Skip to main content

پسوریازیس روی صورت معمولاً ابروها، بالای پیشانی ، خط مو و پوست بین بینی و لب‌های شما را درگیر می‌کند.

درمان پسوریازیس صورت می تواند چالش برانگیز باشد زیرا پوست در این ناحیه ، بسیار حساس است.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس آن را بر روی صورت خود دارند. با این حال، ابتلا به پسوریازیس فقط در صورت معمول نیست.

این مقاله توضیح می‌دهد که پسوریازیس روی صورت چگونه است و دقیقا چیست و انواع مختلف پسوریازیس که می‌تواند بر پوست صورت تأثیر بگذارد کدامند . همچنین به عوامل ایجاد پسوریازیس صورت و نحوه درمان آن اشاره می کند.


پسوریازیس روی صورت چگونه است؟


پسوریازیس باعث ایجاد برجستگی های کوچک و قرمز رنگ می شود که به صورت زخم های قرمز یا صورتی روی صورت رشد می کند.

زخم ها اغلب با پلاک های سفید نقره ای پوشیده شده اند که ممکن است پوسته پوسته شوند. ظاهر پسوریازیس صورت می تواند به نوع پسوریازیسی که به آن مبتلا شده اید بستگی داشته باشد:

  • پسوریازیس پلاک مانند پوست خشک، بی رنگ و پوسته پوسته روی صورت شما به نظر می رسد.
  • پسوریازیس روده ای به صورت لکه های کوچک و پوسته پوسته ظاهر می شود که پس از ابتلا به عفونت استرپتوکوکی روی پوست شما ظاهر می شود.
  • پسوریازیس پوسچولار به صورت برجستگی های پر از چرک در بالای پوست خشک صورت شما ظاهر می شود.
  • پسوریازیس پوست سر مانند لکه های خشکی از پوست بالای سر شما است که می تواند آسیب ببیند.



پسوریازیس واقعی صورت


پسوریازیس واقعی صورت مانند پلاک های کلاسیک پسوریازیس روی صورت است. پلاک های قرمز و پوسته پوسته معمولاً در هر دو طرف یکسان هستند (متقارن) و همچنین در سایر نواحی بدن ظاهر می شوند. پوست آسیب دیده اغلب دردناک و خارش دار است.

پسوریازیس خط مو


حدود نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس به پسوریازیس پوست سر مبتلا هستند که می تواند قسمت بالایی پیشانی را نیز شامل شود.

پسوریازیس پوست سر و خط مو می تواند خفیف باشد و ممکن است شبیه پوسته های ریز شوره سر باشد. برخی از افراد به پسوریازیس شدید با پلاک های ضخیم که خط مو و پشت گوش ها را می پوشانند، مبتلا می شوند. پلاک ها می توانند چرب و زرد رنگ باشند.


سبو-پسوریازیس


سبوپسوریازیس ترکیبی از پسوریازیس صورت و درماتیت سبورئیک است.

سبوپسوریازیس باعث ایجاد پلاک های نازک و صورتی روی صورت می شود که می توانند با پوسته های چرب و زرد پوشیده شوند. آنها می توانند روی خط مو، پلک ها، ابروها، کناره های بینی و ناحیه ریش ظاهر شوند.

در حالی که ابروها، پیشانی، خط مو و پوست بالای لب شایع ترین مکان هایی هستند که تحت تأثیر پسوریازیس صورت قرار می گیرند، این بیماری همچنین می تواند به سایر قسمت های صورت گسترش یابد.


علائم و عوارض پسوریازیس صورت


پسوریازیس صورت که گسترش می‌یابد می‌تواند علائمی را ایجاد کند که در کجای صورت قرار دارد نیز در علایمی که می گذارد نقش دارد ، مثلاً نزدیک چشم‌ها و دهان.
مسائل بینایی
پسوریازیس اطراف چشم نادر است. ممکن است باعث ایجاد لکه های خشک و قرمز روی پوست شود. پسوریازیس صورت که خیلی نزدیک به چشم است می تواند باعث درد یا اختلال بینایی شود

اگر پسوریازیس در نزدیکی چشمان خود دارید، مهم است که با متخصص پوست خود برای یافتن یک درمان بی خطر که بینایی شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد همکاری کنید.

ناراحتی بینی
پسوریازیس بینی می تواند مانند پوسته پوسته شدن، ترک خوردگی، زخم یا پوسته پوسته شدن پوست روی بینی یا سوراخ های بینی باشد. ابتلا به پسوریازیس در داخل بینی بسیار نادر است، اما ممکن است رخ دهد.

اگر فکر می کنید پسوریازیس در نزدیکی بینی خود دارید، به متخصص پوست مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این بیماری مانند عفونت نیست.

مشکل شنوایی
پسوریازیس صورت می تواند گوش داخلی و خارجی را درگیر کند. علائم شامل قرمزی، خارش، و لکه های پوسته پوسته روی گوش است. لکه ها ممکن است روی پوست پشت گوش، اطراف گوش یا داخل کانال گوش ظاهر شوند.

هنگامی که فلس ها در داخل گوش ایجاد می شود، می تواند منجر به کاهش شنوایی موقت شود. با این حال، هرگز سعی نکنید که پوسته ها را خودتان فشار دهید یا از روی گوش خود بردارید. فقط پزشک شما باید پلاک های پسوریازیس را در گوش شما درمان کند.

درد دهان و خونریزی
در موارد نادر، افراد مبتلا به پسوریازیس صورت علائم پسوریازیس را در دهان خود دارند. ممکن است قرمزی، احساس سوزش و خونریزی در امتداد لثه، زبان یا گونه های داخلی داشته باشید.

این علائم می تواند خوردن و نوشیدن را سخت کند. پسوریازیس دهان معمولاً باید توسط متخصص پوست و دندانپزشک شما درمان شود

شرایط با علائم مشابه
برخی از بیماری های پوستی وجود دارد که می تواند شبیه پسوریازیس در صورت به نظر برسد. برخی از شرایط می توانند باعث قرمزی، بثورات و سایر علائمی شوند که ممکن است برای پسوریازیس اشتباه گرفته شود، مانند:

  • اگزما (درماتیت آتوپیک)
  • درماتیت سبورئیک
  • پیتریازیس روزآ
  • راش لوپوس
  • آکنه روزاسه
  • لیکن پلان
  • زونا (هرپس زوستر)
  • درماتومیوزیت
  • کرم حلقوی (تنه آکاپیتیس)
  • اینترتریگو
  • سرطان پوست

چه چیزی باعث پسوریازیس صورت می شود؟


پسوریازیس یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث التهاب می شود. با پسوریازیس، سلول های پوست خیلی سریع رشد می کنند و روی هم انباشته می شوند. سلول‌های مرده پوست آنطور که تصور می‌شود از بین نمی‌روند و منجر به ایجاد پلاک‌های سفید مایل به نقره‌ای روی سطح پوست می‌شوند.

کاملاً درک نشده است که چرا برخی افراد به پسوریازیس مبتلا می شوند. یک مؤلفه ژنتیکی وجود دارد .

اگر فردی در خانواده شما به پسوریازیس صورت یا پسوریازیس در جای دیگری از بدن خود مبتلا باشد، ممکن است شما نیز به آن مبتلا شوید.

محرک های پسوریازیس صورت


موارد خاصی می تواند باعث تشدید پسوریازیس صورت شود از جمله:

  • استرس عاطفی
  • آسیب پوستی
  • عفونت ها (به ویژه روی پوست)
  • هوای سرد و خشک
  • داروهای تجویزی
  • گذراندن زمان زیاد در آفتاب و سیگار کشیدن نیز می تواند علائم پسوریازیس صورت را بدتر کند.


چگونه پسوریازیس صورت را درمان کنیم


از آنجایی که پوست روی و اطراف صورت حساس است، یافتن بهترین درمان برای پسوریازیس صورت می تواند چالش برانگیز باشد. پزشک متخصص شما ممکن است چندین درمان از جمله داروهای موضعی، نسخه‌های خوراکی، فتوتراپی و درمان‌های ایمنی را پیشنهاد کند.

داروها و روش ها
درمان مورد نیاز شما به شدت علائم و قسمت هایی از صورت شما بستگی دارد. متخصص پوست شما ممکن است یک یا چند روش درمانی را برای پسوریازیس صورت توصیه کند:


درمان‌های موضعی شامل کرم‌های دارویی، پمادها و شامپوهایی است که علائم پسوریازیس را درمان می‌کنند. درمان خط اول اغلب شامل کرم استروئیدی است. پسوریازیس خط مو ممکن است نیاز به درمان با شامپوی دارویی داشته باشد.


معمولاً زمانی که علائم پسوریازیس در سراسر بدن خود دارید، داروهای سیستمیک در نظر گرفته می شوند. داروها می توانند شامل متوترکسات، سیکلوسپورین، رتینوئیدها، بیولوژیک ها و غیره باشند.


فتوتراپی از درمان‌های پرتو فرابنفش (UV) برای کمک به کند کردن رشد سلول‌های پوست و کاهش التهاب استفاده می‌کند. این می تواند علائم پسوریازیس صورت را در طول زمان بهبود بخشد.

چگونه می توانم پسوریازیس صورت را در خانه درمان کنم؟


همیشه نمی توان از علائم پسوریازیس جلوگیری کرد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از محرک ها و مراقبت از پوست خود انجام دهید.


روال مراقبت از پوست شما بخش مهمی از مدیریت پسوریازیس صورت خواهد بود.

محصولات مراقبت از پوست را با دقت انتخاب کنید و از هر گونه مواد خشن اجتناب کنید. برچسب‌های پشت محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید محصولات حاوی مواد تحریک‌کننده نیستند (به عنوان مثال، باید روی آن‌ها نوشته شود: «هیپوآلرژیک»، «بدون عطر»، «برای پوست‌های حساس»، «بدون الکل» و/یا «بدون رنگ»).


از یک مرطوب کننده ملایم روزانه مخصوصا بعد از شستن صورت استفاده کنید.
صورت خود را بیش از حد نشویید، حتی اگر احساس می کنید چرب است.

تغییرات سبک زندگی
روش هایی وجود دارد که می توانید برای درمان پسوریازیس صورت در خانه از آنها استفاده کنید:
محرک های خود را برای شعله ور شدن پسوریازیس بیاموزید و با متخصص پوست خود کار کنید تا نحوه جلوگیری از آنها را بیابید.
تکنیک هایی را برای مدیریت استرس پیدا کنید، مانند تمرکز حواس و فعالیت بدنی.
از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در کنار کسانی که سیگار می کشند خودداری کنید.
هر زمان که زیر نور آفتاب هستید از کرم ضد آفتاب با کیفیت استفاده کنید.