Skip to main content


شناسایی محرک ها اولین قدم در پیشگیری از علائم است ، شما باید محرک ها و عواملی که باعث تشدید و بدتر شدن پسوریازیس می شوند راشناسایی کرده و از آن ها دوری کنید
برای بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس، موارد خاصی می‌توانند باعث تشدید عود یا تشدید علائم شوند. علت شعله ور شدن به خوبی شناخته نشده است، اما محرک های پسوریازیس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ترومای پوستی
  • قرار گرفتن در آفتاب یا دمای گرم
  • قرار رفتن هوای سرد
  • استرس
  • عفونت
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل
  • غذاهای فست فود
  • نوسانات هورمونی
  • داروهای خاص


شعله ور شدن و تشدید پسوریازیس ممکن است به دلیل محرک ها و عواملی باشد که باعث افزایش ناگهانی التهاب شده و پاسخ خود ایمنی را دوباره فعال می کند. این التهاب منجر به شیوع علائم، در درجه اول ضایعات پوستی به نام پلاک می شود.

همانطور که پسوریازیس می تواند ناامید کننده باشد، شناسایی و اجتناب از محرک ها می تواند به طور قابل توجهی خطر عود را کاهش دهد. در اینجا ده عامل رایجی که باید در مورد آنها بدانید آورده شده است.

عوامل و محرک های تشدید کننده پسوریازیس

ترومای پوستی


آسیب به پوست گاهی اوقات می تواند باعث فعال شدن مجدد علائم پسوریازیس شود. این پدیده که به عنوان پاسخ کوبنر شناخته می شود، نه تنها در پسوریازیس، بلکه سایر بیماری ها مانند آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان، لیکن پلان و ویتیلیگو رخ می دهد.

شرایط پوستی که می تواند باعث عود پسوریازیس شود عبارتند از:

  • بریدگی و سایش
  • کبودی
  • اصطکاک از لباس
  • خاراندن شدید یا اصلاح
  • آفتاب سوختگی
  • نیش حشرات
  • حساسیت غذایی
  • خالکوبی یا پیرسینگ


به طور کلی، ممکن است بین ۱۰ روز تا دو هفته طول بکشد تا علائم پسوریازیس پس از یک ضربه پوستی ایجاد شود.

برای کاهش خطر، هر آسیب پوستی را فوراً درمان کنید. از خاراندن گزش ها یا بثورات پوستی خودداری کنید و در صورت نیاز از پمادهای موضعی برای کاهش خارش استفاده کنید.

آفتاب و دمای گرم
آفتاب و گرما از عوامل اصلی تشدید پسوریازیس هستند. از یک طرف، اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید می تواند تا زمانی که قرار گرفتن در معرض محدود باشد به کاهش علائم کمک کند. از سوی دیگر، آفتاب بیش از حد می تواند پوست را بیش از حد گرم کند و باعث شعله ور شدن علایم پسوریازیس شود.

رطوبت شدید نیز مشکل ساز است زیرا باعث افزایش تعریق می شود که یکی دیگر از محرک های رایج است. حتی حمام آب گرم می تواند با گرم کردن بیش از حد بدن باعث شعله ور شدن و تشدید این بیماری پوستی شود.

برای جلوگیری از محرک آفتاب و گرما برای پسوریازیس چه کنیم ؟

برای کاهش قرار گرفتن در معرض UV (حداقل ۳۰ SPF) از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
هنگام بیرون از منزل از لباس و کلاه ضد آفتاب استفاده کنید.
لباس سبک بپوشید تا عرق نکنید.
عصر ها که هوا خنک تر می شود از منزل خارج شوید
دوش و حمام را به ۱۰ دقیقه محدود کنید.
هنگام حمام کردن از آب ولرم به جای گرم و داغ استفاده کنید.


دماهای سرد و خشک
دمای شدید سرد و خشک یکی دیگر از محرک های رایج پسوریازیس است که مدیریت این بیماری را در ماه های زمستان دشوارتر می کند. ترکیب سرما و خشکی باعث ترک خوردن لایه بیرونی پوست می شود. این باعث التهاب می شود که باعث شعله ور شدن پسوریازیس می شود.

برای جلوگیری از عود کردن پسوریازیس ناشی از سرما چه کنیم ؟

پوست را به طور مرتب مرطوب کنید تا رطوبت آن حفظ شود و از ترک خوردن جلوگیری شود. این امر به ویژه پس از حمام کردن، زمانی که چربی پوست تا حد زیادی از بدن پاک می شود، صدق است.
هوای داخل خانه را ۳۰ تا ۵۰ درصد مرطوب نگه دارید.
با اب ولرم حمام کنید، اضافه کردن روغن های حمام، نمک اپسوم یا بلغور جو دوسر کلوئیدی انتخاب کنید تا به آرامی پوست مرده را از بین ببرید و خارش را تسکین دهید.
به خوبی بدنتان را هیدراته نگه دارید. انجام این کار کمک می کند تا پوست مرطوب و هیدراته بماند.


استرس


استرس به عنوان محرک عود پسوریازیس شناخته شده است. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق افتاده است، اما این نظریه را مطرح می کنند که آزاد شدن کورتیزول در طول استرس، التهاب سیستمیک (کل بدن) و همچنین دمای بدن را افزایش می دهد، که هر دو به عنوان محرک های مستقل عمل می کنند.

استرس هر دو رابطه علت و معلولی با پسوریازیس دارد. در حالی که استرس می تواند علائم پسوریازیس را تحریک کند، ظاهر ضایعات می تواند استرس ایجاد کند و علائم پسوریازیس را تداوم بخشد.

ورزش روتین یکی از موثرترین راه ها برای کنترل استرس است. درمان‌های ذهن و بدن، مانند مدیتیشن، یوگا، تصاویر هدایت‌شده، و آرام‌سازی پیشرونده عضلانی (PMR) نیز می‌توانند کمک کنند. اگر قادر به مقابله نیستید، باید به یک درمانگر یا روانپزشک مراجعه کنید که می تواند ابزارهایی را برای کنترل بهتر احساسات شما در اختیار شما قرار دهد.

عفونت
عفونت های ناشی از یک باکتری یا ویروس از علل شایع شعله ور شدن پسوریازیس هستند. مطمئناً در ابتدای لیست عفونت‌های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی و زخم قرار دارند. علل شایع ویروسی عبارتند از: سرماخوردگی، آنفولانزا و آبله مرغان.

عودهای ناشی از عفونت در کودکان شایع تر از بزرگسالان است که منجر به نوعی بیماری به نام پسوریازیس روده می شود.

HIV محرک دیگری است که می تواند علائم پسوریازیس را بدتر کند. در حالی که HIV فراوانی پسوریازیس را افزایش نمی دهد، می تواند به طور قابل توجهی شدت شیوع را افزایش دهد.

بهترین راه برای جلوگیری از عود، درمان فوری هرگونه عفونت است. اگر HIV دارید، شروع درمان با اچ‌آی‌وی می‌تواند التهابی را که باعث عودهای حاد می‌شود، کاهش دهد.

سیگار کشیدن


استعمال دخانیات می‌تواند استرس زیادی را بر بدن وارد کند. اگر برای مدیریت علائم پسوریازیس خود تلاش می کنید، این یکی از عوامل خطر قابل تغییر است که می توانید به راحتی به آن رسیدگی کنید.

طبق گزارشی در سال ۲۰۱۶ در مجله پسوریازیس امریکا ، سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به پسوریازیس را دو برابر می‌کند، بلکه شدت و دفعات عود را در صورت ابتلا افزایش می‌دهد.

استعمال دخانیات باعث تحریک فوری التهاب می شود و در عین حال رگ های خونی را در سراسر بدن منقبض می کند. بدتر از آن، خطر شعله ور شدن با تعداد سیگارهایی که در روز می کشید افزایش می یابد.

نوشیدن الکل


مصرف الکل همچنین ممکن است باعث شیوع پسوریازیس شود. با پسوریازیس و الکل، نوع نوشیدنی که می نوشید می تواند نقش داشته باشد. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ در Archives of Dermatology، آبجوی غیرسبک بیشتر از آبجو سبک، شراب یا مشروب با علائم پسوریازیس مرتبط بود. به نظر می رسد که مصرف کنندگان مشروبات الکلی نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

برای جلوگیری از عود پسوریازیس، بهترین کار این است که نوشیدنی های الکلی را ترک کنید. از آبجوی معمولی گرفته تا مصرف شراب را کامل کنار بگذارید

خوراکی ها


برای برخی افراد، برخی غذاها می توانند التهاب را افزایش داده و منجر به عود پسوریازیس شوند. غذاهایی که ممکن است باعث پسوریازیس شوند عبارتند از:

  • گوشت قرمز، از جمله گوشت گاو، گوشت خوک، سوسیس و بیکن
    لبنیات
    گلوتن (برای کسانی که به گلوتن حساس هستند)
    غذاهای فرآوری شده، از جمله غذاهای بسته بندی شده، محصولات پخته شده و غذاهای کنسرو شده
    گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل

  • اجتناب از غذاهایی که التهاب را افزایش می دهند ممکن است به کنترل علائم پسوریازیس کمک کند. با این حال، محرک های غذایی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

اگر فکر می کنید غذا ممکن است در تشدید پسوریازیس شما نقش داشته باشد، یک دفترچه غذایی داشته باشید تا بهتر بتوانید محرک های خاص خود را شناسایی کنید. برای کمک به کاهش التهاب در سراسر بدن، روی رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، ماهی، حبوبات، آجیل، دانه ها و غلات کامل تمرکز کنید.

نوسانات هورمونی


تغییرات در سطح هورمون نیز با علائم پسوریازیس مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که نوسانات سطح استروژن می تواند بر شدت بیماری در برخی افراد تأثیر بگذارد. کاهش سطح استروژن، که پس از زایمان (دوره بعد از زایمان) و در دوران یائسگی اتفاق می افتد، می تواند باعث بدتر شدن علائم پسوریازیس شود.

سطوح پایین استروژن در طول قاعدگی نیز ممکن است باعث شعله ور شدن آن شود

اگر فکر می کنید که شعله ور شدن شما توسط نوسانات هورمونی ایجاد می شود، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است یک استراتژی درمانی را توصیه کنند که می تواند به شما در مدیریت بهتر پسوریازیس کمک کند.