Skip to main content

پسوریازیس از دسته بیماری های التهابی موثر روی پوست است که با لکه های قرمز برجسته و پوسته های پوسته پوسته شده خود را نشان می دهد

به صورت کلی این بیماری پوستی در بزرگسالان بیشتر بروز می کند ولی پسوریازیس می تواند در هر سنی ایجاد شود. علائم می توانند دائمی یا مقطعی باشند.

دلایل بیماری پسوریازیس

در آرتریت پسوریاتیک سیستم ایمنی فرد مبتلا بیش از حد فعال است و رشد سلول های پوستی را تسریع می کند.

در حالت نرمال سلول های طبیعی پوست در طی یک ماه کاملا رشد کرده و از بین می روند اما با بیماری پسوریازیس ، سلولهای پوستی فقط در مدت سه یا چهار روز این کار را انجام می دهند. سلول های پوست به جای ریزش ، روی سطح پوست جمع می شوند.

برخی از افراد مبتلا گزارش می کنند که پلاک های پسوریازیس آن ها دچار خارش ، سوختگی و سوزش می شوند.

این پلاک ها در مقیاس و ابعاد مختلف ممکن است در هر قسمت از بدن ظاهر شوند ، اگرچه به طور معمول در آرنج ، زانو و پوست سر بیشتر مشاهده می شوند.

دلایل پسوریازیس و عوامل محرک آن


علت دقیق پسوریازیس کاملاً مشخص نیست ، اما این بیماری ارتباط تنگاتنگی با سیستم ایمنی بدن و التهاب های بدن دارد

چیزی باعث تحریک و هجوم گلبول های سفید خون موجود در سیستم ایمنی بدن می شود ، التهاب ایجاد می شود و سلول های پوستی به سطح بالا می روند و با سرعت غیرمعمولی ریزش می کنند (۳۰ روز برای سلول های طبیعی پوست در مقابل ۳ تا ۴ روز برای سلول های پوستی پسوریازیس)

آن چه دلیل به وجود آمدن و رشد پسوریازیس در یک انسان می شود ، با شخص دیگری متفاوت است.

عوامل پسوریازیس ممکن است شامل استرس ، آسیب فیزیکی به پوست (به عنوان مثال واکسیناسیون ، آفتاب سوختگی و خراشیده شدن) ، داروهای خاص (به عنوان مثال لیتیوم ، داروی ضد افسردگی ؛ کینیدین برای بیماری های قلبی ، نزاگارا ، اختلال در نعوظ) ، مسدود کننده های بتا (فشار خون بالا) و عفونت ها (به عنوان مثال گوش ، برونشیت ، التهاب لوزه یا عفونت تنفسی).

هوا ممکن است پسوریازیس را تحت تأثیر مثبت یا منفی قرار دهد. ماه های زمستان اغلب پوست را خشک و تحریک می کند ، در حالی که آفتاب تابستان اغلب به کم رنگ شدن پلاک های پسوریازیس کمک می کند.

اختلالاتی که پسوریازیس در زندگی ایجاد می کند


اگر چه پسوریازیس یک بیماری است که بیش از همه روی ظاهر پوست تاثیر گذار است ، اما تأثیر پسوریازیس فراتر از شکل ظاهری آن است.
ضایعات می توانند خارش دار و حساس باشند ، و کارهای روزمره مانند لباس پوشیدن و خوابیدن را برای شما دشوار کند

پسوریازیس باعث استرس می شود که ممکن است شرایط را بدتر کند و درمان را تحت تأثیر قرار دهد. توضیح اینکه پسوریازیس مسری نیست ، به بهداشت نامناسب مربوط نمی شود و این یک بیماری مادام العمر است که تحت درمان قرار می گیرید

حفظ یک برنامه روزمره از مراقبت از پوست ، استحمام ، نور خورشید و کاهش استرس می تواند به جلوگیری از شعله ور شدن آرتریت پسوریاتیک کمک کند. با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مدام در تماس باشید تا بهترین موارد را برای شما پیدا کند و به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند .

نحوه درمان پسوریازیس


بسیاری از روش های درمانی برای کمک به مدیریت پسوریازیس وجود دارد. با پزشک خود همراه شوید ، درمانی را پیدا خواهید کرد که به بیماری مبتلا به آرتریت پسوریاتیک کمک می کند تا علائم این بیماری ناشناخته را به بهترین شکل کنترل کرده و پسوریازیس بهبودی چشمگیر بخشد . آنچه برای شما بهتر است به نوع و شدت پسوریازیس شما بستگی دارد ، این که چه چیزی مایل به استفاده از آن هستید و چگونه به یک درمان معین پاسخ می دهید.

ممکن است پزشک متناسب با بیماری شما ، دارونما های مختلف ، ژل و کرم های پوستی را تجویز کند حتما زیر نظر متخصص روماتوئید و بیماری های پوستی درمان خود را پیگیری کنید

لوسیون ها و کرم های توصیه شده توسط دکتر شما جایگزینی برای درمان اصلی و کامل نیستند ، اما آنها راهی ساده برای مبارزه با برخی از علائم مرتبط با پسوریازیس مانند خارش و پوسته پوسته شدن هستند.

با این وجود همه لوسیون ها از نظر خواص برابر نیستند . بسیاری از آنها حاوی مواد شیمیایی ، رایحه و رنگ هستند که می توانند پوست شما را تحریک کنند ، بنابراین در انتخاب وخرید آن ها به مواد تشکیل دهنده آن ها دقت کنید .

کپسول شاخ گوزن قویترین غضروف ساز