Skip to main content

آرتروز که با نام علمی استئوآرتریت نزد پزشکان شناخته می شود می تواند طیف گسترده ای از علائم مانند درد، تورم و سفتی ایجاد کند. شدت علائم آرتروز مستقیماً با میزان آسیب به مفاصل، به ویژه در مراحل اولیه استئوآرتریت، مرتبط است.

قصد داریم مهمترین علائم و نشانه های اصلی آرتروز را با شما در میان بگذاریم که در صورت هر کدام از علایم در مفاصل خود سریعا به پزشک مراجعه کنید

حتی در مراحل بعدی بیماری، علائم آرتروز غیرقابل پیش بینی است. ممکن است “استئوآرتریت استخوان روی استخوان” داشته باشید و علائم خفیف یا بدون علائم داشته باشید. مشخص نیست که چرا این تفاوت ها وجود دارد.

درد مفاصل ناشی از آرتروز اصلی ترین نشانه و علامت


درد مفاصل گزارش شده از آرتروز از دره مبهم و دردناک تا تیز و سوراخ‌کننده متغیر است. درد ممکن است در حین حرکت بدتر شود. همچنین ممکن است درد در حین فعالیت کاهش یابد و پس از پایان فعالیت، با سرد شدن مفاصل، بدتر شود.

با پیشرفت علائم، درد ممکن است تقریباً دائماً احساس شود. علاوه بر این، زمانی که شما با دست خود به مفاصلتان فشار وارد می کنید ، در مفصل خود احساس درد کنید

درد ارجاع شده


در حالی که درد استئوآرتریت معمولاً در مفصل آسیب دیده احساس می شود، ممکن است درد به نواحی دیگر بدن نیز ارجاع داده شود. به عنوان مثال، آرتروز مفصل ران ممکن است منجر به درد زانو شود.

سایر علائم و نشانه های استئوآرتریت :


در حالی که درد ممکن است قابل توجه ترین از علایم و نشانه ها باشد، علائم و نشانه های مشخصه دیگری در آرتروز وجود دارد. این شامل:

سفتی مفصل


یک نشانگر و علایم رایج استئوآرتریت، سفتی در مفصل است. سفتی ممکن است در اول صبح یا پس از یک دوره طولانی عدم تحرک (مانند نشستن در ماشین یا هواپیما) بیشتر قابل توجه باشد. سفتی معمولاً در عرض ۳۰ دقیقه پس از فعالیت سبک برطرف می شود که می تواند مفاصل را گرم کند.

از دست دادن دامنه حرکتی


در حالی که مفاصل سفت ممکن است بتوانند گرم شوند و دامنه حرکتی خود را دوباره به دست آورند، همیشه اینطور نیست. این امکان وجود دارد که مفاصل انعطاف پذیری کمتری داشته باشند. از دست دادن دامنه حرکتی ممکن است به دلیل خار استخوان یا سایر تغییرات بافتی باشد.

تورم و آماس


مفصل ممکن است به دلیل تجمع مایع بیش از حد متورم شود. این نوع تورم از نظر بالینی به عنوان افیوژن شناخته می شود. اگر تورم متوسط ​​تا شدید باشد، ممکن است در لمس مفصل نیز احساس گرما کند.

شنیدن صدای خُرد شدن از مفصل (کرپیتوس)


از آنجایی که سطوح مفصل آرتروز تحلیل می‌رود، دیگر به آرامی در برابر یکدیگر حرکت نمی‌کنند. مفصل ممکن است هنگام خم شدن و صاف شدن و/یا ایجاد صداهایی مانند ترکیدن، احساس ساییدگی یا رنده شدن ایجاد کند.

هر گونه ساییدگی، رنده کردن، ترک خوردن ، خراشیدگی یا ترکیدن که در هنگام حرکت مفصل رخ دهد، کرپیتوس نامیده می شود. کرپیتوس همیشه نشانه آرتریت نیست و جای نگرانی نیست مگر اینکه درد یا علائم دیگری وجود داشته باشد.

خارهای استخوانی


اصطکاک و فشار بین استخوان های مفصل می تواند منجر به تحلیل استخوان و رشد خارهای استخوانی شود. خارهای استخوانی نشانه این است که استخوان در تلاش است تا بافت جدیدی رشد کند و خود را التیام بخشد.

اصطلاح پزشکی خار استخوانی استئوفیت است. خارهای استخوانی ممکن است در اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی قابل مشاهده باشند.

در حالی که خارهای استخوانی نشانه ای از آرتروزهستند، اما نشانه طبیعی پیری نیز هستند. تقریباً همه افراد در سن ۵۰ یا ۶۰۲،۳ سالگی دچار خارهای استخوانی می شوند و لزوماً باعث درد نمی شوند.

از دست دادن عملکرد مفصل


علاوه بر از دست دادن دامنه حرکتی، تغییرات دیگر ممکن است کار مفاصل را بیشتر آزار دهد . مفصل ممکن است گهگاه قفل شود یا نتواند استرس یا فشار را تحمل کند.

به عنوان مثال، شانه آرتروز ممکن است بلند کردن یک وسیله را دشوارتر کند. آرتروز متوسط تا شدید ممکن است منجر به لنگی در حین راه رفتن شود.

بدشکلی مفصل


خار استخوان یا سایر تغییرات در مفصل ممکن است منجر به تغییر شکل فیزیکی قابل توجه شود. به عنوان مثال، مفاصل آرتروز در انگشتان ممکن است بزرگ شوند یا زانوها ممکن است کاسه‌دار به نظر برسند.

یک یا چند مورد از این علائم و نشانه ها ممکن است به دلیل آرتروز باشد. پزشک تشخیص دهنده می تواند مشخص کند که آیا شما دچار آرتروز شده اید یا مشکل یک بیماری دیگر است.