Skip to main content

اگر در مفاصل خود احساس خشکی و درد دارید ، استفاده از غذاهای مفید برای مفاصل و غضروف ها در رژیم غذایی می تواند تا حدی به شما کمک کند

با راهنمایی های ارائه شده توسط پزشک ، بسیاری از بزرگسالان می توانند در برابر آرتروز ، یا فرسایش غضروف در مفاصل به بهبودی دست یابند

معرفی بهترین غضروف ساز ها

غذاهایی که به بازسازی غضروف کمک می کنند


برای سلامتی مفاصل شما از آرتریت و آرتروز ، به حداقل رساندن میزان تخریب غضروف و انجام اقدامات لازم برای ترمیم غضروف بسیار مهم است. مرکز پزشکی فیشر-تیتوس انگلستان در پژوهشی ذکر کرده است که مصرف برخی غذاها گامی در مسیر درست برای بازسازی و حفظ سلامت غضروف هاست. علاوه بر این ، از انتقال شما به یک سبک زندگی سالم پشتیبانی می کند.

  • ماهی های دارای چربی سالم

نمونه هایی از غذای ترمیم کننده غضروف مفصل ها شامل ماهی های حاوی امگا سه و چربی سالم ، مانند ساردین و ماهی آزاد است. مصرف این پروتئین های سالم به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی ممکن است به کاهش درد مفاصل و سفتی صبح موقع بلند شدن از خواب کمک کند. اگر مصرف و میل کردن دو وعده ماهی در طول هفته برای شما مشکل و دشوار است ، مصرف مکمل های روغن امگا ۳ یا کریل را در نظر بگیرید.

  • سبزیجات سالم

وعده های سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان مانند کلم بروکلی ، اسفناج ، سبزیجات بهاری و جعفری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این سبزیجات برگ دار ممکن است به کاهش سرعت خراب شدن غضروف شما کمک کند.

بعد ، مقداری پیاز و سیر را خرد کنید و در سالاد و وعده های غذایی خود اضافه کنید پیاز (به ویژه انواع قرمز) حاوی کوئرستین ، یک آنتی اکسیدان کاهش دهنده التهاب است. سیر سرشار از آلیسین است ، ترکیبی که می تواند تا حدی علائم آرتریت روماتوئید را تسکین دهد.

میوه ، آجیل و لبنیات فراوان بخورید

  • آووکادو


مرکز پزشکی فیشر-تیتوس همچنین توصیه می کند که برنامه غذایی ترمیم کننده غضروف مفصل های شما شامل آووکادو نیز باشد. این میوه های خوشمزه مملو از اسیدهای چرب ضروری و روغن های غنی از آنتی اکسیدان هستند که هر دو به مبارزه با التهاب مفصل کمک کرده و ترمیم غضروف را تسهیل می کنند. افرادی که آرتروز دارند حتما این میوه را در وعده های مختلف به صورت هفتگی استفاده کنند

  • گریپ فروت قرمز

میوه های مفید همچنین شامل گریپ فروت است که سرشار از بیوفلاونوئیدها و ویتامین C است. این مواد مغذی برای تقویت غضروف و مبارزه با التهاب با هم ترکیب می شوند. گریپ فروت قرمز را انتخاب کنید زیرا در مقایسه با نوع زرد حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است.

  • خانواده توت ها

انواع مختلف توت ها شامل آنتی اکسیدان هستند ، تمشک ، گیلاس حاوی آنتوسیانین هستند که به از بین بردن مواد شیمیایی مختلف مرتبط با التهاب کمک می کنند. اگر از نقرس رنج می برید ، حتما از گیگلاس سیاه استفاده کنید که ممکن است به شما در جلوگیری از آن وضعیت دردناک کمک کند.

همچنین توت ها منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و حاوی آنتوسیانین هستند که ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. التهاب یکی از دلایل رایج تخریب غضروف است و با خوردن انواع توت ها می توانید به مبارزه با آن کمک کنید.

علاوه بر این، انواع توت ها مانند زغال اخته، توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند که برای تولید کلاژن ضروری است.

  • شکلات تلخ شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با التهاب در بدن مقابله می کند. انتخاب شکلات با درصد کاکائو بالا و مصرف آن در حد اعتدال ضروری است
  • روغن زیتون و گردو

غذاهای ضدالتهاب بیشتری مانند روغن زیتون و گردو را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. آجیل برزیلی مملو از سلنیوم است ، ماده معدنی که ممکن است کیفیت پروتئین غضروف را بهبود بخشد.

  • ماست

ماست سرشار از پروبیوتیک است که ممکن است به تسکین التهاب مفصل آرتریت روماتوئید کمک کند.

  • زردچوبه و چای سبز

ادویه ها و برخی چای ها همچنین دارای برخی مزایای جدی ضد التهابی هستند. زرد چوبه پر از کورکومین است ، که یک داروی شناخته شده ضد التهابی است و سرانجام ، چای سبز و اولانگ حاوی یک آنتی اکسیدان هستند که به انسداد التهاب در مفاصل آرتروز کمک می کند.

ویتامین سی و منیزیم استفاده کنید


بنیاد آرتروز ایالات متحده آمریکا در یک پژوهش علمی به این نتیه رسید ، اگرچه “یک ویتامین منحصر به فرد برای آرتروز ” وجود ندارد ، اما دو ویتامین برای تقویت عضلات ، غضروف مفصل و بافت همبند می تواند کمک کند

ویتامین C بسیار برای سلامتی مفصل ها مفید است زیرا به شکل گیری و حفظ بافت همبند و کلاژن کمک می کند.

منیزیم یک ماده معدنی چند منظوره است و فواید آن با تمرکز بر حفظ غضروف مفصل آغاز می شود. همچنین از عملکرد خوب عضلات و اعصاب پشتیبانی می کند ، به قدرت استخوان کمک می کند و ریتم قلب را تنظیم می کند.

کپسول شاخ گوزن قویترین غضروف ساز


اثر سایر ویتامین ها

طبق نظر مدیر ارشد پروفوسر جان هاپکینز از بنیاد آرتروز آمریکا ، آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و سلنیوم نیز ممکن است به درد بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید ، تسکین دهد . به طور خاص ، این مواد مغذی ممکن است آسیب رادیکال های آزاد به لایه های مفصلی را کاهش دهند ، که به نوبه خود باعث کاهش درد و تورم می شود.

همچنین پودر شاخ گوزن کانادایی ELK سرشار از آمینو اسید ها و مواد معدنی است همچنین وجود فاکتور های رشد و کولاژن یکی از بهترین مکمل های غضروف ساز در جهان به حساب می آید

با وجود این مزیت بالقوه ، اثر آنتی اکسیدان ها هنوز در آزمایشات بالینی انسانی اثبات نشده است. اگرچه به طور ایده آل همه این مواد مغذی را از طریق رژیم غذایی خود به دست می آورید ، اما ممکن است برای جبران کمبودهای موجود به مکمل هایی نیاز داشته باشید.