Skip to main content

معمولا افراد وقتی متوجه میشوند به پسوریازیس مبتلا گشته اند شاید در نگاه اول کمی بترسند و فکر کنند پسوریازیس خطرناک است و می تواند تهدید کننده زندگی آن ها باشد قصد داریم به سوالات رایج شما پاسخ بدهیم که :

پسوریازیس خطرناک است ؟ آیا باعث مرگ می شود ؟

پسوریازیس به طور کلی تهدید کننده زندگی در نظر گرفته نمی شود، مگر در موارد خاص یعنی اگر دچار پسوریازیس اریترودرمیک شده باشید اصلا جای ترس نیست این یک نوع نادر پسوریازیس است که متاسفانه می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

پسوریازیس اریترودرمیک می تواند باعث لرز و احتباس مایعات شود و ممکن است خطر پنومونی و نارسایی قلبی را افزایش دهد ، این نوع پسوریازیس تنها در دو درصد مبتلایان به پسوریازیس وجود دارد و همه گیر نیست.

پسوریازیس یک اختلال مزمن است، به این معنی که می تواند مادام العمر همراه شما باشد و غیر قابل درمان باشد. با این حال، درمان های مختلف ممکن است علائم و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

حتی اگر فردی دچار این نوع از پسوریازیس باشد و هر چه زودتر روند درمانی را شروع کند باز جای نگرانی نخواهد بود و خطر را می تواند کنترل کند

چشم انداز بلند مدت پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس با برخی از بیماری ها مرتبط است که ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

کارشناسان معتقدند ارتباط بین این شرایط و پسوریازیس به احتمال زیاد به دلیل التهاب است. پوست به وضوح تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرد.

با این حال، پسوریازیس به عنوان یک اختلال التهابی چند سیستمی در نظر گرفته می شود و ممکن است منجر به خطر بالاتر بیماری های همراه شود. اینها شامل آرتریت التهابی، بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی و افسردگی است.

آرتریت التهابی
پسوریازیس با آرتریت پسوریاتیک (PsA) همراه است. همچنین با داکتیلیت، که باعث التهاب مفاصل دست و پا می‌شود، و انتزیت، که باعث التهاب در محل برخورد تاندون‌ها و رباط‌ها به استخوان می‌شود، مرتبط است.

بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی
پسوریازیس می تواند باعث التهاب طولانی مدت در داخل بدن شود که ممکن است بر قلب و عروق خونی تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند منجر به خطر بیشتر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی شود.

پسوریازیس همچنین با عوامل مرتبط با بیماری قلبی عروقی و سکته همراه است، از جمله:

  • سندرم متابولیک
  • فشار خون
  • چاقی
  • دیابت نوع ۲


دستورالعمل‌های اخیر در مورد مدیریت کلسترول خون توسط انجمن قلب آمریکا ، بیماری‌های التهابی مزمن، از جمله پسوریازیس را به‌عنوان خطر و تشدید کننده برای برخی بیماری‌های قلبی عروقی شناسایی کرده اند .

افسردگی
افسردگی یک بیماری همراه پسوریازیس است. به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، افسردگی یکی از علل اصلی ناتوانی است و می تواند منجر به خودکشی شود.

آیا پسوریازیس نوعی سرطان است ؟

پسوریازیس سرطان نیست اما ریسک ابتلا به سرطان را می تواند بالا ببرد
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع خاصی از سرطان هستند، اما مشخص نیست که آیا پسوریازیس یا ترکیبی از عوامل دیگر مانند سیگار کشیدن است که این خطر را افزایش می دهد یا خیر

بنیاد ملی پسوریازیس امریکا خاطرنشان می کند که استفاده از اینفلیکسیماب (Remicade) یا infliximab-dyyb (Inflectra) در کنار فتوتراپی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد، روده بزرگ، کلیه و پانکراس و همچنین لنفوم هستند. سرطان با پسوریازیس با مصرف الکل، سیگار کشیدن و چاقی مرتبط است.

شما می توانید با تغییر سبک زندگی و انجام ورزش منظم ریسک ابتلا به عوارض پسوریازیس مثل سرطان را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید

طول عمر بیماران پسوریازیس چگونه است ؟

بنیاد ملی پسوریازیس آمریکا ، “پسوریازیس متوسط” را داشتن پلاک هایی که ۳ تا ۱۰ درصد از سطح بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، تعریف می کند. “پسوریازیس شدید” به داشتن پلاک در بیش از ۱۰ درصد از سطح بدن اشاره دارد.

یک مطالعه نشان داد افرادی که در بیش از ۱۰ درصد بدنشان پسوریازیس دارند در مقایسه با افراد بدون پسوریازیس طول عمر کمتری دارند و خطر مرگ بیشتری آن ها را تهدید می کند .


برخی از درمان های سیستمیک (کل بدن) مانند داروهای بیولوژیک و متوترکسات (Otrexup) نشان داده شده است که خطر مرگ و میر را کاهش می دهند و طول عمر بیماران پسوریازیس را افزایش می دهد

ثابت شده است که درمان های بیولوژیک خطر مرگ و میر را کاهش می دهد. همانطور که محققان درمان های سیستمیک بیشتری را برای پسوریازیس توسعه می دهند، میزان مرگ و میر ممکن است بیشتر کاهش یابد و امید به زندگی در افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر می شود

بنابراین این مهم است که وقتی متوجه پسوریازیس شدید سریعا روند درمانی را زیر نظر پزشک متخصص شروع کنید با انجام روش های درمانی مانند طبیعی درمانی می توانید از شدت بروز علائم جلوگیری کرده و سطح امید به زندگی را افزایش دهید

یکی از بهترین روش های درمانی برای افزایش طول عمر بیماران پسوریازیس استفاده از کپسول پودر شاخ گوزن نژاد کانادایی ELK است

به دلیل دارا بودن شاخ گوزن کانادایی از فاکتور های رشد آی جی اف و آزاد کردن هورمون های رشد ، سیستم ایمنی بدن اصلاح شده و اجازه خود درگیری بدن با پوست داده نمی شود و علائم بیماری مثل بثورات پوستی و ورم مفاصل به شدت کاهش پیدا خواهد کرد

همچنین وجود کولاژن نوع دوم و هیالورونیک اسید پوست شما را نرم و بثورات پوستی را از بین برده و یک پوست صاف برای شما به ارمغان می آورد

ترکیب فاکتور های رشد ، کولاژن نوع دوم و هیالورونیک اسید به صورت ذاتی داخل شاخ گوزن کانادایی آن را به یکی از منحصربه فرد ترین داروی طبیعی برای پسوریازیس تبدیل کرده است