع پروتئین جایگزین خوب است. برخی از ماهی ها مانند سالمون منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با کاهش التهاب مرتبط بوده و ممکن است به بهبود تورم مفاصل کمک کنند.

  1. شکر و قند
    پس از خوردن کربوهیدرات های ساده که به راحتی توسط بدن تجزیه می شوند، سطح قند خون شما می تواند افزایش یابد. این دسته از خوراکی ها می توان به تنقلات و نوشیدنی های شیرین، نان و پاستا با آرد سفید و برنج سفید اشاره کرد. افزایش قند خون ، بدن را وادار می کند تا مواد شیمیایی پیش التهابی به نام سیتوکین ها تولید کند که اگر التهاب مفاصل شما را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند علائم روماتیسم را بدتر کند. این غذاها همچنین می توانند باعث افزایش وزن و فشار بر مفاصل شما شوند. Domingues می گوید: “هیچ جایگزین واقعی برای این غذاها وجود ندارد، اما می توانید جایگزین های بدون گلوتن را امتحان کنید، که می تواند مفید باشد.”
  1. غذاهای سرخ شده
    به گفته محققان دانشکده پزشکی اورالندو ، حذف غذاهای سرخ شده می تواند سطح التهاب را کاهش دهد. مطالعه آنها که در مجله Clinical Endocrinology and Metabolism منتشر شد، نشان داد که غذاهای سرخ شده حاوی سمومی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) هستند که می توانند اکسیداسیون را در سلول های بدن افزایش دهند. غذاهای سرخ شده نیز سرشار از چربی هستند و می توانند منجر به چاقی گردند . Domingues می گوید: به عنوان جایگزینی برای غذاهای سرخ شده، سعی کنید تا حد امکان از غذاهای آب پز استفاده کنید و غذاهای پخته شده را به سرخ کردنی ها ترجیح دهید.
  2. گلوتن
    گلوتن، پروتئینی که در غلاتی مانند گندم و جو یافت می شود، ممکن است در برخی افراد منجر به التهاب مفصلی گردد ، پزشکان بر این باورند که این اثر می تواند حتی برای افراد مبتلا به یک اختلال خود ایمنی مانند بیماری سلیاک یا آرتریت روماتوئید بیشتر باشد. Domingues می‌گوید: «اگر گلوتن باعث شعله‌ور شدن علایم روماتیسم شما شود، کنار گذاشتن آن و حذف از لیست مواد غذایی شما بهترین گزینه است.
  1. الکل
    تأثیر الکل بر روی آرتریت روماتوئید به وضوح مشخص نشده است . در تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی Arthritis & Rheumatology نشان داده شده است که مصرف متوسط الکل خطر ابتلا به روماتیسم را کاهش می دهد. تحقیقات منتشر شده در BMJ یافته‌های مشابهی داشت: زنانی که بیش از سه لیوان الکل در هفته می‌نوشیدند، نصف خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را داشتند.

اما بر اساس تحقیقات منتشر شده در The Lancet، نوشیدن بیش از حد الکل می تواند باعث افزایش سطح پروتئین واکنشی (CRP) در بدن شود. CRP یک سیگنال قوی از التهاب است و یافته های این مطالعه نشان می دهد که زیاده روی در الکل می تواند التهاب را افزایش دهد و برای ارتریت روماتوئید مضر باشد. بیشتر داروها توسط کبد متابولیزه می شوند و بنابراین، مصرف الکل باید محدود شود، مثلاً برای به حداکثر رساندن عملکرد کبد، اگر فردی متوترکسات مصرف می کند، محدود شود.

  1. غذاهای فرآوری شده
    غذاهای فرآوری شده، از میان وعده های سوپرمارکت گرفته تا غذاهای کنسرو شده معمولاً مملو از موادی هستند که باعث التهاب مفصل می شوند. چنین محصولاتی یا غذاهای آماده بسته بندی شده با شکر، آرد تصفیه شده و چربی های اشباع شده بسته بندی شده اند که همگی غذا را ناسالم می کنند. همیشه برچسب حقایق تغذیه ای و لیست مواد تشکیل دهنده روی غذاهای فرآوری شده را بخوانید تا انتخاب های بهترین برای سلامتی خود داشته باشید که علائم آرتریت روماتوئید شما را تشدید نکند.

همانطور که برای بهبود رژیم غذایی خود تلاش می کنید، به یاد داشته باشید که محققان نتوانسته اند در مورد رژیم غذایی استاندارد برای روماتیسم به توافق برسند، و تغییر در غذاهایی که می خورید جایگزین درمان نمی شود. در عوض، به این تنظیمات به عنوان گام هایی برای مدیریت بهتر روماتیسم فکر کنید.