Skip to main content

مراقبت های کایروپراکتیک به صورت مستقیم نمی تواند روی پوکی استخوان تاثیر بگذارد ، ولی بعضی از افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکنه بخواهند از آن برای کم کردن شدت علائم مربوط به پوکی استخوان یا دیگر بیماری های اسکلتی – عضلانی بهره ببرند

از آنج که کایروپراکتیک به استخوان‌های بدن فشار می آورد ، ممکن است به افراد مبتلا شده به پوکی استخوان پیشنهاد شود که از مراقبت‌های کایروپراکتیک پرهیز کنند.

روش درمانی کایروپراکتیک اصلاح‌شده ممکن است با مراقبت‌های ویژه برای جلوگیری از آسیب در صورت تایید پزشک بیمار انجام شود.

در پوکی استخوان، استخوان ها مواد معدنی مانند کلسیم را تندتر از بدن می توانند از دست بدهند . استخوان ها تراکم کمتری دارند و در برابر شکستگی آسیب پذیرتر می گردند.

پوکی استخوان اکثر اوقات با اصلاح سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و تحرک ، و گاهی اوقات مصرف دارو و مکمل درمان و پیشگیری می‌شود، اما گزینه‌های درمانی بیشتری همیشه در حال ارزیابی است.

در این مقاله مزایا و خطرات کایروپراکتیک برای افراد مبتلا به پوکی استخوان بحث خواهد شد.


آیا درمان کایروپراکتیک برای پوکی استخوان مفید است؟


مستنداتی که قطعی نشان دهد مراقبت های کایروپراکتیک می تواند پوکی استخوان را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درمان کند، وجود ندارد.

در صورتی که حدودا پانزده درصد از اشخاصی که به متخصص کایروپراکتیک رجوع می کنند شصت و پنج سال یا بیشتر سن آن هاست و اغلب آنها برای برطرف کردن مشکلات اسکلتی عضلانی به پزشک کایروپراکتیک رجوع میکنند.

برخی از کایروپراکتیک ها نظرشان این است که اگر چه مراقبت های کایروپراکتیک به صورت مستقیم پوکی استخوان را درمان نمی کند، اما ممکن است به افراد مبتلا به پوکی استخوان کمک کند که بهبودی به این شکل است :

  • کم شدن علایم، به خصوص موارد مختص به شکستگی های فشاری ستون فقرات
  • شناسایی شکستگی های فشاری و شواهد پوکی استخوان با استفاده از اشعه ایکس


مشاوره به مراجعان در مورد اقداماتی که می توانند برای جلوگیری از شکستگی های بیشتر و از دست دادن تراکم استخوان انجام دهند، که ممکن است آزمایش های بیشتری لازم باشد و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید به آنها مراجعه کنند.


ایمنی و خطرات مراقبت های کایروپراکتیک


دستکاری ستون فقرات می تواند خطر آسیب از جمله شکستگی استخوان را در افراد مبتلا به پوکی استخوان ایجاد کند. برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که از مراقبت های کایروپراکتیک برای افراد مبتلا به پوکی استخوان به طور کلی یا در مناطق خاصی مانند ستون فقرات یا گردن خودداری شود

در صورتی که پزشک ارتوپد توصیه کند که انجام این کار برای بیمار بی‌خطر است، انجام تنظیماتی در درمان، مانند استفاده از تکنیک‌هایی با نیروی کم ممکن است گزینه‌ای مناسب برای افراد مبتلا به پوکی استخوان باشد.

اگر می خواهید به یک کایروپراکتیک مراجعه کنید، اعتبار آنها و اینکه آیا آنها آموزش و تجربه درمان افراد مبتلا به پوکی استخوان را دارند، بررسی کنید.

قبل از ارائه درمان، متخصصان کایروپراکتیک باید عوامل خطر پوکی استخوان را بررسی کنند. برخی از عوامل موثر در بروز پوکی استخوان عبارتند از:

  • جنسیت(پوکی استخوان در زنان شایع تر است)
  • سن بالا
  • عدم فعالیت بدنی
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل
  • استفاده طولانی مدت از داروهای گلوکوکورتیکوئید / کورتیکواستروئید، مانند پردنیزون
  • شکستگی استخوان در گذشته
  • 

همیشه قبل از شروع درمان جایگزین یا مکمل مانند مراقبت های کایروپراکتیک با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.



شواهد کافی برای حمایت از مراقبت های کایروپراکتیک به عنوان درمانی برای پوکی استخوان وجود ندارد، اما برخی از کایروپراکتیک ها آن را به عنوان راهی برای کمک به افراد مبتلا به پوکی استخوان در مدیریت علائم خود تبلیغ می کنند.

ممکن است به افراد مبتلا به پوکی استخوان توصیه شود که از مراقبت های کایروپراکتیک اجتناب کنند. اگر ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی آن‌ها بگوید بی‌خطر است، مراقبت‌های کایروپراکتیک اصلاح‌شده ممکن است انجام شود. پزشکان کایروپراکتیک باید مراجعه کنندگان را از نظر عوامل خطر پوکی استخوان قبل از ارائه درمان غربالگری کنند.

اقداماتی که می تواند به درمان یا پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند شامل دریافت کلسیم و ویتامین D کافی، انجام تمرینات تحمل وزن و تعادلی، اجتناب از سیگار کشیدن و دخانیات، اجتناب یا محدود کردن الکل و کافئین، و در برخی موارد، جراحی است. افراد مبتلا به پوکی استخوان باید قبل از شروع مراقبت های کایروپراکتیک، برنامه ورزشی یا هر درمان دیگری با پزشک خود مشورت کنند