Skip to main content


آرتروزشایع ترین اختلال مفصلی در ایالات متحده است و زانوها اغلب اولین مفاصلی هستند که تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند.

یک مطالعه نشان داد که در افراد بالای ۶۰ سال، بیش از ۱۰ درصد از مردان و ۱۳ درصد از زنان علائم آررتروز مانند ورم و آماس را در زانوهای خود داشتند.

زردچوبه کاهش دهنده ورم مفاصل زانو

داروهای مسکن OTC و نسخه‌ای می‌توانند این ورم و درد را کاهش دهند، اما اغلب با عوارض جانبی همراه هستند. این عوارض جانبی شامل آسیب به کلیه و مشکلات قلبی است.

بر اساس آماری که در سال ۲۰۰۶ توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا منتشر کرد ، تقریبا ۲۰ درصد از آمریکایی ها درجاتی از درد زانو را مبتلا هستند . درد می تواند از سفتی خفیف تا سطوحی که تقریباً ناتوان کننده هستند متغیر باشد.

زردچوبه ورم مفاصل را کاهش می دهد !

مطالعات اخیر نشان داده است که زردچوبه، یک ادویه خوش طعم و محبوب در هند، ممکن است به تسکین و کاهش درد ، ورم مفاصل کمک کند. این ادویه در طب آیورودا رایج است، اما عمدتاً در غذا در ایالات متحده استفاده می شود و نه به شکل مکمل .

کارشناسان می گویند که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ماده فعال موجود در زردچوبه ممکن است فواید سلامتی روی مفاصل داشته باشد.

اعتقاد بر این است که کورکومین، که ماده فعال زردچوبه است، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. دکتر ناگندرا گوپتا متخصص داخلی در بیمارستان تگزاس گفت زردچوبه را می توان به عنوان مکمل برای کمک به کاهش ورم مفصلی استفاده کرد.

زردچوبه به اندازه یک داروی ضد التهابی موثر است


مطالعه ای که در مجله پزشکی Trials منتشر شد، اثربخشی زردچوبه را با یک داروی ضد التهابی به نام دیکلوفناک مقایسه کرد.

در این کارآزمایی ۱۳۹ بیمار مبتلا به زانو درد را به دو گروه تقسیم کردند به گروه اول یک کپسول ۵۰۰ میلی گرمی کورکومین سه بار در روز و گروهی دیگر را یک قرص ۵۰ میلی گرمی دیکلوفناک دو بار در روز دادند. دانشمندان دریافتند که هر دو گروه تسکین درد قابل توجهی را تجربه کردند.

کورکومین اثربخشی مشابه دیکلوفناک دارد اما تحمل بهتری را در بین بیماران مبتلا به ارتروز زانو نشان داد. محققان دریافتند که کورکومین می تواند یک گزینه درمانی جایگزین در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو باشد که به عوارض جانبی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تحمل ندارند.

زردچوبه موثرتر از دارونماها


در مطالعه دیگری که این هفته در مجله پزشکی Annals of Internal Medicine منتشر شد، محققان دانشگاه استرالیا در تاسمانی ۷۰ شرکت کننده بالای ۴۰ سال مبتلا به استئوآرتریت زانو را تعیین کردند به نصف آن ها مکمل زردوچبه و به نصف دیگر دارونماهای دیگر دادند

پس از ۱۲ هفته، کارآزمایی دارونما به طور تصادفی کنترل شده نشان داد که عصاره زردچوبه نسبت به دارونما در کاهش درد زانو در افراد مبتلا به آرتروز زانو موثرتر است.

بر اساس خواندن پرسنامه های پر شده توسط این بیماران ، کسانی که زردچوبه مصرف می کردند، در پایان مطالعه به میزان قابل توجهی درد و التهاب کمتری در زانو های خود گزارش کردند.

محققان تاکید کردند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و تنها عامل محدودکننده مطالعه آنها تعداد کم شرکت کنندگان بود.

این تحقیق همچنین از Natural Remedies PVT Ltd، شرکتی که داروها و گیاهان آیورودا را ارائه می دهد، بودجه دریافت کرد.

در حالی که این ممکن است نشان دهنده تضاد منافع باشد، تحقیقات قبلی نیز از اثربخشی این ادویه برای تسکین درد پشتیبانی می کند.

زردچوبه موثر است و سمی نیست


زردچوبه یک ادویه پرکاربرد در غذاهای جنوب آسیا است و می تواند رنگ نارنجی یا زرد را به گوشت و غذاهای برنجی بدهد . همچنین سابقه طولانی استفاده در طب آیورودا دارد.

ماده موثر موجود در زردچوبه کورکومین است و تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده دارای طیف گسترده‌ای از خواص مفید است.

کورکومین بر خلاف برخی از NSAID ها غیر سمی است. مصرف بیش از حد داروهای NSAID مانند ایبوپروفن می تواند علائمی مانند تشنج، کما و نارسایی حاد کلیه ایجاد کند.

ادویه یا عصاره زردچوبه: کدام بهتر است؟


کارشناسان می گویند با توجه به فواید شناخته شده زردچوبه برای سلامتی، استفاده روزانه به عنوان ادویه در غذاها بهتر است

خوردن زردچوبه با چربی یا روغن می تواند جذب را بهبود بخشد.

ریما کاندا، متخصص تغذیه بالینی در موسسه ارتوپدی هوگ، گفت: با این حال، زردچوبه، به‌ویژه ماده مغذی گیاهی کورکومین، فواید زیادی برای سلامتی دارد، بنابراین قطعاً ترکیب زردچوبه در وعده‌های غذایی به عنوان بخشی از یک برنامه کلی سبک زندگی سالم ایده‌آل خواهد بود.

افزودن زردچوبه به وعده‌های غذایی حاوی چربی و روغن یا فلفل سیاه باعث افزایش جذب می‌شود.

کاندا تأکید کرد که کیفیت پودر زردچوبه نیز می تواند بر فراهمی زیستی تأثیر بگذارد. او همچنین گفت: “شما می خواهید مطمئن شوید که پودر زردچوبه عاری از آلاینده هایی است که اغلب هنگام تهیه پودر یافت می شوند.”

او اضافه کرد که بسیاری از مطالعات از عصاره زردچوبه به جای پودر زردچوبه استفاده کرده اند که مقادیر بیشتری کورکومین دارد. به همین دلیل، “مطالعات عصاره ها را برای استفاده درمانی برای مزایای سلامتی مانند بهبود درد مفاصل توصیه کردند.”

زردچوبه بی خطر است، اما دوز مصرف آن مهم است


مثل همیشه، دریافت دوز مناسب کلید سالم ماندن بدن است. در حالی که زردچوبه ممکن است به درد مفاصل کمک کند، اینکه به مقادیر بسیار زیادی استفاده شود می تواند به سلامتی شما ضرر برساند ، مصرف مقادیر زیاد زردچوبه می تواند عوارض جانبی نز داشته باشد.

در یک کارازمایی دیگر به شرکت کنندگان مکمل زردچوبه در دوزهای بالا داده شد ، از ۲۴ شرکت‌کننده، هفت مورد عوارض جانبی شامل سردرد، اسهال و بثورات پوستی را گزارش کردند. همه این افراد زردوچبه با دوز بیش از ۴۰۰۰ میلی گرم در روزه مصرف می کردند.

زردچوبه همچنین سرشار از اگزالات است، یک ماده شیمیایی که در مقادیر زیاد می تواند با کلسیم ترکیب شود و سنگ کلیه ایجاد کند.

طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، کورکومین، ماده فعال زردچوبه، “به طور کلی بی خطر شناخته می شود.” با این حال، FDA قبلاً هشدار داده بود که زردچوبه بنگلادش حاوی مقادیر زیادی سرب است که می تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد.

مطالعات نشان داده اند که زردچوبه می تواند اثرات ضد انعقادی قوی داشته باشد، که می تواند بر نحوه عملکرد داروهای رقیق کننده خون در بدن تأثیر بگذارد.

مصرف مکمل زردچوبه و مشورت با پزشک


اگر می خواهید از زردچوبه برای درمان درد و ورم مفاصل استفاده کنید، همیشه ایده خوبی است که ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که با داروهایی که قبلاً مصرف می کنید تداخل نخواهد داشت.