Skip to main content

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث درد و التهاب مفاصل می شود. همچنین ممکن است منجر به مشکلات دندانی شود.

استخوان فک، دندان ها و سایر ساختارهای دهانی شما نیاز به یک سیستم حمایتی قوی دارند و روماتیسم می تواند مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن را دشوارتر کند.

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان آرتریت روماتوئید – و همچنین سایر شرایط سلامتی – می توانند منجر به خشکی دهان و ایجاد سایر مشکلات دهان و دندان شوند.

در حالی که ممکن است اغلب در نتیجه استفاده از داروهای روماتوئید اتفاق نیفتد، مشاوره با یک تیم مراقبت های بهداشتی می تواند راه مهمی برای تعیین عوارض جانبی احتمالی برای هر داروی نسخه ای یا بدون نسخه باشد.

این مقاله برخی از رایج ترین مشکلات دهان و دندان را که می تواند در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ایجاد شود و اقداماتی که می توانید انجام دهید را بررسی می کند.

آیا روماتیسم مفصلی می تواند روی دندان های شما تأثیر بگذارد؟


از دست دادن استخوان مرتبط با روماتیسم مطمئناً می تواند بر سلامت دهان شما تأثیر بگذارد. رماتیسم یک بیماری خود التهابی است که کل بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگرچه تغییرات ممکن است در مفاصل شما که درد و التهاب در آن ها بارزتر است قابل توجه باشد، تخریب و پوسیدگی استخوان می تواند در بسیاری از نواحی دیگر بدن شما نیز اتفاق بیفتد.

بیماری پریودنتال
بیماری پریودنتال ممکن است در برخی افراد محرک RA باشد.

این یک بیماری التهابی مزمن است که توسط لایه ای از باکتری که می تواند روی دندان ها و لثه ها ایجاد شود، ایجاد می شود. در نهایت، این رشد باکتری منجر به التهاب و آسیب بافتی می شود. بافت های غنی از کلاژن شما بیشتر در معرض آسیب ناشی از این نوع ازآرتریت و بیماری پریودنتال هستند.

در روماتوئید، این از دست دادن می تواند در شما رخ دهد:

  • استخوان
  • غضروف
  • بافت های اطراف مفاصل شما (بافت های اطراف مفصلی)


در بیماری پریودنتال، آسیب ممکن است به موارد زیر رخ دهد:

  • برآمدگی استخوانی که دندان های شما را نگه می دارد (استخوان آلوئولی)
  • رباط هایی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند (رباط های پریودنتال)
  • لثه
  • مشکلات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ).
  • اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) یک مشکل رایج در افراد مبتلا به ارتریت روماتویید است.

مفصل فک بیش از ۲۰۰۰ بار در روز برای جویدن و صحبت کردن مورد استفاده قرار می گیرد. اعتقاد بر این است که بین ۵ تا ۸۶ درصد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید دچار ناراحتی در این مفصل هستند.

یک مطالعه نشان داد:

حدود ۴۵ درصد از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که مشکلات مفصلی در فک را تجربه کرده بودند، در جویدن مشکل داشتند.
حدود ۴۰٪ منبع مورد اعتماد مجبور به تغییر در رژیم غذایی خود به دلیل این مشکلات جویدن شدند.
حدود ۳۰٪ منبع مورد اعتماد هنگام غذا خوردن درد داشتند.
حدود ۳۶٪ منبع مورد اعتماد برای مشکلات مربوط به مفصل فک داروی ضد درد مصرف کردند.

خشکی دهان


شرایط خودایمنی مانند روماتیسم و بیماری شوگرن نیز از علل شایع مشکلات غدد بزاقی هستند.

مشکلات غدد بزاقی که منجر به خشکی دهان می شود – و در نهایت باعث ایجاد مشکلات اضافی مانند حفره ها می شود – تقریباً در ۳۰٪ تا ۵۰٪ از افراد مبتلا به روماتوئید رخ می دهد.

علاوه بر مشکلات جسمی غدد بزاقی که می‌تواند منجر به خشکی دهان شود، داروهای خاصی که برای درمان ارتریت و شرایط مرتبط با آن استفاده می‌شوند، می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث خشکی دهان شوند.

داروهای خاص آرتریت که می توانند باعث خشک شدن غدد بزاقی در دهان شوند، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) از جمله سلبرکس هستند.

سایر داروهایی که ممکن است باعث خشکی دهان شوند، اما به طور خاص برای روماتیسم نیستند عبارتند از:

  • آنتی هیستامین ها
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد روان پریشی
  • قرص فشار خون
  • دیورتیک ها
  • مسکن ها
  • آرام بخش ها

آیا اثری از روماتیسم روی فک دهان شما وجود دارد؟


روماتیسم یک بیماری مزمن است که در آن بدن شما به سلول های خود حمله می کند و در طول زمان باعث آسیب و پوسیدگی در استخوان ها، مفاصل و سایر بافت ها می شود.

RA می تواند باعث درد و التهاب شود، معمولاً در بیش از یک مفصل بدن شما – و این می تواند هر مفصلی باشد. مفصل فک دهان چیزی است که استخوان فک شما را هنگام صحبت کردن و جویدن حرکت می دهد.

مشکلات در این مفصل می تواند دردناک باشد و تحمل آن به ویژه دشوار است، زیرا واقعاً نمی توانید برای جلوگیری از استفاده از این ناحیه کاری انجام دهید.

اگرچه تخریب استخوان مفصل فک دهان می تواند یک مشکل باشد، اما برای بزرگسالانی که علائم التهابی آنها به خوبی کنترل می شود، نادر است.

همچنین پوسیدگی می تواند در استخوان فک شما به دلیل فرآیند بیماری ارتریت روماتوئید و همچنین داروهای مورد استفاده برای درمان روماتیسم رخ دهد.

اصطلاح استئونکروز فک مربوط به دارو برای اولین بار برای توصیف آسیب استخوان فک ناشی از برخی داروها در سال ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفت. این اصطلاح به طور خاص آسیب هایی به استخوان فک شما را توصیف می کند که ممکن است هنگام استفاده از داروهای خاص رخ دهد.

آیا در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید می توانید ایمپلنت دندان انجام دهید؟


دندان هایی که کشیده می شوند و با ایمپلنت های دندانی جایگزین می شوند، نیاز به رشد استخوان جدید دارند تا کاشت موفقیت آمیز باشد. در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، یا افرادی که از داروهای خاصی برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می کنند، رشد استخوان آنها کند است یا اصلا وجود ندارد.

برخی از مطالعات مرکز ارتریت امریکا نشان می دهد که میزان شکست ایمپلنت دندانی در افراد مبتلا به روماتیسم یا افرادی که برای انواع ارتریت درمان می شوند در مقایسه با افراد بدون این بیماری، بیشتر است. اما ابتلا به روماتیسم یا بیماری شوگرن به این معنی نیست که نمی توانید ایمپلنت دندان انجام دهید.

متخصص دندانپزشکی یا روماتولوژی می تواند شما را در مورد خطرات و مزایای احتمالی راهنمایی کند.

آیا در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید می توانید دندان را بکشید؟


کشیدن دندان گاهی اوقات برای رفع مشکلات سلامت دهان مورد نیاز است.

اگر نیاز به کشیدن دندان دارید و مبتلا به روماتوئید هستید، ممکن است عوارض دیگری را تجربه کنید.

اما بسته به دلیل کشیدن دندان، ممکن است این مسائل منبع مطمئن دلیلی برای اجتناب از کشیدن دندان نباشد. به تعویق انداختن کشیدن دندان که برای درمان مواردی مانند عفونت ضروری است، می تواند مشکلات دیگری را برای شما ایجاد کند.

با دندانپزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد دلایل فردی خود برای کشیدن دندان و خطرات آن صحبت کنید. روماتیسم و داروهای مورد استفاده برای درمان آن به ندرت دلیلی برای به تاخیر انداختن یا لغو کشیدن دندان هستند.

آیا داروهای روماتیسم باعث درد دندان شما می شود؟


داروهایی که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می‌شوند می‌توانند باعث مشکلات دندانی شما شوند.

داروهایی به نام داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) منبع مورد اعتماد که سیستم ایمنی شما را سرکوب می کنند، درمان اولیه برای روماتوئید هستند.

همه این موارد ممکن است باعث وخیم شدن درد دندان شوند پس بهتر است در کنار انام روند درمانی بیماری خود همزمان زیر نظر دندان پزشک متخصص برای مراقبت از سلامت دهان و دندان خود باشید