Skip to main content

بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت وجود دارد. دو نوع رایج آرتریت زانو، استئوآرتریت ( آرتروز ) و آرتریت روماتوئید هستند.

آرتروز زانو یکی از آرتریت هایی است که می تواند مفاصل زانو را درگیر کند حال باتوجه به نوع آرتریتی که مفاصل زانو را درگیر می کند علائمی که مشخص می شود متفاوت است

قصد داریم مهمترین علائم آرتروز زانو که اکثر افراد درگیر آن می شوند و مورد تایید بنیاد ارتروز امریکاست را شرح دهیم

حتما این علائم را در زانوهایتان جدی گرفته و در صورت مشاهده برای معاینات بیشتر به پزشک ارتوپد مراجعه کنید

علائم آرتروز زانو چیست


اولین علامت درد است

شایع ترین علامت گزارش شده آرتروز زانو توسط انجمن بنیاد آرتروز ایالات متحده امریکا درد زانو است.

شرح درد به شرایط و موقعیت فرد بستگی دارد. برای مثال، درد ممکن است بیاید و از بین برود یا ممکن است سطح درد مزمن کم و دربرخی از شرایط روز زیاد شود . درد ممکن است به صورت مبهم و دردناک یا تیز و شدید باشد.

درد آرتروز زانو معمولاً با فعالیت‌های خاصی که فشار اضافی بر مفصل وارد می‌کند، بدتر می‌شود، مانند چمباتمه زدن یا بالا رفتن از پله‌ها. به طور معمول، درد زانو را می توان با استراحت و کمپرس یخ کاهش داد.

اینکه آرتروز زانو دقیقا چگونه باعث درد می شود ناشناخته است و به نظر می رسد که از فردی به فرد دیگر میزان درد متفاوت است.

ورم و آماس در مفاصل زانو


هنگامی که غضروف زانو از بین می رود، استخوان های استخوان ران و استخوان درشت نی (و گاهی اوقات کشکک) می توانند به هم ساییده شوند و در نتیجه تحریک شوند. گاهی اوقات این تحریک منجر به تولید مایع اضافی مفصلی و در نتیجه تورم در مفاصل زانو می شود.

در آرتروز زانو می توانیم دو نوع تورم داشته باشیم

تورم سخت، به علت ایجاد شدن خارهای استخوانی که به آن استیوفیت نیز می گویند
تورم نرم ، ورم و آماس باعث شکل گرفتن ماده ای مایعی شکل در پیرامون مفاصل زانو می شود

احساس سفتی و خشکی در زانو ها


اصطکاک استخوان روی استخوان و تورم مفصل زانو باعث سفت شدن و خشکی در مفاصل زانو می شود. برخی از افراد ممکن است فقط حدود ۳۰ دقیقه در صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت زانو سفتی و خشکی را تجربه کنند.

سفتی ممکن است با تورم قابل مشاهده یا کاهش دامنه حرکتی همراه باشد یا نباشد.

یکی دیگر از دلایل احساس خشکی و سفتی در مفاصل تخریب غضروف ها و عدم تولید مایع بین مفصلی است که معمولا این علامت در مراحل اولیه آرتروز برای بیمار در مفاصل زانو پدیدار می شود

قرمزی و گرما


پوست روی زانو ممکن است قرمز و گرم شود. این علائم همچنین می تواند نشان دهنده عفونت باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

به افرادی که دلیل اصلی قرمزی و گرمی زانوی خود را دقیقا نمی دانند، به ویژه هنگامی که با تورم همراه است، توصیه می شود فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

قرمزی و احساس گرما در مفاصل زانو می تواند به علت های آرتروز زانو یا عفونت شکل بگیرد و باید جدی گرفته شود و اقدامات فوری پزشکی در نظر گرفته شود

قفل شدن زانو ها


با پیشرفت بیماری آرتروز در زانو ها ، تخریب غضروف های مفاصل زانو باعث ناپایداری در ساختار زانوها می گردد.که آرتروز زانو که حاصل آسیب به غضروف هاست باعث قفل شدن و ناهنجاری در زانو های می شود

آرتروز در زانو ها باعث تخریب تاندون ها می شود ، تخریب تاندون ها و اسیب به ان خود یکی از علت های اصلی ناپایداری در زانو ها و قفل کردن آن است .

قفل شدن یا کمانش زانو نیز در افرادی که آسیب رباط یا پارگی مینیسک دارند معمول است.

شنیدن صدای تق تق از مفاصل زانو


وقتی زانو ها را خم و راست می کنید امکان دارد صدای تق تق یا خوردن شدن از آن بشنوید . پزشکان به این اتفاق کرپیتوس می گویند.

این شنیدن صدای تق تق و ترکیدن در زانو ها به دلیل خورد شدن و از بین رفتن مقداری از غضروف ها در مفاصل زانو است

وقتی غضروف های زانو ها تخریب می شود ، یک سطح ناهمگون به وجود می آید که خار استخوانی نام دارند . وقتی زانو ها را حرکت می دهید این سطح ناهمگون یا همان خار های استخوانی به هم برخورد کرده و باعث صدای تق تق در زانو ها می گردد

دامنه حرکتی زانو کاهش می یابد

دامنه حرکتی زانو ممکن است محدود شود و انعطاف پذیری آن کاهش یابد . به عنوان مثال، آرتروز متوسط تا پیشرفته زانو ممکن است خم شدن یا صاف کردن کامل زانو را دشوار کند.

با پیشرفت آرتروز در مفصل های زانو ، ممکن است به عصا یا واکر برای راه رفتن و انجام فعالیت های روز مره نیاز داشته باشید تا بتوانید دامنه حرکتی زانو ها را افزایش دهید .

از دست دادن فضای مفصلی زانو


بعضی از علائم آرتروز زانو توسط خود فرد قابل شناسایی نیست و نیاز به ازمایشات تخصصی تر مانند ابزارهای تشخیصی اشعه ایکس دارد

غضروف معمولا فضایی را در اطراف استخوانها محصور خود کرده است ، ازمایش تخصصی اشعه ایکس از مفصلهای زانو می تواند میزان اسیب به غضروف های زانو را به صورت دقیق به شما نشان دهد.

ارتروز زانو گاهی اوقات به خصوص در مراحل اولیه علائمی ندارد و شما با نظر پزشک می توانید با انجام ازمایشاتی مانند اشعه ایکس از سلامت غضروف های خود مطمئن گردید.

بد فرم شدن زانو


شکل و ظاهر زانوها می تواند با آرتروز و تخریب غضروف های آن تغییر فُرم دهد و بد شکل گردد

با پیشرفت آرتروز در زانو ها و همچنین التهاب پیاپی در زانو ها می تواند منجر به آسیب دائمی به غضروف و تاندون ها ی آن گردد . این می تواند شکل و ظاهر زانو را به اصطلاح دفرم کرده و بد شکل ، آزاردهنده کند .

در ارتروز زانو ، ماهیچه های پیرامون زانو استحکام خود را از دست می دهند و در نتیجه ظاهری فرورفته ایجاد می کنند. زانوها می توانند شروع به حرکت به سمت یکدیگر یا خم شدن به سمت بیرون کنند.

بهتر است با مشاهده این علائم از آرتروز زانو سریعا درمان را شروع کرده و اجازه پیشرفت بیشتر و تحلیل رفتن بیشتر به غضروف های زانو را ندهید