Skip to main content

درد زانو زمانی که مفصل زانو را خم می‌کنید، اغلب ناشی از آرتریت، تاندونیت، بورسیت یا درد کشکک رانی است. اگر هنگام نشستن زانوهای شما درد می کند، ممکن است به دلیل نشستن در وضعیت نامناسب یا نشستن طولانی مدت باشد مثل چارزانو نشستن

بیشتر بزرگسالان هنگام نشستن یا برخاستن روی پاشنه یا پاهای ضربدری زانو درد را تجربه می کنند. این پوزیشن ها به مفاصل زانو فشار وارد می کند که می تواند باعث ناراحتی و احساس درد شود.

با این حال، اگر فقط خم کردن زانوی خود یا پایین آوردن خود برای نشستن روی صندلی یا برخاستن از آن باشد باعث درد می شود، باید زانوی خود را معاینه کنید.

هنگام تعیین علت درد، پزشک متخصص شما محل درد و فعالیت‌هایی را که آن را تشدید می‌کنند، در نظر می‌گیرد.

این مقاله دلایل مختلفی را توضیح می دهد که ممکن است زانوهای شما هنگام خم شدن، آسیب ببینند. همچنین راه های تسکین زانو درد و نحوه محافظت از زانو برای جلوگیری از درد را مورد بحث قرار می دهد.

مهمترین علل زانو درد هنگام خم شدن ( هنگام نشستن یا برخاستن )


مفصل زانو از چند قسمت تشکیل شده است. استخوان ساق پا (درشت نی)، استخوان ران (فمور) و کاسه زانو (کشکک) توسط ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها در کنار هم نگه داشته می شوند.

این مفاصل توسط غضروف و سایر ساختارهای بافت نرم مانند کپسول های مفصلی، آسترها و بورسا محافظت می شوند. زانو درد می تواند نشان دهنده وجود مشکل در هر یک از این ساختارها باشد.

در اینجا نگاهی به دلایل مختلفی می‌اندازیم که چرا ممکن است زانوی شما هنگام نشستن یا برخواستن از زمین آسیب ببیند.


استئوآرتریت یا آرتروز

شایع‌ترین نوع آرتریت زانو – زمانی اتفاق می‌افتد که ساختارهای مفصلی از بین می‌روند. معمولاً به عنوان آرتریت ساییدگی یا آرتروز شناخته می شود، آسیب های گذشته به مفاصل زانو یا بالا رفتن سن از دلالیل ارتروز میتوان نام برد.

در آرتروز، بافت‌های نرم و غضروف‌هایی که مفاصل شما را محافظت می‌کنند، فرسایش می‌یابند و حرکت مفصل ها را دردناک می‌کنند. بدون بافت‌های نرم برای محافظت از استخوان‌های زانو، زانوها ممکن است در جای خود قفل شوند یا بیشتر مستعد آسیب باشند.

توجه داشته باشید ارتروز یکی از مهمترین دلایل درد زانو هنگام بلند شدن و نشستن است

روماتیسم مفصلی

ارتریت روماتوئید در مفاصل زانو یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت های مفصلی شما حمله کند. با گذشت زمان، التهاب باعث از بین رفتن بافت های نرم می شود.

با آرتریت روماتوئید، ممکن است زانوهای شما سفت شوند و چرخاندن پاها یا خم کردن زانوها برای شما دشوار باشد. و پس از نشستن، ممکن است دراز کردن پاهای خود دشوار باشد تا بتوانید دوباره بایستید.

زانوی دونده


زانوی دونده که به عنوان سندرم کشکک رانی نیز شناخته می‌شود، دردی است که در نزدیکی کلاهک زانو شما ایجاد می‌شود که به دلیل آسیب به بافت‌های نرم زانوی شما رخ می‌دهد.

زانوی دونده می‌تواند ناشی از:

  • فشار بیش از حد در حین ورزش
  • آسیب همسترینگ که فشار بیشتری به زانوهای شما وارد می کند
  • متولد شدن با کاسه زانو با شکل غیر طبیعی
  • کاسه زانویی که به درستی سر نمی خورد
  • ورزشکاران دو و میدانی و رزمی به ویژه در معرض زانوهای دونده هستند

علائم زانوی دونده عبارتند از:

درد مبهم هنگام نشستن
درد هنگام خم کردن یا صاف کردن زانو
زانو درد هنگام ایستادن پس از نشستن طولانی مدت
ممکن است ضعف زانو را تجربه کنید . همچنین ممکن است هنگام خم کردن زانو صدای ترکیدن یا ترک خوردن بشنوید.

زانوی دونده اغلب موقتی است و می‌تواند با استراحت، فیزیوتراپی و استفاده از مکمل های غضروف ساز بهبود یابد.

تاندونیت


چندین تاندون از زانو حمایت می کنند. التهاب هر یک از این تاندون ها (تاندونیت) می تواند باعث درد زانو در هنگام خم شدن ساق پا شود. محل و نوع درد سرنخ هایی را برای علت درد ایجاد می کند و شامل موارد زیر است:

تاندونیت همسترینگ هنگام خم شدن باعث درد در پشت ران و پشت زانو می شود.
تاندونیت کشکک در جلوی زانو یا در پایه کلاهک زانو احساس می شود و در هنگام خم شدن باعث ایجاد درد بسیار شدید یا سوزش می شود.
تاندونیت چهارسر ران باعث ایجاد درد در بالا یا جلوی کاسه زانو می شود



بورسیت پیش کشکک


بورسیت پیش کشکک یک کیسه نازک پر از مایع روی کاسه زانو است. زانو زدن برای مدت طولانی می تواند باعث التهاب و تحریک بورسیت شود، وضعیتی که به عنوان بورسیت پیش کشکک یا زانوی خدمتکار شناخته می شود.

علائم بورسیت پیش کشکک یا زانو عبارتند از:

  • درد هنگام خم کردن یا صاف کردن پا
  • کاهش یا محدودیت دامنه حرکتی زانو
  • تورم یا قرمزی در جلوی زانو


بورسیت پیش کشکک در فمشاغلی که مرتبط با فرش، لوله کشی ، باغبان و سایر مشاغلی که نیاز به زانو زدن زیاد دارند شایع است. بزرگترین خطر بورسیت زانو عفونت است.

کیست بیکر


کیست بیکر یک کیسه پر از مایع در پشت مفصل زانو است. مایع اضافی مفصل زانو از پشت کپسول مفصلی عبور می‌کند و باعث ایجاد کیستی می‌شود که در ناحیه پشت زانو (حفره پوپلیتئال) بیرون زده است. گاهی اوقات کیست پوپلیتئال نامیده می شود و باعث برآمدگی قابل مشاهده می شود.

کیست بیکر باعث درد و تورم در پشت مفصل زانو می شود که با فعالیت بدتر می شود. درد اغلب به صورت سفت شدن و خشکی زدگی مفاصل در هنگام خم شدن یا صاف شدن توصیف می شود.

علائم کیست بیکر شبیه ترومبوز ورید عمقی، یک نوع خطرناک لخته خون است، و باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارزیابی شود.