Skip to main content

آرتریت روماتوئید ، یک بیماری مفصلی است که با ورم ، آماس و درد خود را نشان می دهد برای تشخیص بهتر این بیماری باید با علایم آن کاملا آشنا شوید ، بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی امریکایی Rheumatology International، این بیماری سه برابر بیشتر از مردان ، زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از پیچیده ترین چیزها در مورد درمان آرتریت روماتوئید این است که این بیماری خودایمنی در همه افراد مبتلا به آن یکسان پیشرفت نمی کند.

این مهم است که علائم روماتیسم شدید را به خوبی بشناسید که در صورت بروز و رویارویی با آن بتوانید سریعا برای جلوگیری از پیشرفت روماتیسم اقدامات لازم را انجام دهید

برخی از بدن افراد قادر خواهند بود علائم خود را به طور کامل مدیریت کنند، در حالی که برخی دیگر شاهد بدتر شدن بیماری خود با تشدید و پیشرفت روماتیسم خواهند بود.

علی رغم تمام تحقیقاتی که انجام شده است، چه کسی ممکن است به آرتریت روماتوئید شدید مبتلا شود ، هنوز تا حدودی یک معمای پزشکی باقی مانده است. جان جی کوش، پروفسور طب داخلی و روماتولوژی در دالاس، می‌گوید: «نمی‌دانم وقتی کسی را در دو یا سه ویزیت اول ببینم چقدر روماتیسم آن پیشرفت کرده است .

درمان های موثر برای روماتیسم در دسترس هستند
اما خبر خوب این است که در سال ۲۰۲۱، درمان های آرتریت روماتوئید بهتر از همیشه است. وینیسیوس دومینگوس، دکتر روماتولوژیست در فلوریدا،می گوید: “درمان های فوق العاده ای برای روماتوئید وجود دارد، و اکثر بیماران به شرط مصرف داروهای خود، زندگی کاملا طبیعی خواهند داشت.”

علائم روماتیسم شدید چیست

قصد داریم شما را با علائم روماتیسم شدید آشنا کنیم ، علائم و نشانه هایی روی بدن و مفاصل شما می تواند مثل یک آلارم عملکرده و نشانگر علائم روماتیسم شدید باشد.

  1. تعداد مفاصل متورم و دردناکی که دارید نشانگر شدت بیماری روماتیسم است
    دکتر کوش می گوید: هر چه مفاصل دردناک و متورم بیشتر باشد، بیماری روماتیسم مفصلی ممکن است شدیدتر شده باشد. درد و تورم مفاصل از علائم و نشانه های مشخصه آرتریت روماتوئید است. روماتولوژیست ها این روش را بسیار مهم و از علائم اصلی روماتیسم شدید می دانند.

پزشک باید مفاصل دست‌ها، پاها، شانه‌ها، لگن، آرنج و سایر نقاط را بررسی کند تا ببیند چه تعداد از آنها دچار مشکل شده اند . دکتر کوش می گوید، علائم متقارن، مانند داشتن مفاصل متورم یکسان در هر دو طرف بدن، نیز از علائم بارز روماتیسم شدید هستند.

دکتر کوش اضافه می کند که سفتی و سختی در مفاصل هنگام صبح و تورم مفاصل که از علائم مشخصه ارتریت روماتوئید هستند باید در اسرع وقت درمان شوند . اینها نشانه‌های روماتیسم فعال هستند و هنگامی که به این شکل ظاهر می‌شود، به پزشکان این فرصت را می‌دهد که در درمان اولیه تهاجمی باشند یا در صورت بدتر شدن علائم، به گروه دیگری از داروها روی آورند.»

  1. ندول های روماتوئیدی

ندول های روماتوئید ندول زیر جلدی ، مشخص ترین ضایعه خارج مفصلی این بیماری است. ندول ها در ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد، تقریباً منحصراً در بیماران روماتیسم از نوع سرمی مثبت ایجاد می شوند.

آنها معمولاً روی سطوح بازوها و آرنج ها قرار دارند اما همچنین مستعد ایجاد در مفاصل روی پاها و زانوها نیز هستند. به ندرت ممکن است ندول ها در اندام های احشایی مانند ریه ها، قلب یا صلبیه چشم ایجاد شوند

این ندول های روماتیسمی میتواند نشانگر و از علائم روماتیسم شدید باشد

  1. ایجاد بیماری ریوی و قلبی عروقی

یکی از علائم روماتیسم شدید ایجاد مشکلات ریوی در بیمار است ، از جمله پلوریت با یا بدون افیوژن، ندول های داخل ریوی ایجاد می شوند ، در آزمایش عملکرد ریوی، معمولاً یک نقص تهویه محدود با کاهش حجم ریه و کاهش ظرفیت انتشار مونوکسید کربن وجود دارد.

اگرچه اکثراً بدون علامت هستدند، اما مهمترین نگرانی تمایز این تظاهرات از عفونت و تومور است.

آترواسکلروز شایع ترین مشکلات قلبی عروقی در بیماران مبتلا به روماتیسم است. همچنین علت اصلی مرگ در بیماران روماتیسم نیز به حساب می آید . از آنجا که التهاب مزمن ممکن است علت آترواسکلروز باشد، این مهم است که سریعا برای درمان این نشانه روماتیسم شدید بپردازید ، با جلوگیری از پیشرفت روماتیسم می توانید ریسک مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی و ریوی را کاهش دهید

  1. مشکلات چشمی

بیماری چشم کراتوکونژونکتیویت از شایع ترین علائم روماتیسم شدید است. سیکا (خشکی چشم) یک شکایت رایج از بیماران روماتیسمی است. اپی اسکلریت گاهی اوقات رخ می دهد و با درد خفیف و قرمزی شدید چشم بیمار روماتیسم ظاهر می شود. اسکلریت و زخم قرنیه مشکلات نادر اما جدی تری هستند که در افراد مبتلا به روماتیسم شدید بروز می کند

۵.سندرم شوگرن

تقریباً ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران مبتلا به روماتیسم به سندرم شوگرن مبتلا می شوند در واقع سندرم شوگرن یکی از علائم روماتیسم شدید است

این سندرم که یک اختلال التهابی مزمن است ، با نفوذ لنفوسیتی غدد اشکی و بزاقی مشخص می شود. سندرم شوگرن یک وضعیت خودایمنی است که بر عملکرد غدد برون ریز تأثیر می گذارد و منجر به کاهش تولید اشک (کراتوکونژونکتیویت سیکا)، خشکی دهان با کاهش بزاق با کیفیت پایین و کاهش ترشحات واژن می شود.

ویزیت منظم بیماران روماتیسم توسط چشم پزشک و دندانپزشک ضروری است. گاهی اوقات برای درمان این بیماری نیاز به داروهای اضافی است. یک واکنش لنفوپرولیفراتیو پلی کلونال که با لنفادنوپاتی مشخص می شود نیز دیده می شود و بیماران خطر ابتلا به لنفوم را افزایش می دهند.

۶. واسکولیت روماتیسم

از دیگر علائم روماتیسم شدید می توان به نشانه واسکولیت اشاره کرد که انفارکتوس انگشتی کوچک در امتداد بستر ناخن است. (تصویر زیر را ببینید) شروع ناگهانی مونونوروپاتی ایسکمیک (مونونوریت مالتیپلکس) یا اسکلریت پیشرونده است. این سندرم معمولاً پس از سال‌ها روماتیسم فعال مثبت و مداوم ظاهر می‌شود که این پدیده یکی از علائم روماتیسم شدید می باشد که باید جدی گرفته شود

۷. ایجاد بیماری های عصبی
از شایع ترین علائم روماتیسم شدید می توانی به مشکلات عصبی یا نوروپاتی محیطی خفیف و حسی اشاره کرد ، که معمولاً در اندام تحتانی مشخص تر روی میدهد.

نوروپاتی های به دام افتادن (مانند سندرم تونل کارپ و سندرم تونل تارسال) گاهی در بیماران مبتلا به روماتیسم به دلیل فشرده شدن یک عصب محیطی توسط بافت ادمای ملتهب رخ می دهد.

میلوپاتی دهانه رحم ثانویه به سابلوکساسیون آتلانتواکسیال یک عارضه غیر معمول اما به خصوص نگران کننده است که به طور بالقوه باعث آسیب عصبی دائمی و حتی کشنده می شود.