Skip to main content

نقاط حساس فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا یک بیماری آسان برای تشخیص نیست و می خواهیم با معرفی نقاط حساس فیبرومیالژی تشخیص این بیماری را راحت تر کنیم

در گذشته، یکی از راه‌هایی که پزشکان سعی می‌کردند تشخیص فیبرومیالژی را مشخص کنند، اعمال فشار بر ۱۸ نقطه کوچک واقع در سراسر بدن برای برانگیختن احساس حساسیت و درد بود. این نقاط به عنوان نقاط حساس فیبرومیالژی که ما قصد معرفی آن ها را داریم شناخته می شوند.

در سال ۱۹۹۰، کالج آمریکایی روماتولوژی ، ۱۸ نقطه خاص را شناسایی کرد که اغلب، اما نه همیشه، در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا حساس هستند. این لکه ها بخشی از یک آزمایش تشخیصی شدند.

قبل از سال ۲۰۱۰، حداقل ۱۱ مورد از این ۱۸ نقطه باید از نظر حساسیت به لمس مثبت می شد تا پزشک شما به طور رسمی فیبرومیالژیا را تشخیص دهد.

معیارهای تشخیصی فیبرومیالژیا از آن زمان تغییر کرده است و نقاط حساس دیگر به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده نمی شوند.

اکنون فیبرومیالژیا از طریق یک سری آزمایشات آزمایشگاهی تشخیص داده می شود که سایر علل درد، خستگی و اختلال خواب گسترده را رد می کند. این تکنیک‌های جدید افراد بیشتری را با فیبرومیالژیا شناسایی کرده‌اند

تشخیص فیبرومیالژیا با نقاط حساس


در حالی که وجود نقاط حساس برای تشخیص فیبرومیالژیا استفاده نمی شود، ، ما این مناطق را توضیح خواهیم داد.

نقاط حساس فیبرومیالژیا به صورت دسته‌ای در دو طرف بدن، هم در بالا و هم در زیر کمر قرار دارند. این خوشه ها در اطراف مناطق زیر قرار دارند:

  • گردن
  • قفسه سینه
  • شانه ها
  • آرنج ها
  • باسن
  • زانو


برای اینکه نقطه ای حساس در نظر گرفته شود، زمانی که پزشک با انگشت خود روی آن فشار می آورد، این نقطه باید درد موضعی ایجاد کند. دکتر با فشار کافی فشار می آورد تا رنگ ناخن دستش سفید شود.

نقطه ای که تست حساسیت آن مثبت باشد تنها در نقطه ای که پزشک فشار می دهد دردناک خواهد بود.

یکی از مشخصه های تعیین کننده فیبرومیالژی این است که درد معمولاً در نوسان است. ممکن است بیاید و برود، حرکت کند، یا شدت آن در روز های مختلف متفاوت باشد. در روزی که برای گرفتن وقت با پزشک خود تماس می گیرید، ممکن است در تمام ۱۸ نقطه حساس به لمس حساسیت داشته باشید و احساس درد کنید

در روز قرار ملاقات، ممکن است فقط در چهار مورد از آنها حساسیت داشته باشید. در طول سال‌ها، بسیاری از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا تشخیص داده نشده‌اند، زیرا در زمان معاینه فیزیکی، حساسیت در ۱۱ نقطه وجود نداشتند.

تست نقاط حساس فیبرومیالژی یک راهنمای مفید برای پزشکان است. اما گسترش معیارهای تشخیصی به افراد بیشتری کمک کرده است تا تشخیص درست را پیدا کنند.

هنگامی که فیبرومیالژیا در شما تشخیص داده شد، پزشک شما می‌تواند علت احتمالی فعلی درد را برای شما توضیح دهد. سپس می توانید با پزشک خود برای بهبود علائم خود کار کنید.

نکاتی برای کنار آمدن با نقاط حساس


افراد مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً بیشتر نگران دردهای کل بدن و حساسیت عمومی هستند تا نقاط حساس خاص. اگر فیبرومیالژیا دارید، احتمالاً بیشتر به علائمی فکر می کنید که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سفتی و خشکی مفاصل در صبح
  • مشکل در حرکت کردن مفاصل
  • درد هنگام دست دادن و در آغوش گرفتن
  • گره های دردناک در عضلات شما


گره های دردناک در عضلات شما اغلب نقاط ماشه ای میوفاشیال هستند. نقاط ماشه ای، توده های سخت و گره دار هستند که در ماهیچه های اسکلتی کشیده ایجاد می شوند. بر خلاف نقاط حساس که فقط درد موضعی ایجاد می کنند، نقاط ماشه ای هم درد موضعی و هم درد ارجاعی ایجاد می کنند.

درد ارجاعی به نظر می رسد که به قسمت دیگری از بدن شما شلیک می کند یا تابش می کند. نقاط ماشه ای در افراد مبتلا به فیبرومیالژی بسیار شایع تر از افراد عادی است.

یک وضعیت درد مزمن گسترده به نام سندرم درد میوفاشیال وجود دارد. این شامل درد مزمن نقطه ماشه ای است. سندرم درد میوفاشیال می تواند همراه با فیبرومیالژیا وجود داشته باشد.

مطالعه ای در مجله PainTrusted Source نشان داد که بیشتر نقاط حساس نیز نقاط ماشه ای میوفاسیال هستند.

علاوه بر این، مطالعه ای که در مجله PainTrusted Source منتشر شد، نشان داد که بیشتر دردهای گردن و شانه که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا تجربه می کنند، ناشی از نقاط ماشه ای است، نه نقاط حساس.

این خبر خوبی است، زیرا چندین درمان برای درد نقطه ماشه ای وجود دارد که می توانید بلافاصله شروع کنید.

تزریق نقطه ماشه ای برای فیبرومیالژیا


تزریق نقطه ماشه ای می تواند یک نقطه ماشه ای دردناک را غیرفعال کند و باعث تسکین درد در نواحی خاصی شود.

تزریق نقطه ماشه ای باید توسط یک متخصص درد آموزش دیده با تجهیزات تخصصی انجام شود. تزریق می تواند حاوی نمک، استروئید یا یک بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین باشد.

از پزشک خود بپرسید که آیا تزریق نقطه ماشه ای انجام می دهد یا پزشک دیگری را می شناسد که این کار را انجام می دهد. یا به دایرکتوری متخصصان گواهی درد در هیئت پزشکی درد آمریکا مراجعه کنید تا فردی را در منطقه خود پیدا کنید که تزریق نقطه ماشه ای را انجام می دهد.