Skip to main content

از هر ۱۰ کانادایی، یک نفر با آرتروز ، به اصطلاح آرتریت “ساییدگی” زندگی می کند. بهتر است بدانید که : تشخیص آرتروز به معنای پایان زندگی آنطور که شما می دانید نیست.
آقای تالبوت که در شهر تورنتوی کانادا زندگی می کند فکر می کرد که او فقط از یک آسیب قدیمی زانو رنج می برد او می‌گوید: «من سال‌ها در زانویم درد داشتم. زمانی که بچه‌ کوچک بودم، در زمین بازی افتادم و زانویم را پیچاندم و سال‌ها بعد تصور کردم این درد از همان زمین خوردن است.»

اما پس از آن این توضیحی برای درد تپنده و بی امان در دستان او که سال گذشته ایجاد شد – ابتدا در دست راست و سپس در سمت چپ او نمایان شد . او نمی توانست رانندگی کند، برای آشپزی مشکل داشت و به دلیل درد مرموز مجبور شد در خانه بماند . در نهایت به پزشک مراجعه کرد : پزشک خانواده و روماتولوژیست آن زمان تایید کرد که این فرد ۴۴ ساله به آرتروز (OA) مبتلا بوده است.

انجمن آرتریت کانادا تخمین می زند که بیش از سه میلیون کانادایی (که از هر ۱۰ نفر یک نفر به ارتروز مبتلا است) مبتلا به ارتروز هستند

آرتروز زمانی ایجاد می شود که بدن شما نتواند بافت های آسیب دیده مفصلی را ترمیم کند – همچنین دارای یک جزء التهابی قوی است.

دکتر تام اپلتون، همکار روماتولوژی و محقق در دانشگاه وسترن لندن، می گوید: التهاب مفاصل علت اصلی علائم در بسیاری از موارد ارتروز، از جمله درد و سفتی مفاصل است.

ارتروز همچنین به عنوان یک بیماری پیری شناخته شده است: گزارش آمار کانادا در سال ۲۰۱۴ اشاره می کند که میانگین سن تشخیص ۵۰.۴ سال است. دکتر جانت پوپ، روماتولوژیست و استاد پزشکی در دانشگاه وسترن می گوید: «در حالی که این شایع ترین نوع آرتریت است، اما در مردان زیر ۵۰ سال شایع تر است. “در سن بالای ۵۰ سال، زنان بیشتر به آن مبتلا می شوند.”

استئوآرتریت ( آرتروز ) چیست؟


به عنوان یک بیماری، ارتروز تجزیه غضروف بین مفاصل است. با فرسایش غضروف بالشتکی، حرکت دادن مفاصل سخت تر می شود و آنها را سفت، متورم و دردناک می کند.

غضروف نازک می شود و استخوان ها در تلاش برای ترمیم کیست و استخوان اضافی ایجاد می کنند. دکتر شریل بارناب، روماتولوژیست مستقر در کلگری، می‌گوید: «گاهی اوقات استئوآرتریت ناشی از آسیب قبلی مفصل یا ضربه به محل است. درمان های مناسب برای آسیب، مانند فیزیوتراپی، می تواند از تبدیل آن به آرتروز جلوگیری کند.

شما برای اینکه بدانید آیا در خطر ابتلا به آرتروز هستید باید به موارد ذیل توجه کنید :

سن و پیری یکی از دلایل ابتلا به ارتروز است

“وقتی شما در ۲۰ سالگی هستید، به ندرت ممکن است فردی مبتلا به ارتروزرا بشناسید، اما زمانی که به ۸۰ سالگی می رسید، تقریباً همه آن را دارند.”

ژن های مستعد می تواند یکی از دلایل ارتروز باشد بخصوص ار در خانواده و اقوام خود سابقه آرتروز داشتید در خطر این بیماری خواهید بود

ژنتیک نیز می تواند نقش داشته باشد (اگرچه در مقایسه با سایر عوامل غیرمعمول)، وزن نیز می تواند نقش داشته باشد.

نحوه تشخیص زودهنگام آرتروز


در حالی که استئوآرتریت مدت‌ها به بیماری پیری شهرت داشته است، دکتر اپلتون خاطرنشان می‌کند که این موضوع در ذهن متخصصان آرتریت شروع به تغییر کرده است. او می‌گوید: «در پنج سال گذشته تغییری در شناسایی افراد مبتلا به مراحل اولیه استئوآرتریت صورت گرفته است، بنابراین ما شروع به نگاه کردن به کل مفصل کرده‌ایم و به آن به عنوان یک عضو نگاه می‌کنیم

مشابه آنچه که حمله قلبی ممکن است نتیجه باریک شدن شریان کرونر در طول زمان باشد، عدم توانایی راه رفتن دیگر به دلیل استئوآرتریت ناشی از علائم اولیه مشکل مفصل است. دکتر اپلتون می گوید: «ما علاقه مند به التهاب مفاصل، به ویژه پوشش داخلی مفاصل، خیلی زودتر هستیم.

ابزارهای تصویربرداری بهتر برای بازرسی این مفاصل نیز به تشخیص زودهنگام کمک می کنند. دکتر بارناب می‌گوید: «تشخیص آرتروز هنوز به علائم بالینی مانند درد برمی‌گردد، اما پیشرفت‌های زیادی در تصویربرداری صورت گرفته است. در مقایسه با ۱۰ سال پیش، افراد بیشتری می توانند از مفاصل خود سونوگرافی یا اسکن MRI دریافت کنند تا تغییرات در ساختار مفاصل خود را مشخص کنند.

در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ از دانشگاه نورث وسترن اشاره کرد که در افرادی که سابقه آسیب زانو دارند یا افرادی که اضافه وزن دارند، MRI می تواند نشانه های اولیه آرتروز زانو را نشان دهد. و در حالی که آنها هنوز در مرحله تحقیق هستند، آزمایشگاه ها در حال انجام تحقیقات هستند تا ببینند آیا نشانگرهای زیستی برای تشخیص آرتروز اولیه (قبل از اینکه پیشرفته یا از نظر بالینی واضح باشد) وجود دارد یا خیر. این مهم است زیرا تشخیص زودهنگام زمانی که زمان آن فرا رسد که ما در نهایت درمانی داشته باشیم که می تواند پیشرفت آسیب مفصل را متوقف کند، ضروری خواهد بود.

بیماران نیز می توانند در تشخیص زودهنگام نقش داشته باشند. به عنوان مثال، قبل از مراجعه به پزشک، صبر نکنید تا درد شدید شود. درعوض، اگر تورم ناگهانی مفاصل را مشاهده کردید که نمی‌توانید علت آن را داشته باشید یا اگر درد شما بیش از شش هفته طول کشید، با پزشک خود سریعا تماس بگیرید.