Skip to main content

اکثر بیماران آرتریت روماتوئید تشدید مشکلات گوارشی را به پزشکان خود گزارش داده اند و برای آن ها سوال ایجاد شده است که آیا روماتیسم با خود مشکل گوارشی میاورد و آن را تشدید می کند یا علت را باید در موارد دیگر جستجو کنند

متاسفانه آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم می تواند باعث مشکلات گوارشی شود. مطالعه ای که در مجله روماتولوژی امریکا گزارش شده است، ۸۱۳ فرد مبتلا به روماتیسم و ۸۱۳ فرد بدون بیماری به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار دادند. در افرادی که روماتیسم نداشتند مشکلات گوارشی کمتری گزارش شده بود

در اینجا آنچه شما باید در مورد مشکلات گوارشی مرتبط با روماتیسم بدانید بیان شده است و راه های مقابله با مشکلات گوارشی مرتبط با روماتیسم را شرح داده ایم

ارتباط روماتیسم با مشکلات گوارشی


سیستم گوارش فوقانی از دهان تا جایی که معده به روده کوچک تخلیه می‌شود امتداد دارد.

مری، یک لوله توخالی و عضلانی است که غذا و مایعات را از گلو به معده می‌برد. سیستم گوارش پایین شامل تمام روده کوچک و روده بزرگ است.

مشکلات گوارشی فوقانی شامل سوراخ شدن (سوراخ در دیواره دستگاه گوارش)، خونریزی، زخم، انسداد و التهاب مری است.
مشکلات گوارشی تحتانی شامل خونریزی، سوراخ شدن، زخم، کولیت (تورم روده بزرگ) و دیورتیکولیت (عفونت یا التهاب کیسه های کوچکی که روده ها را پوشانده اند) است.
مطالعه ای که در ژورنال Gastroenterology Research and Practice گزارش شده است، ۲۸۴ فرد مبتلا به روماتیسم را با ۲۳۳ فرد بدون روماتیسم مقایسه کرده است.

محققان دریافتند که علائم گوارشی فوقانی، از جمله درد معده، حالت تهوع، و احساس سیری سریع، در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در مقایسه با سایرین بدون این بیماری رایج است. آنها همچنین مشخص کردند افراد مبتلا به روماتیسم بیشتر از ملین ها و مهارکننده های پمپ پروتون (داروهای کاهش اسید معده) استفاده می کنند.

چرا روماتیسم ، مشکلات گوارشی میاورد ؟


عوامل متعددی ممکن است به مشکلات گوارشی مرتبط با روماتیسم کمک کنند، از جمله التهاب، شرایط همزیستی، مشکلات روده و عوارض داروهای مورد استفاده برای درمان روماتوئید.

التهاب
شرایط مشکلات گوارشی در آرتریت التهابی رایج است و شامل سندرم روده التهابی (IBS) است، اختلالی که ممکن است با التهاب سیستم گوارشی مرتبط باشد.

شرایط همزیستی
روماتیسم با سایر بیماری ها، از جمله شرایطی که بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد، مانند IBS و بیماری سلیاک – اختلالی که در آن سیستم ایمنی بیش از حد به گلوتن واکنش نشان می دهد، مرتبط است.

باکتری روده
محققان ارتباط بین باکتری‌های معده در دستگاه گوارش و بیماری‌های روماتیسمی را مورد بررسی قرار داده‌اند. دیس بیوز روده با مشکلات و رویدادهای دستگاه گوارش متعدد همراه است.

عوارض داروهای روماتیسم
علائم گوارشی می تواند عارضه جانبی برخی از داروهایی باشد که برای درمان رماتیسم مصرف می کنید، از جمله داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs)، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و کورتیکواستروئیدها.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ که توسط مجله بین المللی بیماری روماتیسمی گزارش شد، نشان داد که افرادی که ۱۲ میلی گرم در هفته متوترکسات مصرف می کنند، نسبت به افرادی که دوز کمتر ۶ میلی گرم در هفته مصرف می کنند، بیشتر در معرض رفلاکس اسید معده و درد شکمی هستند.

NSAID ها همچنین می توانند دستگاه گوارش را تحریک کنند و به شدت با مشکلات گوارشی فوقانی از جمله زخم، خونریزی و التهاب مری مرتبط هستند.

ناراحتی جزئی معده ممکن است قابل توجه نباشد، اما اگر مشکلات گوارشی مکرر دارید، ممکن است نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشد.

مشکلات گوارشی که توسط افراد مبتلا به روماتیسم تجربه می شود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زخم یا سوراخ شدن معده، روده کوچک یا روده بزرگ
  • التهاب مری
  • عفونت و التهاب روده کوچک یا بزرگ
  • بیماری سلیاک: علائم شامل اسهال، خستگی، نفخ، درد معده، یبوست، حالت تهوع و استفراغ پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن است.

شما همیشه باید توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را برای یافتن رهایی از علائم دنبال کنید، که احتمالاً شامل سیگار نکشیدن، محدود کردن داروهای استروئیدی و NSAID ها و مصرف مهارکننده های پمپ پروتون برای کاهش علائم است.

اگر متوجه شدید که غذاهای خاصی باعث ناراحتی معده یا بدتر شدن علائم روماتیسم شما می شوند، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه در مورد نحوه حذف آن ها از رژیم غذایی خود صحبت کنید.

شما باید خوردن غذاهای فوق را به حداقل برسانید :

  • غذاهای اسیدی از جمله مرکبات و گوجه فرنگی، که ممکن است باعث ناراحتی و تحریک مخاط معده شما شود.
  • محصولات لبنی در صورتی که عدم تحمل لاکتوز دارید یا پس از مصرف آنها دچار مشکلات گوارشی می شوید
  • غذاهای تند ، زیرا ممکن است باعث سوء هاضمه و سوزش سر دل شوند
  • الکل، علایم مشکلات گوارشی را تشدید می کند