Skip to main content

درد در دست ها و پا ها می تواند به علت مشکلات مفاصل، تاندون ها، رباط ها یا اعصاب باشد. علائم می تواند از دردهای عمیق و دردهای تیز تا سفتی مفاصل یا احساس سوزش متغیر باشد.

تعدادی از دلایل و علل احتمالی برای این نوع دردها در غیاب تروما یا آسیب ناگهانی وجود دارد. شرایطی از جمله نوروپاتی، آرتریت، فیبرومیالژیا و لوپوس از جمله آنها هستند.

این مقاله توضیح می دهد که هر یک از این شرایط به چه معناست و چرا می تواند منجر به درد در اندام های شما (پا و دست) شود.

می خواهیم به بررسی علت ها و دلایل درد در مفاصل پا و دست بپردازیم

نوروپاتی محیطی


نوروپاتی محیطی در اثر آسیب به سیستم عصبی محیطی ایجاد می شود. این اعصاب از بسیاری از اعصاب بدن از جمله اعصاب بازوها و پاها تشکیل شده است. آنها سیگنال هایی را به مغز و نخاع ارسال می کنند.

اعصاب محیطی اطلاعات حسی مانند احساس فشار، درد و دما را منتقل می کنند. آنها همچنین پیام های عملکرد حرکتی را برای کنترل عضلات ارسال می کنند. دست ها و پاها اغلب تحت تأثیر نوروپاتی محیطی قرار می گیرند

علائم ممکن است بر اساس میزان آسیب به اعصاب دست و پا متفاوت باشد. شایع ترین علامت آن درد عصبی است. علائم دیگر عبارتند از:

بی حسی
مور مور شدن دست یا پا
سوزش
ضعف عضلانی
کاهش حس (توانایی احساس)
حساسیت بالا به لمس (آلودینیا)


علل خاص بسیاری برای نوروپاتی محیطی وجود دارد که ممکن است منجر به آسیب عصبی و درد در دست و پا شود. آنها عبارتند از: ۱

آسیب عصبی: علل احتمالی زیادی برای آسیب عصبی وجود دارد. آنها شامل افتادن و شکستگی استخوان، صدمات مرتبط با ورزش و تصادفات اتومبیل می شوند. جراحی ها و سایر روش های پزشکی نیز می توانند باعث آسیب عصبی شوند.

دیابت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به دیابت نوروپاتی محیطی دیابتی دارند. آنها دارای علائم بی حسی، سوزن سوزن شدن، سوزش و درد هستند که اغلب در پاها احساس می شوند.

شیمی درمانی: شیمی درمانی برای درمان انواع سرطان استفاده می شود. ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران منجر به علائم در دست و پا می شود. بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد می تواند تا چند ماه پس از توقف شیمی درمانی ادامه یابد.

سندرم تونل کارپال: سندرم تونل کارپال به دلیل فشردگی عصب مدیان در مچ دست است که در اثر تاندون های خم کننده انگشت که سفت و ملتهب هستند ایجاد می شود. علائم اغلب در انگشت شست و سه انگشت اول یک یا هر دو دست دیده می شود.

آرتریت


آرتریت به گروهی از بیماری ها گفته می شود که باعث درد و تورم مفاصل می شود. بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت وجود دارد، اما شایع ترین آنها استئوآرتریت (آرتروز) و آرتریت روماتوئید (RA) هستند. دست ها و انگشتان، از جمله انگشت شست، مناطقی هستند که معمولا تحت تاثیر آرتریت قرار می گیرند.

استئوآرتریت: این یک اختلال است که غضروف مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد و به مرور زمان آنها را از بین می برد. این غضروف بافت همبند است که در انتهای هر استخوان یافت می شود و شوک را به مفاصل بالشتک می کند و جذب می کند.

در آرتروز، شکستگی غضروف باعث درد و محدودیت حرکت در مفاصل می شود. در موارد شدید، استخوان در نهایت به طور مستقیم به استخوان ساییده می شود. این باعث افزایش درد، التهاب و آسیب مفاصل می شود

آرتریت روماتوئید: RA یک اختلال خود ایمنی است. باعث التهاب در سطح بدن همراه با درد و تورم مفاصل می شود. مچ دست، مفاصل دست و انگشتان معمولاً تحت تأثیر قرار می گیرند. برخلاف استئوآرتریت، رماتیسم معمولاً متقارن است و مفاصل یکسانی را در هر دو طرف بدن تحت تأثیر قرار می دهد.

در ارتریت روماتوئید ، سینوویوم یا پوشش مفصلی توسط سیستم ایمنی مورد حمله قرار می گیرد. باعث ضخیم شدن آن می شود و در نهایت غضروف و استخوان داخل مفصل را از بین می برد.

در صورت عدم درمان روماتیسم می تواند باعث آسیب دائمی و غیرقابل برگشت مفصل شود. این بیشتر در زنان دیده می شود

لوپوس


لوپوس یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث درد و التهاب در سراسر بدن می شود. اغلب پوست، مفاصل و اندام های داخلی شامل قلب و کلیه ها را درگیر می کند. شایع ترین نوع لوپوس ، لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) نام دارد.

SLE می تواند به تعدادی از علائم منجر شود. رایج ترین آنها عبارتند از:

  • خستگی مفرط
  • سردرد
  • تب های کم درجه
  • درد و تورم مفاصل
  • بثورات پروانه ای شکل روی گونه ها و بینی


لوپوس مانند آرتریت روماتوئید است که اثرات متقارن روی مفاصل هر دو طرف بدن دارد. این امر به ویژه در مورد مچ دست و دست صادق است. علائم معمولاً شدت کمتری نسبت به روماتیسم دارند، اما شامل تورم مشابه مفصل، سفتی صبحگاهی، و درد در انگشتان، دست‌ها و مچ دست می‌شوند.

فیبرومیالژیا


فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که باعث درد در دست ها، پاها و سراسر بدن می شود. علائم دیگر عبارتند از:

خستگی
سردرد
اختلال در خواب


درد فیبرومیالژیا معمولا در عضلات و بافت های نرم احساس می شود. می تواند باعث گزگز و بی حسی در دست ها و پاها شود.

درد پا در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا می تواند ناشی از التهاب کف پا باشد. این تحریک یک نوار از بافت همبند نرم است که کف پا را می پوشاند.

زنان بیشتر به فیبرومیالژیا مبتلا می شوند. افراد مبتلا به سایر بیماری‌های التهابی مزمن مانند روماتیسم، لوپوس و اسپوندیلیت آنکیلوزان که بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد نیز همینطور هستند.

با این حال، فیبرومیالژیا یک اختلال سیستم عصبی است و نه یک بیماری التهابی. استرس، آسیب های تروماتیک و سابقه ژنتیکی ممکن است در افرادی که به فیبرومیالژیا مبتلا می شوند، نقش داشته باشند.

دلایل زیادی برای درد دست و پا به دلیل آسیب اعصاب محیطی وجود دارد. آسیب می تواند به دلایلی مانند آسیب حرکتی مکرر، عفونت یا داروهای شیمی درمانی مورد استفاده برای درمان سرطان ایجاد شود.

برخی از شرایط رایجی که منجر به این نوع دردهای دست و پا می شود، مربوط به آرتریت یا اختلالات خودایمنی مانند لوپوس است. فیبرومیالژیا، یک اختلال سیستم عصبی، می تواند باعث درد در دست ها و پاها شود. عفونت ها یا بیماری های دیگر مانند دیابت یا PVD نیز می توانند.

از آنجایی که احتمالات بسیار زیادی وجود دارد، مهم است که برای تشخیص دقیق به پزشک خود مراجعه کنید. درمان شما به دلیل درد و سایر علائم بستگی دارد.