Skip to main content

پسوریازیس در زانو و آرنج بسیار شایع است.

در پسوریازیس، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی منجر به التهاب و خارش پوست پوشیده از پلاک می شود.

اما سوال اینجاست که چرا پسوریازیس بیشتردر نواحی زانوها و آرنج ظاهر می شود و در نواحی دیگر بدن کمتر بروز می کند ؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مطمئن نیستند که چرا بیشتر روی سطوح اکستانسور ظاهر می شود، پوستی که مفصل را می پوشاند. با این حال، آنها می دانند که این نواحی، از جمله زانوها و آرنج ها، بیشتر از سایر نواحی پوست به پسوریازیس مبتلا می شوند.

در این مقاله اطلاعاتی در مورد پسوریازیس در زانو و پسوریازیس در آرنج ارائه می شود. نحوه درمان خشکی آرنج و زانو و نحوه مقابله با پسوریازیس را برای شما توضیح خواهیم داد

پسوریازیس روی زانو: چه شکلی است


شایع ترین علائم پسوریازیس، نواحی ملتهب و قرمز پوست است. پسوریازیس پلاکی شایع ترین نوع است که حدود ۹۰ درصد موارد پسوریازیس را تشکیل می دهد.

بیشتر موارد پسوریازیس روی زانوها ،پسوریازیس پلاکی است. علاوه بر پوسته های قرمز، ممکن است یک پوشش سفید یا نقره ای در اطراف پلاک های روی کاسه زانو خود مشاهده کنید.

افرادی که پوست تیره‌تری دارند کمتر متوجه لکه‌های قرمز ناشی از پسوریازیس می‌شوند. اگر پوست تیره‌تری دارید، ممکن است به جای آن متوجه نواحی پرپیگمانته (تیره‌تر) یا بنفش شوید.

پسوریازیس پشت زانو


اگرچه نادر است، اما افرادی که چین های پوستی قابل توجهی در پشت زانو دارند ممکن است در آن ناحیه دچار پسوریازیس معکوس شوند. پسوریازیس معکوس دارای لکه‌های پوستی صاف و خام است که معمولاً بدون پوسته هستند. این نوع پسوریازیس ناشایع است و بیشتر در زیر بغل، اندام تناسلی و شکاف باسن دیده می شود.

آیا خشکی آرنج نشانه پسوریازیس است؟


آرنج یکی دیگر از محل های شایع پسوریازیس است. با این حال، پسوریازیس لزوماً دلیل خشکی آرنج نیست. آرنج‌ها، مانند زانوها، به‌عنوان سطوح بازکننده، اغلب در معرض ضربه یا خراش قرار دارند. با گذشت زمان، صدمات می تواند منجر به ضخیم شدن پوست یا خشکی پوست شود.

با این حال، اگر نگران آرنج خود هستید یا فکر می کنید ممکن است پسوریازیس داشته باشید، با یک متخصص پوست صحبت کنید.


پسوریازیس می تواند در هر قسمتی از بدن ظاهر شود. با این حال، در مناطق خاصی نسبت به مناطق دیگر رایج تر است. علاوه بر زانوها و آرنج ها، پسوریازیس پلاکی در پوست سر و کمر نیز شایع است.

پسوریازیس پلاکی و سایر انواع پسوریازیس نیز می توانند روی قسمت های ذیل ظاهر شوند

  • صورت
  • کف پا
  • ناخن های دست و پا
  • دهان


علل شعله ور شدن پسوریازیس روی زانو ها


پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی که به طور معمول از بدن شما در برابر آسیب محافظت می کند، واکنش غیر طبیعی نشان می دهد و باعث می شود سلول های پوست با سرعت بیشتری تقسیم شوند.

این منجر به تکه های برجسته و ملتهب می شود که پوسته پوسته، خشک و خارش دار هستند. اعتقاد بر این است که علت آن اثر متقابل استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی است ، همچنین توجه داشته باشید که پسوریازیس مسری نیست .

مانند سایر بیماری های خودایمنی، پسوریازیس با شعله ور شدن مشخص می شود که دوره هایی با علائم شدیدتر است. هنگامی که شعله ور شدن آرام می شود، ممکن است بهبودی را تجربه کنید، زمانی که علائم کمی وجود دارد یا وجود ندارد.
علل شعله ور شدن پسوریازیس می تواند شامل همه چیز باشد، از استرس گرفته تا تغییرات آب و هوا و نوع لباس پوشیدن شما یا صابونی که با آن پوست خود را شستشو می دهید.

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مطمئن نیستند که چرا زانو بیشتر از سایر اعضای بدن مستعد ابتلا به پسوریازیس هستند. یک نظریه این است که پوست در اینجا تحت فشار زیادی قرار می گیرد، چه به دلیل خم شدن و حرکت، مالیدن به لباس، خراشیده شدن، یا دلایل دیگر. این فعالیت ها ممکن است مفاصل زانو را مستعد علائم پسوریازیس کند.

بهترین راه برای شناسایی علت شعله ور شدن پسوریازیس در مفصل زانو، این است که علایم را در یک دفترچه بنویسین. یادداشت برداری می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید چه چیزی به علائم شما کمک می کند تا بتوانید در آینده قرار گرفتن در معرض عوامل محرک خود را محدود کنید.

عوارض پسوریازیس روی زانو


علاوه بر علائم روی مفاصل زانو، پسوریازیس می تواند منجر به درد، تورم و سفتی در زانوها شود. اینها علائم بیماری معروف به آرتریت پسوریازیس، یک شکل خودایمنی از آرتریت است که اغلب با علائم پسوریازیس همراه است. ۱ تا ۴۰ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس به آرتریت پسوریازیس مبتلا می شوند.

این وضعیت می تواند حرکات روزانه مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها را دردناک کند. علائم، به ویژه سفتی، اغلب در صبح بدتر می شود.

اگر علائم آرتریت پسوریاتیک در زانوهای خود دارید، به روماتولوژیست مراجعه کنید. این پزشکان در درمان بیماری های التهابی و خودایمنی تخصص دارند و می توانند مراقبت های مورد نیاز را ارائه دهند.

پسوریازیس زانو چگونه تشخیص داده می شود


متخصص پوست بهترین ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای تشخیص پسوریازیس است.

آنها شما را معاینه می کنند و علائم شما را مورد بحث قرار می دهند. آنها همچنین اقداماتی را برای رد سایر بیماری های پوستی مانند اگزما، که می تواند با پسوریازیس اشتباه گرفته شود، انجام می دهند.

درمان پسوریازیس زانو


برای بهبودی و کنترل بیماری گزینه های درمانی زیادی وجود دارد. یک متخصص پوست می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی برای پسوریازیس در زانوهای خود تهیه کنید. این ممکن است شامل کرم‌های موضعی، داروهای خوراکی، نور درمانی، و داروهای بیولوژیک باشد.

درمان‌های موضعی (که برای پوست آسیب‌دیده اعمال می‌شود) شامل کورتیکواستروئیدها، کرم Vtama (تاپیناروف ۱%) و کرم Zoryve (روفلومیلاست) است. همچنین ممکن است از موادی که حاوی قطران زغال سنگ، تازاروتن یا اسید سالیسیلیک هستند استفاده کنید

در فتوتراپی از اشعه ماوراء بنفش (UV) برای کاهش رشد سلول های پوست استفاده می شود که می تواند التهاب و خارش را بهبود بخشد.


علاوه بر این، درمان‌های خانگی و تغییراتی در شیوه زندگی وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از علائم پسوریازیس کمک کند. اجتناب از محرک ها، مرطوب کردن منظم و پوشیدن لباس هایی که علائم شما را بدتر نمی کند می تواند مفید باشد.